Tuesday 25 December 2012

KEJAYAAN LUAR DUGAAN KEMBARA SULUNG TIBIES SEREMBAN-KUALA JOHOL!



Kembara TIBIES bermula di sini, Seremban dengan menghadiri majlis walimatul urus anggota Alumni TBSST, Johari di Dewn Serbaguna Bandar Seremban 12.00 tengah hari. Kelihatan tujuh anggota alumni sebelum betemu bapa pengantin. 


Suasana  di majlis Walimatul Urus di Seremban sebelum memulakan konvoi Kembara TIBIES menuju Kuala Johol. Foto Zahriman Alias.


Menunggu kenderaan lain dlam konvoi Kembara TIBIES di Pekan Chengkau sambil Zahriman Alias "ngumpulkan sumbangan rantam" daripada anggota kembara.


Nurulzaman(kiri) anak Arwah Cikgu Dol dan Presiden Alumni TBSST, Zahriman Alias (dua kiri) di rumah Ghazali Yasin  dalam last leg of Kembara TIBIES.



Merakamkan momento Kembara TIBIES di depan rumah keluarga Presiden Grup Alumni TBSST, Zahriman Alias di Penajih, Chengkau semalam 25 Disember 2012

Program Kembara TIBI-ES pada 25 Dec 2012 yang bermula jam 12 tengah hari di Dewan Bandaran Seremban dan berkahir di "pondok" Ghazali Yasin di Kuala Johol jam 6.30 petang beroleh sukses yang melimpah ruah. kegiatan sulong Grup ALUMNI TBSST ini turut meakamkan pelbagai foto daripada pelbagai sudut sekadar sebuah momento yang tiada tolok bandingannya dalam proses mengukir sejarah peribadi setiap Alumni TBSST. Presiden Grup Zahriman Alias, Hattar Othman dan beberapa anggota Alumni yang aktif dan penting telah menyediakan ratusan foto menarik untuk dikongsi dalam FB ini. Dan yang paling ketara adalh rkaman Presiden yang telah sudi memuatan dalam FB sejumlah 192 foto. Kenkawn boleh melihatnya dalam akaun FB Zahriman Alias. Ada banyak keping lagi daripada Hattar Othman, Ann Sara, Nabjeah Aziz dan beberapa yang lain. Kenkawan hanya perlu klik ke akaun anggota berkenaan dan kenkawan aan melihat pelbagai rakamn menarik itu. 

Selepas menunaikan solat Zohor di Masjid Semerbok. Dari kiri: Nabjeah Aziz, Mohamad Ibrahim, Zahriman Alias, Ahmad fadzil Yassin, Mohd. Hattar Othman dan Awaluddin...


Sebelum meneruskan kembara ke Batang Nyamor, Gadong, bergambar rami di rumah Aziz Ujang, Semerbok. 

Tampang mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Hos yang telah sudi menyediakan pelbagai kemudahan dan khidmat bakti untuk mempermudah program sulung Kembara TIBIES ini.Tampang begitu teruja dengan sambutan yang di luar dugaan, terutama dengan kerjasama daripada Johari di Seremban, Aziz Ujang di Semerbok, Kakak Ibrahim Mohamad dai Natang Nyamor, dan tentunya Ghazali Yasin di Kuala Johol.  Semoga kegiatan seumpama ini, khususnya Kembara TIBIES akan menjadi tradisi sebuah legasi bagi Grup TBSST. 


Alumni TBSST, Johari (kanan bersongkok dan berbaju Melayu) sebagai hos majlis Walimaltuk urus di Seremban


Aziz Ujang (kanan) di rumah kakak Mohamad Ibrahim di Batang Nyamor, Gadong bersama abang MI, Rshid, seorang anggota Dikir rebana Kumpulan Batang Nyamor. 


Hos Kembara TIBIES di Kuala Johol, Ghazali Yasin (dua kanan) bersalaman dengan beberapa anggota Kembara TIBIES di "pondok" nya di Kuala Johol.

