Thursday 22 November 2012

MENCARI KAMPUNG MARIA MENADO DAN NORMADIAH DI KOTA MENADO



Dato' Maria Menado, asal Minahasa, Kota Menado, Sulewasi Utara.


 Seniwati Normadiah asal Kota Menado, Sulewasi Utara.

Berita kematian bintang filem Normadiah beberapa ketika yang lalu masih membekas dalam hati ketika pertama kali saya menjejakkan kaki di tanah kelahirannya di Menado. Begitu juga dengan nama bintang filem kawakan tahun 50an dan 60an, Maria Menado. Saya dan hampir seluruh sebelas anggota rombongan Jejak Bahasa DBP-TV3 begitu ghairah untuk melihat suasana dan keadaan sekitarnya, terutama Kota Menado, yang terletak di hujung utara Pulau Sulawesi.
Kota Menado dari udara

Bagi Rahim Aman, Penyelidik untuk Daerah Sulawesi dan Pensyarah UKM, kedatangan ke Menado seperti “balik kampung” sahaja sebabnya mertuanya orang Gurintalo tetapi menetap di Minado. Maka tidak hairanlah dia tenang sahaja sepanjang penerbangan dari Makassar ke Menado. Lagu Oinani kiki nyanyian Anikei Gronloh tahun 60-an dan dinyanyikan semula oleh penyanyi remaja sensasi Sulawesi Utara, Nova Sandukh untuk rakaman penggambaran Jejak Bahasa di Pantai Menado mengasyikkan.

Walaupun tidak sebaik penampilan suaranya berbanding Anikei Gonloh namun suara Nova Sandukh cukup untuk mengembalikan ingatan kami kepada penyanyi Anikei Gronloh yang kini khabarnya menetap di Belanda. Menurut pemandu Jejak Bahasa di Menado, Betty Pulu seorang Pegawai Wanita dari Pejabat Gabenor Sulawesi Utara, lagu Oinani Kiki adalah lagu simpati seorang anak yang ingin membeli rumah tetapi tidak punya wang. Betty Menterjemahkan bait-bait lagu itu ke dalam bahasa Melayu antara lain: Oh anak ku tersayang/mahu pergi ke Minado/ingin membeli rumah / tolong berikan wang / kerana saya tidak punya apa-apa / asalkan ikhlas. Suara Nova serak-serak basah dan penyanyi keturunan Minahasa dan anak saudara pula kepada Gabenor Sulawesi Utara itu popular dengan tiga album solonya, dua daripadanya berjudul “satu .Kadira (kerusi) tiga orang” dan “kita rela berkorban” Nova baru berusia 17 tahun tetapi berstatus “janda anak satu”. Katanya, “saya kahwin muda eihoo!

Pegawai Seranta dari kantor Gabenor Sulawesi Utara, Betty Pulu bertindak sebagai pemandu sepanjang penggambaran di Kota Menado.

Dari atas bukit Tomahon Kota Minado kelihatan memenuhi pinggiran sebuah teluk. Pulau Menado tua berbalam seperti mengepungi perairan teluk sehingga Menado bagaikan teluk di pinggiran sebuah tasik. Kotanya tidaklah besar, tetapi di sana sini gereja menjadi unsur terpenting. Adalah sebuah dua masjid besar, termasuk masjid raya yang sedang dibangunkan. Menurut Bety, terdapat hanya 10% penduduk beragama Islam di kota ini, tetapi 42% daripada hampir tiga juta penduduk provinsi Sulawesi Utara, beragama Islam. Kebanyakannya tinggal di Guruntalo yang akan menjadi sebuah provinsi dalam waktu terdekat ini.

Ertinya Guruntalo akan menjadi provinsi yang hampir seluruh penduduknya beragama Islam. Barangkali pemisahan Guruntalo daripada Sulawesi Utara didasarkan kepada kelompok etnik dan keagamaan. Salah satu yang menarik di Minado ialah intonasi dan sebutan penutur bahara Indonesia/Melayu. Ramainya yang berkata bahawa orang Menado bercakap dalam bahasa Melayu Menado. Jarang kami dengar penduduk tempatan menyatakan mereka berbahasa Indonesia. Kata seorang peniaga ikan di pasar Pililangan ”kami bercakap dalam bahasa Melayu dialek Minado” soalnya apakah ada dialek Minado dan apakah memang rasminya mereka bercakap dalam apa yang dikatakan mereka “Melayu Menado?”
Kru Jejak Bahasa TV3 Fitri (kanan), Zailan Abd. Rahman, Rosmawadi Ismail dan Azura Abd. Karim tengah meneliti kedudukan sekitaran sebelum penggambaran dijalankan.

