Wednesday 17 July 2013

PUISI MOHAMED SALLEH JOHARI: HARI ITU...HARI INI...





MOHD. SALLEH JOHARI
Hari itu .... Hari ini....
Karya: Mohamed Salleh bin Johari  (Bec 66)

Hari itu aku mengenali alam nyata
Aku datang dengan tangan menggengam erat rahsia ilahi
Aduh aku hanya insan biasa
Rahsia yang kugenggam terurai
Aku menangis, aku menangis, aku menangis

Hanya ibu, ayah, keluarga menjagaku
Aku dimanja, disayangi
Bermulalah kisahku di alam nyata
Bertahun lamanya aku diasuh
Hingga aku dapat berkelana
Dari Rembau, Chow Kit Rd. hingga ke penghujung dunia
Berketuntang, lintang-pukang aku lalui hidup

Hike along, hike along
All day long hike  along
To the end of the wide wide world
Hike along, hike along

Itulah nyanyian pengakap yang ku nyanyikan sepanjang perjalananku 
dariRembau hingga penghujung dunia
Hari ini aku sudah sampai ke penghujung dunia
Gunungku Rembau sudah jauh dari ku
Tiada lagi kudengar laungan ungka mendayu-dayu
Hanya kudengar hiruk-pikuk kawan-kawan bersembang dalam fb

Aku dengar detik-detik jantung
Allah hu Akbar, Allah hu Akbar, Allah hu Akbar
La illa ha illah
Hari ini kukenal diriku 
Kugenggam erat rahsia yang telah terurai.


Puncak Gunung Dato' yang berbatu.

3 comments:

  1. Dalam diam budak Kota yang pernah bersekolah di Astana Raja dan kemudian berpindah ke Tunku Besar Secondary School, Tampin merenung ke dalam diri, siapa sebenarnya beliau.

    ReplyDelete
  2. Syabash MSJ, more of you lyrics man. Tak pueh ese maco eh doh? Tulislan panjang lai!

    ReplyDelete
  3. Ekau ni Jang Koto, osah handa, orang bahaso, bokeh pogawai DBP boleh buek sajak. Boto-boto dah macam Ketuo Pongrah DBP kito, Dato' Dr. Awang Sariyan. Toruihan Jang, Dan jangan lupo AFY, sajak ini kono masukkan dalam Suatu Kotiko Di TBS. Karya ini dicipto oleh bakal-bakal ponyaer bosa nanti. Pado dudok nonggok kek ghumah monghabihkan maso dongan cucu elok kito bogodumbe dongan otak kito yang dah somakin lomah bofikir ini. Den tabiklah dongan kau Jang Koto.

    ReplyDelete