Sesungguhnya kehadiran Cikgu hamzah Othman adalah daya penarik yang dalam Kembara sulung ini. Dan tiada yang lebih kerap diungkapkan kecuali istilah lomang dan godobung dan "rendang itik nilo" yang menurut Ghazali Yasin sempat "dicokau" entah dari mano dengan pulut kuningnya. Alangkah harmonisnya program semalam apabila kita bermula dengan menghadiri majlis Walimatul Urus anak Anggota ALumni TBSST, Johari di Bangunan Dewan Sebaguna Dewan bandaran Seremban dan dan diakhir dengan majlis Tahlil Arwah di "pondok" Alumni TBSST Ghazali Yasin di Kuala Johol. 


Destinasi terakhir Kembara TIBIES di Kuala Johol, di "pondok" Ghazali Yasin yang seia menjemput ketibaan para tamu.


The grand finale di Kuala Johol. Beberapa tetamu dari program Kembara TIBIES bergambar dengan guru kesayangan Alumni di TBS, Cikgu Hmah Othman (No. 2 duduk dari kanan) diapit Hos Ghaali Ujang (kanan sekali) dan Abu Aman Bachik (No. 2 dari kiri). Cikgu Hamzah mula mengajar di TBS pada tahun 1961 (?).

Dalam perjalanan sepanjang acara Kembara TIBIES konvoi kenderaan yang bermula dari Seremban dengan empat buah kereta berakhir dengan konvoi sembilan kereta ke Kuala Johol. Konvoi melalui jalan "cross-country" Seremban-Chengkau, Chengkau-Semerbok, Semerbok-Batang Nyamor, Gdong dan Kg. Batang Nyamor-Kuala Johoe mengikuti Jalan Miku di Simpang Kg. Batu, Rembau, memakan jarak hampir 100 km. Ikutilah sembang santai dalam kalangan beberapa kenkawan yang ikut serta dalam program kembara TIBIES kelmarin, Selasa yang jatuh pada hari  Krismas, 25 Disember 2012 di bawah ini: (Laporan Tampang, 26 Disember 2012).  

Seen by 21
You, Mohamad Ayob Hasim, Rozna Md Jan and Masdar Abu like this.


Konvoi singgah sebentar di Batang Nyamor, Gadong untuk "refreshment" di rumah kakak Mohamd Ibrahim.

Ahmadfadzil Yassin: Satu album momento yang tidak ternilai harganya. Inilah Kembara sulung kita yang ese anggap telah memberi kesedaran kumpulan yang kita sama-sama bina secara impromptu bersama kenkawan-kenkawan yang dedikasi. Dan tak lupo pado arwah MZMY yang amat kita sedari kehilangannya. Al-Fatihah buat Arwah. Dan ese amat terharu dengan sambutan Kembara TIBIES sulung kito haghi ini, khususnya di acara terakhir berupa Tahlil Arwah di ghumah Ghazali Yasin di Kuala Johol petang tadi. Hujan lebat yang turun semacam memberi rahmat dan berkat dan kita semuo hapi dan terhibur dongan kehadiran Cikgu Hamzah Othman yang datang dari jauh, khusus untuk menemui anak-anak muridnya dulu. Salam.
7 hours ago · Like · 1


"Hos Kembara TIBIES Kuala Johol, Ghazali Yasin dan kakaknya Cikgu Norehan Yasin menyambut ketibaan Cikgu Abu Aman Bachik, yang datang botungkek, sama-sama menjayakan Kembara sulung ini"

Abu Aman Bachik: Telah puluhan tahun ese tak berjumpo model guru se yang pertama, sobab sebolom ese mula ngajar sementaro kek TBS, lopeh Form 5, ese observe Cikgu Hamzah dulu ngajar kek kelas eh. Lopeh tu baru lah se memulo an career sebagai seorang guru sementaro sobolom poi ko kolej kek Brinsford England. Cikgu Hamzahlah gurantor se jadi guru. Kepang bosa jaso Cikgu Hamzah ni kek kerjaya saya sebagai seorang Cikgu. Timokaseh bebanyak Cikgu Hamzah Othman. Wasallam.
about an hour ago via mobile · Like

Kuih godobung versi Kedai Kak Yam Ulu Gadong, godang dan sedikit kehitaman dan isi putih dengan raso ghuti bantal. Godobung ini hampir samo godang dongan godobung Maidin Tanjong atau godobung Cik Nayan Todatar. 