Jejak Bahasa mendapatkan pandangan Profesor Doktor Haji Hongo Tajuddin Yusof, Ketua Pejabat Bahasa Menado merangkap Profesor di Institut Keguruan Ilmu Pendidikan (IKIP) Menado. Kata Profesor Yusof bahasa Melayu itu rasminya bahasa Indonesia dan di Menado bahasa itu dituturkan melalui berbagai-bagai dialek seperti dialek Menado sendiri, dialek Guruntalo atau dialek Minahasa.
Sementara itu setiap dialek itu mengandungi idioleknya pula semacam bunyi sebutan atau intonasi. “Yang kita dengar mereka bicara itu adalah tutur kata mereka berdasarkan idiolek itu’, katanya.

Tutur kata orang di Menado cepat dan pantas. “Kita perlu dengar baik-baik kalau mahu mengerti dan banyak perkataan dalam bahasa tempatan berasal daripada bahasa Melayu. Kata Bety. Hal ini diakui oleh Profesor Yusof sendiri. Menurutnya di Sulawesi Utara penduduknya memahami tiga bahasa, baik bahasa ibunda mereka sendiri, bahasa Melayu Menado dan bahasa Indonesia’.Menurut Profesor Yusof bahasa ibunda mereka terdiri daripada misalnya bahasa Minahasa untuk etnik Minahasa bahasa Guruntalo untuk etnik yang hampir semuanya beragama Islam atau bahasa etnik lainnya. Bahasa-bahasa etnik ini berbeza sekali antara satu dengan yang lain. Perbezaan sama seperti perbezaan antara bahasa jawa dengan bahasa Melayu atau bahasa sunda.

“Bagaimanapun, semua etnik itu tahu berbahasa Melayu Menado dan berbahasa Indonesia. Kedua-dua bahasa Melayu Menado ini pula berbeza dengan bahasa Indonesia, ”kata Profesor Yusof. Kami difahamkan bahasa-bahasa Melayu minado itu berasal dari bahasa Melayu Riau. Cuma bahasa itu mengalami proses sosiolisasi dan membaur dengan bahasa ibunda. Kata Bety,”Bahasa Indonesia pula, ya sepertinya yang ada sekarang. Banyak perkataan telah dijawakan”.
Penerbit Jejak Bahasa, Zailan Abd. Rahman dalam satu pos istimewa yang diabadikan Ahmad Fadzil Yassin semasa penggambaran di Pontianak, Indonesia.

Bety Polo beragama Kristian Protestan. Tapi tunggu dulu, katanya. “Walaupun saya beragama Kristian keharmonian hubungan antara agama amat rukun. Kami seperti berkeluarga. Di sini perkahwinan antara agama sudah lazim. Misalnya, ada keluarga yang isteri Islam, suami Kristian dan anak-anak dipersilakan untuk memilih, apakah mahu masuk Islam agama ibunya atau Kristian, agama ayahnya. Itukan rukun namanya” ketua Komiti penyambut, David Babiho, beragama Islam, walaupun namanya bukan Daud. Lebih menarik ialah nama salah seorang pemain gitar kumpulan muzik yang mengiringi nyanyian Nova Sandukh. namanya Jefri bin Jaafar. Pengacara TVRI, Menado yang turut menganggotai komiti penyambut, bernama Drs. Uthkan Diman. Bunyi macam beragama Islam tetapi dia kristian.
Othman Ismail, Ketua Projek Jejak Bahasa dan saya berpandangan ketika Betty menjelaskannya  dalam mesyuarat malam pertama bersama Jawatankuasa Penyambut Jejak Bahasa di Menado. 

Yang membuatkan kami saling berpandangan lagi ialah apabila orang Islam dan orang Kristian saling bersapa-sapaan dengan ucapan Assalamualaikum dan selom sekali gus” atau seorang beragama Hindu dengan seorang beragama Islam memberi salam dan “Om Swastiastu” sekali gus. Betty Pulu yang Protestan setiap kali menyapa kami dengan assalamualaikum” terlebih dahulu. Inilah rukun hidup orang Menado.