Mohamad Ayob Hasim: Bagi ese satu kembara yang penuh erti dan momento yang tidak luput dari ingatan insyaallah.Ese tak ikut poi ko penajeh,ese bomulo daghi ghumah Aziz Ujang,koindahan dan koenakan masakan tolah bomula daghi ghumah Aziz lagi hinggalah ko ghumah akhir iaitu Ghazali di Johol. Ese berdoa mugo kito semuo dilanjutkan usia dalam keberkatan dan di permudahkan rezeki untuk kesihatan.Mugo berjumpo lagi pado 27 Jan 2013 insyaallah
about an hour ago · Like



Foto Hattar Othman  menunjukkan Mohamad Ayob Hashim (kanan) dengan Abd. Aziz sedang menikmati kuih godobung versi Kakak Mohamd Ibrahim Batang Nyamor, Gadong.


Habibah Manaf  sedang menikmati hidangan sementara yang dua lagi mungkin sudah makan atau nunggu Bibah makan dulu? Majlis Walimatul urus kek Bangunan dewan Bandaran Seremban.

Abu Aman Bachik: 27jan 2013, apo okasyen eh tu Ayob? Rumah MI 10.02.2013. Lupo seh dah tu. minta maaf bebonalah.
about an hour ago via mobile · Like


Ikut serta dalam upacara tahlil arwah di Kuala Johol sebelum menikmati hidangan petang bersama hos, Ghazali Yasin. Kelihatan Hattar Othman (tiga dari kanan), Zahriman Alias dan Car Lim Aboo (kiri sekali. 

Mohamad Ayob Hasim: Kan nikah anak Bahtiar kek Rembau,kan dio ado boghi kad jemputan kek ghumah Aziz kek s
about an hour ago · Like


Duduk bersela sambil menikmati juadah di rumah Aziz Ujang di Semerbok dalam leg kedua Kembara TIBIES.

Mohamad Ayob Hasim: ghumah Aziz kek Semerbuk
about an hour ago · Like

Abu Aman Bachik Iyo koh. Tk.
about an hour ago via mobile · Like


Cikgu Hamah Othman (kanan) dan Mohamad Ibrahim yang dirakamkan Ahmad Fadzil Yassin ketika bertemu di rumah Ghazali Yasin di destinasi terakhir Kembara TIBIES di Kuala Johol.

Ghazali Yasin: Ese sekeluarga mengucapkan ribuan terima kasih di atas kehadiran semua rakan2 Kembara TIBIES yg diketuai oleh Sdra Zahariman Alias yg sempat berkunjung ke pondok ese di Kuala Johol ptg kelmarin. Sesungguhnya itulah perjumpaan dan kenduri yg paling bermakna pernah kami sekeluarga adakan sejak membina pondok tersebut pd 2005 dahulu. Sebagaimana yg ese beritahu Abang Fadzil (AFY) bahawa perasaan dan semangat kito bilo berjumpo sahabat2 lamo sekolah dulu amat berbeza dengan pejumpaan bersama kawan2 lamo semosa kito bokojo satu pejabat dulu (walau pun dah bertahun-tahun tak jumpo). Saya berpendapat persabahatan kita semasa di sekolah dulu bersih, indah dan amat menyeronokan - tidak ada dicemari fahaman politik (umpamanya office politics). Kita tidak ado raso ighi hati dan bodongki dgn kawan2. Kok botumbuk hari ini esok luso dah baik semulo. Yg senior tu macam abang dan kakak kito dan yg junior tu macam adik-adik kito, dan yg samo batch tu ibarat saudara kembar - yg banyak membawa coghito kisah manis, lucu dan sonang-susah kito. 



Di rumah Aziz Ujang di Semebok bersiap-siap untuk meneruskan Kembara TIBIES ke Batang Nyamor, Gadong.

Oleh itu, saya bersama isteri (yg menyambut harijadi ke-61 hari ini (27/12) - yg ese ambik poluang mencurahkan kasih sayang saya kpd Noriah dgn cara mengadakan satu majlis yg paling bermakna dlm sepanjang perkahwinan kami) serta 2 orang anak yg dapat balik kelmarin bersama kakak saya, Norehan dan Sharifah, mengucapkan setinggi penghargaan dan ribuan terima kasih kepada semua yg hadir. Terimo kasih juga diucapkan kpd Cikgu Hamzah Othman, guru kesayangan kito yg dapat hadir samo (Cikgu Hamzah tak nampak garang lai doh! Kini dio sentiaso mengukir senyuman sesuai dgn jawatannya sebagai Nazir Masjid). Kami jugo berterima kasih atas pembawaan buah tangan - 20 batang lomang Kondong dan kueh godubong. Sekiranya ada salah dan silap serta kekurangan kami dari segi makanan dan layanan maka kami sekeluarga memohon ampun dan maaf. Insya’Allah, pertemuan kita kelmarin diharap akan dapat mengiratkan lagi hubungan persahabatan dan silaturrahim sesama kita hingga ke ahir hayat. Insya’Allah!
about an hour ago · Like


Baca doa setelah tahlil arwah disempurnakan Imam Masjid di Kg. Kuala Johol, (kanan sekali).Penduduk-penduduk kampung dan jiran tetangga ikut serta dalam majlis ini. 

Car Lim Aboo: Ghas, ese pun nak ucapkan ribuan terima kasih juo kpd warigh n family
about an hour ago · Like

Zahriman Alias :Tq Ghaz.....we are very proud of you. You have enliven TBSST since the first day you decided to join us.......Loads of thank to your lovely wife and family members........and Happy Birthday to your darling wife. Also Happy Birthday to Ahmad Fadzil Yassin who celebrated his bday on our Kembara day 25 Dec, last but not least Happy Birthday to Abdul Aziz who will celebrate his bday on 29 Dec......
59 minutes ago · Like


Kuih godobung versi kakak Mohamad Ibrahim Batang Nyamor, Gadong. Lebih konit dan warno putih. Amik sobiji teruig masuk mulut...

Abu Aman Bachik: Timokasih bebonalah dek oi. Dongan adonyo kosudian u untuk menerimo kahadiran kami tu, terutama dengan kehadiran bang yahaya kau, omarudin, nurulzaman alias tijad, mohd akhirzaman joned, fakhri, ali borhan terhibur dan terubek tobotu raso rindu se. Raso rindu jugo terlipur bilo dapek memolok cikgu hamzah othman. Osah elok habis perjumpaan kek ghumah kau tu li. Degan adonyo khenduri tahlil kau tu dek oi, sampai juo se ke istana kau. Kok tak mang tak ponah menjojakan kaki lai kek istana kau tu. osah bosa boto ghumeh yang kau buek dek oi. Berbanggo toboto abang nengok pencapaian kau dek oi. Tahniah. Kek se sambutan u tak do yang nak diumpek koji doh. Sumo eh elok belakolako. Syukran lah dek oi!!!
Sent from my iPad
45 minutes ago via  · Like

Abu Aman Bachik: La, tuan presiden kito janji nak nyanyi, tak ado pun. Lupo lak

Sent from my iPad
43 minutes ago via  · Like


Momen-momen terakhir di Kuala Johol bersama hos Ghazali Yasin  (empat dari kiri). Sampai jumpa lagi di Kembara seterusnya pada suatu masa yang sesuai. 

Ghazali Yasin: Mokasih kembali kpd semua. Kami juga nak ucapkan Selamat Hari Jadi kepada Abang Ahmad Fadzil Yassin dan Aziz Md. Noh semoga tahun-tahun akan datang akan dilimpahi rahmat dan kesihatan yang baik oleh Allah swt. Kepada Bang Abu dan Kak Juriah kami terimo kasih kerana dapek juo nyojakan kaki kek mah ese - dapek yo jumpo balik dgn Kak Lehan dan Kak Ipah ese. Pd Bang Karim yg banyak ambik gamba somalam mokasih banyak2 dan tolonglah postkan gambar-gambar yg menarik - tomasuk persinggahan di Sban dan Rembau. Cumo ese tokilan sikit sobab tak dapek nonga banyak pantun2 indah dari Aziz Ujang - somalam maso nak balik dio cumo dapek jual satu yo kek Alias Tijad, tapi Alias solendar tak dapek nak jawab. Lain kali kono pasang PA system untuk bolehkan rakan-rakan kito dan guru-guru kito yang hadir menyampaikan sedikit coghito lamo disamping kito nonga nyanyian Zahriman! Bulih kan?
22 minutes ago · Like


Suasana "Teh Tinggi" di rumah Aziz Ujang, di Semerbok. Yang makan bersila, yang berdiri dan yang santai sembang-sembang. Begitu akrab sekali.