Beberapa hari bersama hos rombongan dan menjelajahi Menado dan daerah sekitarnya menyaksikan keharmonian sebuah kota kecil yang seperti tidak mengenali erti demontrasi dan tunjuk rasa yang sedang hangat-hangatnya di Jakarta. Kata David, “di sini semua tenang-tenang sahaja”. Saya fikir rukun agama yang sudah menjadi adat kebiasaan di Menado memperkuat hubungan silaturahim antara sesama kita. Saudara perlu memahami konsep hidup kami di Menado ialah kerukunan dan lambang kami di kota ini ialah Menado kota nyiur melambai”
Abd. Rahim Aman, pensyarah UKM, salah seorang penyelidik Jejak Bahasa untuk Kepulauan Sulawei, Indonesia. Abd. Rahim adalah alumni Universitas Hasanuddin, Makassar, Sulawesi Selatan. 

Menado kota nyiur melambai! sungguh Menado dipenuhi pohon kelapa. Di sana sini di tengah-tengah kota pohon kelapa ditanam orang. Apabila ditiup angin dari laut atau dari gunung daunnya meliang liuk terkena tiupan bagaikan ia sedang melambai pengunjung dari lautan atau dari daratan. “Kami gunakan kata nyiur bukan kelapa. Itu adalah pengaruh bahasa Melayu. Bahasa Indonesia kelapa”, kata seorang anggota komiti penyambut. Kami dibawa kekaki sebuah gunung berapi. Masih terdapat asap dan sesekali api yang menyala. Seluruh lereng di sebelah selatannya berwarna hitam dan dibahagian depannya kekuningan.
“Saudara boleh tafsirkan sendiri maka daripada warna-warna itu”, kata ..........yang memandu kami ke tempat itu. Gunung ini adalah salah satu daripada dua gunung berapi yang mengapit kota Menado dari selatan dan utara yang menurut pemandu kami masih hidup dan aktif.

Tidak jauh daripada tempat kami melihat kota Menado “yang saujana mata memandang” ada sebuah tanah perkuburan orang Minahasa yang dinamakan wali waroga dalam bahasa Minahasa wali bererti rumah dan waroga badan yang hancur luluh dalam batu. Terdapat puluhan kubur orang Minahasa dulu-dulu yang batu nisan mengandungi mayat. Ertinya orang Minahasa suatu ketika dulu menanam mayat di dalam batu yang kemudian ditegakkan sebagai nisan.
Ertinya lagi, dalam batu nisan tersimpan mayat yang ditanam secara duduk berpeluk tubuh, lengkap dengan ruang kepala di bahagian atas batu, bukan dalam tanah seperti lazimnya orang menanam mayat.

Menurut penjaga kubur, Ulca, wanita berusia 33 tahun beranak empat, batu-batu itu dipindahkan dari berbagai-bagai tempat di seluruh daerah Minahasa. “Yang ada masih puluhan. Ada 2,000 lagi yang akan dipindahkan ke sini”, kata Ulca
Dia begitu pintar bicara dalam bahasa Indonesia. Dia menjelaskan beberapa perbezaan dalam ukiran dan bentuk batu nisan bermayat itu. Batu tanpa tulisan atau gambar menunjukkan ia telah berusia ribuan tahun. Yang berukirkan kelasi. Portugis menunjukkan batu nisan itu berisikan mayat orang Portugis sementara batu nisan berukirkan mahkota di bahagian atasnya menunjukkan ia berisikan mayat orang Belanda. Batu yang bertuliskan bahasa minahasa berisikan mayat orang Minahasa.

Kuburan ini menarik kerana mayat semua agama ditanamkan di satu tempat, terutama Islam dan Kristian. Nyatanya tanah perkuburan turut “hidup rukun”! di Menado. (Laporan ini disiapkan pada 23 Januari 2001, ketika menginap di sebuah hotel terkemuka di Kota Menado. Termasuk dalam rombongan Penerbit Jejak Bahasa TV3, Zainal Ariffin Ismail, Zailan Abd.Rahman serta Azura Abd. Karim dan Pengurus Projek Jejak Bahasa DBP, Othman Ismail serta seorang lagi penyelidik untuk Kota Menado, Abd. Rahim Aman dari UKM. Ikut serta Pengerusi Lembga Pengelola DBP, Dato' Abd. Rahim Bakar. )

 
Datuk Maria Menado (nama asal beliau Liesbet Dotulong) dilahirkan pada 2 Februari 1932, merupakan seorang bintang filem Melayu yang termasyhur antara 1957 dan 1963. Maria Menado berhijrah ke Singapura dan bertukar agama ke Islam ketika berusia 19 tahun dan berkahwin dengan promoter tinju dan juga penulis skrip, A Razak Sheikh Ahmad.