Ahmad Fadzil Yassin:  What more can I say except the ever glowing sparkles and glimmering hopes and appreciations to everyone of us who was present yesterday at the final destination of Kembara TIBIES. A happy reunion of sort with TBS ex-teachers and students at the "pondok" of Ghazali Yasin, right in the middle of the lavish greenery of countryside environment. It was a very grand finale, though we missed the grandiosity of our beloved Galeri TBS. Ese turut berterima kasih kepada hos yang baik hati kerana sudi menjemput ese dan rombongan Konvoi TIBIES ke "pondok" damai dan indah lagi mesra alam itu. Ese benar-benar toghujo dan rindukan keharmonian lestari alam demikian. Dan last but not least I do appreciate all the happy anniversary greetings I received from well-wishers on my 68th birthday, the first ever such celebrated and significant occasion throughout almost my entire life span. A cry of joy from the bottom of my heart. Thank u and may Allah blesseth you all.Happy New Year. Wassalam!
19 minutes ago · Like


Zahriman (kanan) dan Aziz sedang menikmati "Teh Tinggi di rumah Aziz Ujang di Semerbok. Kelihatan Zahriman sedang cuba kuih apak kot tambah kelapa.

Ahmad Fadzil Yassin: Ghaso ese tak yahlah nyanyi-nyanyi doh. Tahlil arwah yang kito smo-samo ikut kelmaghin itu sudah lebih afdal lagi kan.Hujan yang turun tak somono-mono tu pun sudah merupakan suatu nyanyian indah lalu ese toingat akan puisi "Nyanyi Sunyi" karya Amir Hamzah dari Langkat Indonesia yang indah dan gemersik itu. Ese amat menyenagi bait-bait puisi Nyanyi Sunyi ini, Dan baginda merupakan salah seorang sultan terakhir yang menyerahkan takhtanya demi revolusi Indonesia tahun 1941.
10 minutes ago · Like


Mereka tengah b"bokoghumun" di dopan godobung versi Kakak Mohamad Ibrahim. Kelihatan Car im Aboo sedang merakam kuih  godobungnya melalui mobile. 

Mohammad Ibrahim: Mokasih mr presiden program x bersahaja yg d rancang melalui fb tolah bejalan dgn jayonya walau pon destinasi akhir utk melawat sek TBS xkosampai sobab ujan camno nak buek,manusia meran cang Allah monontukan.Kito bo tomu dongan kenkawan lamo n jugo cek...See More
6 hours ago via mobile · Like


The grand finale: Pertemuan The host, the President and the celebrated Cikgu at the final leg of Kembara TIBIES at Kuala Johol. And of course our old grand guy of TBS Cikgu.

48 comments:

  1. Zahriman Alias: Beberapa orang ex TBS sedia menunggu kita di rumah Ghazali Yasin
    14 hours ago · Like

    Ghazali Yasin: ZA Yang menunggu di rumah saya - Lokman Ali, Ali Borhan, Nurulzaman Abdul, Yahya Ab. Rahman, Mohd. Akhirzaman Joned, Sharifah Yasin, Norehan Yasin, Hamzah Mohamad, Ali Borhan, Rafeah Borhan, Kamaruddin Tahir, Kamariah Ali, Omarudin Dahalan, Aziz Yaakob, Nabjeah, Alias Tijad, Mohd. Fakri, Awaluddin Maen (terpaksa balik awal sebelum kumpulan dari KL-Sban-Rembau tiba) dan Ghazali Yasin
    8 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  2. Nasa Abu Bakar: sihat nampak nya cikgu Hamzah tu ... kat mano dio duduk sekarang dan buek apo ? agak nyo pencen lah. Den ingat lagi cikgu Hamzah ni our decipline teacher during my time and also prefect master.
    5 hours ago · Like

    Awaludin Abdul-Rahman: Chegu Hamzah...warden hostel tahun 72. Garang. Alhamdulillah nampak sihat dia.
    5 hours ago · Like

    Nasa Abu Bakar: betul dia idola saya semasa di TBSS Tampin.
    5 hours ago · Like · 1