Peranannya sebagai puntianak dalam filem "Pontianak", yang merupakan filem seram tempatan yang sulung, memberikannya kemasyhuran dalam dunia filem tempatan pada tahun 1957. Pada tahun itu, beliau digelarkan "Wanita Terjelita Malaya" oleh Times Magazine serta "Wanita Berpakaian Paling Menarik di dalam Asia Tenggara" oleh United Press International, sebuah pertubuhan berita.

 Normadiah : Lahir dengan nama Edith Sumampo @ Norma binti Abdullah pada 14 Ogos 1932 di Kota Menado, Sulawei Utara. Beliau meninggal dunia di Hospital Assunta, Petaling Jaya pada 8 Ogos 2000.



Pekerjaan
Pelakon, penari, penyanyi
Tahun aktif
Ibu Bapa
Estefanus Louis Sumampouw dan Suzanna Mathilde Huwaè
Berkahwin dengan
Anak
Azlina Aziz dan Azliza (Liza) Aziz

Norma binti Abdullah merupakan anak kandung Estefanus Louis Sumampouw dan Suzanna Mathilde Huwaè. Nama asal beliau ialah Edith Sumampouw, iaitu nama sebelum beliau memeluk Islam pada usia 18 tahun. Beliau yang lebih dikenali sebagai Normadiah, (A. R. Tompel adalah orang yang bertanggungjawab menukarkan nama beliau dari Norma kepada Normadiah) merupakan seniwati filem Melayu lahir pada 14 Ogos 1932 di Manado, Sulawesi Utara, Indonesia. Beliau merupakan dari keluarga seni. Normadiah bukan sahaja berkebolehan untuk berlakon tetapi juga menyanyi. Beliau juga diantara generasi pertama filem Melayu yang bertapak di Singapura.

11 comments:

  1. Abdul Aziz: Majoriti warga Kota Menado adalah penganut agama Kristian. Kebanyakan wanita dan gadis disana cantik2 belaka. Dulunya Maria Menado dan Normadiah beragama Kristian dan memeluk agama Islam bila mereka berkahwin dgn orang Islam. Pertuturan mereka adalah dialect daerah tempatan yang boleh juga kita fahami sedikit,tidak seperti kebanyakan tempat2 lain di Indonesia. Mungkin sdra AFY boleh beri info yg lebih selepas ini. Apapun saya amat meminati Tantowi Yahya,penyanyi country dari sana(boleh layari youtube).

    ReplyDelete
  2. A very interesting article about Menado. The only problem is the writer did not mention anything about whether he really found kampung Maria Menado or Normadiah. He just focused his attention to the activity of filming Jejak Bahasa. Anyway it is nice to read something different from the normal narratives by AAB. Hopefully AAB should write the same theme away from his personal experience, something which he has done while traveling in Europe. Anyway congratulations to both of you for posting in this blog. We hope to read more such postings by other members of the Alumni TBSST Group, notably the President, ZA or Nasa Abu Bakar. Well, Hattar Othman, one article is not enough. You are a golfer and have been around the globe. I'm sure you have plenty to tell.

    ReplyDelete
  3. Ahmad Fadzil Yassin: AA, saya rasa penyanyi Tantowi Yahaya itu berasal dari Palembang, bukan dari Sulawesi utara @Menado. Saya baru sajo confirm asal penyanyi ini dari teman saya Rulan Hassan yang berasal dari Kendari Sulawesi Tengah.
    about an hour ago · Like

    ReplyDelete
  4. Hattar Othman Kalau ada peluang, saya ingin kesana pak!
    5 hours ago via mobile · Like
    Abdul Aziz T kasih AFY. Sebenarnya saya tidak tahu Tantowi Yahya berasal dari mana.Tapi kebanyakan lagu2 dendangannya adalah lagu daerah atau dialect Menado seperti 'Polo Pa Kita','Belada Pelaut','Pulang Jo' dll. Saya amat meminati lagu'Aryati' nyanyiannya. Mungkin penyanyi ini lebih menyerlah bakatnya di Menado.Mungkin juga betul dia berasal dari Palembang kerana namanya pun nama Islamik...tapi biasalah di Indonesia nama seseorang itu bukan menjadi ukuran menentukan agama mereka.
    3 hours ago · Like · 1
    Mohammad Ibrahim hatta kalou a/asia thn depan sy minat gi sulawesi. Lookout i/net.
    2 hours ago via mobile · Like · 1
    Hattar Othman Mohammad Ibrahim. Mintak Sdr Amin Tambi organize, dia lagi tau bila masa yg sesuai boleh pergi.
    about an hour ago · Like
    Ahmadfadzil Yassin Bagus juga cadangan itu. Di Sulawesi nanri ada kengkawan kat sana boleh bantu, bai di Makasar mahun di Suawesi tengah. Boleh dpat tiket murah ke? Dua-dua merek ini orang kita Islam. Penyanyi Tentawi itu memang Islam dia asal Palembang yang hampir seratus peratus pribuminya Islam.
    9 minutes ago · Like · 1
    Write a comment...

    ReplyDelete
  5. Ahmad Fadzil Yassin: K. Kalau ok nanti di Mkasar dan di Kendari Sulawesi tengah tak ada masalah. Ada teman saya berkawan sejak tahun 200 lagi masih di sana. Nanti dia boleh jadi guide kat sana.

    7 hours ago · Like · 1..











    Mohammad Ibrahim eden jumpo amin mintak dio uroskan makan angin kek sano

    6 hours ago via mobile · Like · 1..











    Zahriman Alias sapo nak poei nanti koba an kek den yo.....

    2 hours ago · Like..











    Mohammad Ibrahim PM Dato' Najib rumpunnyo di sanokan.

    about an hour ago via mobile · Like..












    ReplyDelete
  6. Borneo Menggugat: normadiah pun org menado kah ?????
    33 minutes ago · Like
    Ahmad Fadzil Yassin Ya, dia Kistian sebelum memeluk agama Islam dengan nama Normah Abdullah.
    20 minutes ago · Like
    Borneo Menggugat oohhhhh ....... betul-betul terperanjat saya ni
    13 minutes ago · Like
    Borneo Menggugat yg saya tahu ...... org menado cantik-cantik bung ..... hati-hati di menado tuuuu
    6 minutes ago · Like
    Ahmad Fadzil Yassin Memang, apa yang saya ceritakan di atas itu adalah peristiwa kunjungan saya ke Menado pada tahun 2001, kira-kira 11 tahun dulu semasa mengikuti rombongan Program Jejak Bahasa anjuran DBP-TV3. Memang ketika di sana, kita cepat mesra dengan orang-orang di sana terutama cewek-ceweknya.
    a few seconds ago · Like
    Write a comment...
    acy · Cookies · Terms · Help

    ReplyDelete
  7. Normadiah is actually my grandmother's sister, who actually looked alot (like twins) like normadiah.

    Patrick Lindhout

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you for the response, Patrick. I should have known that the late Normadiah has still got relatives in Menado. If ever we visit Menado I would like very much to visit you, wherever your place might be and Hopefully you do not mind.A few years before her demise, I met her once in Johore Bahru. She was then with her late husbnd Seniman Aziz Jaafar and a few friends. They were having dinner at the JB esplanade nearby Lido Beach, adjacent the the Ungku Tun Aminah Hospital. They were from Kuala Lumpur en route to Singpore.

      Delete
    2. Hi Ahmad,

      I live in Holland, my grandfather was dutch so Normadiah's biological sister (my grandmother) moved to HOlland. Also another biological sister moved here for the same reason.

      You are welcome to visit Holland of course. I unfortunately never had the chance to meet Normadiah. But I did meet my family in KL and still have warm contact with them.

      If you would like to see a picture of my grandmother I'd
      be happy to show you.




      Delete
    3. Patrick, Thank you for the info and the invitation. How i wish I would be in Holland at this time and we should be having some good informative discussion about the late Normadiah. When I was in Menado in 2001, never would I think that I would be communicating with her relatives. Anyway, at this very moment I might not be able to make it to Holland as I am too old for the purpose. Moreover, just to say hello and then I am back to KL is not wise, I mean financially. Anyway, thanks for the invite and hopefully if you happen to visit Malaysia, I would appreciate it if you could contact me through my FB or my email: afyassin1@gmail.com or call me (mobile) 6012 2531896. Thank you.

      Delete
  8. Patrick, I am still waiting for your grandma's photo. You promised to show me. Please send a copy of it. Thanks.

    ReplyDelete