    Abu Aman Bachik: Nasa cikgu Hamzah menotap di kg pilah tongah. Kalau dari tampin, bilo sampai kek pokan senaling jumpo simpang kiri pertamo lam pokan senaling tu, ikut jalan tu. sampai lam 1 km tanyoanlah ghumah cikgu hamzah. Ghumah eh topi jalan bebona. Kalu itut jalan dopn ghomah eh tu leh sampai ko stano senanti. Kok ikut jalan ni lekelok, bom banyak bebona. Maghinlah maso se poi kawin anakeh. Nijam tak taulah ado bom lai tak. Kalau ikut dio umor eh baro sweet 70. Bayo se. Se dah pencen 14 tahun dah.
    about an hour ago via mobile · Like ·

    ReplyDelete
  3. Mohamad Ibrahim: Mokasih mr presiden program x bersahaja yg d rancang melalui fb tolah bejalan dgn jayonya walau pon destinasi akhir utk melawat sek TBS xkosampai sobab ujan camno nak buek,manusia meran cang Allah monontukan.Kito bo tomu dongan kenkawan lamo n jugo cekgu kito lamo cekgu hamzah yg maseh gagah.Sodar lah kito maso dah bejalan bogotu lamo didunio topi yg kokal d akhi rat.Kito harus bersyukor n lobih bertakwa n I'Allah kito mati dlm Islam n d masokkan dlm Syurga dongan rahmat Allah bosamo oghang2 yg soleh.Eden mintak mr presiden buek war war dlm fb bahawaso nya 10 feb 2013 jam 12-4ptg somuo alumni tbsst di jomput ko ghumah kakak eden d kg btg nyamor,gadong,kota, rembau NS utk tahlil arwah/doa selamat sompono 40thn ulang tahun perkahwinan.Mokasih.
    12 hours ago via mobile · Like

    ReplyDelete
  4. Ahmad Fadzil Yassin: Kembara TIBIES bermula di sini, Seremban , AFY, Roznah dan Abdullah Abbas. Thanks ZA bilo ese bogambar dongan aunty ese dan hubby dari US.
    15 hours ago · Like

    Rozna Md Jan: Ha ha lah anak buah makteh nih...dah sonjo baghulah jumpo...
    8 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: ...dan juga baghu jumpo dongan pakteh he. Yo, samo-samo kito dah sonjo bona, tapi pakteh dan makteh nampak masih steady. Tak sangko boto pakteh ese ini oghang US. Dan jangan lupo yo, anak buah Makteh ini dongan omak Makteh sodagho sosusu. Bayangkanlah anak dongan omak sodagho sosusu. Yang monyusu an Makteh Milah Todatar.
    8 hours ago · Like

    Rozna Md Jan: Dah sodagho sosusu tu lagilah dokek kan
    8 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Bukan dokek laie, dah kigho adik-boghadik. Tak boleh berwalimatul urus doh.
    7 hours ago · Like

    Rozna Md Jan: Haah yo omak pun ado cakap camtu dulu.
    7 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Iyo, hukum syarak jugak cakap camtu. Jadi sampai warieh koturonan pon camtu.
    7 hours ago · Like

    Zahriman Alias: Rozna Md Jan, co cerito sikit camano pulak budak sebolah you tu boleh jd oghang US......sobab dio tak nampak putih bona.
    7 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Ese nak nyampok sikit. Yang part ini elok bonalah Makteh ese yang jawab. Elok bonalah Zahriman nanyo an tu.
    6 hours ago · Like

    Rozna Md Jan: Budak US tu nanyo Barack Obama tu puteh ko?
    6 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Kahkahkahwakah, yang bojomor kek Pantai Kuta, Bali itu dah jadi cokolat dah, dah tak putih lagi doh, walaupun dio oghang tu Mat Salleh ori.
    6 hours ago · Like

    ReplyDelete
  5. Rozna Md Jan O bes cito eh he he...
    Tulah org Ponajih ni US Ghombau pun dio x tau!
    6 hours ago · Like

    Zahriman Alias hahaha.....goli ati den. US Ghombau kek mano haaa....Ulu apo agak eh. Yang sei tau ulu sopori........
    5 hours ago · Like

    Rozna Md Jan Ha pandai pun budak ponajih tu monoko eh...topat sokali...baghulah org ghombau ori...
    4 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin Sah oghang ghombau ori hehehe Tuan Presiden kito ni...
    3 hours ago · Like

    Rozna Md Jan Bijak bijak...:))
    3 hours ago · Like

    Zahriman Alias Iyo ko.....arwah abah sei, Cikgu Lias ado jadi guru bosa Ulu sopori akhir 50an dan awal 60an.....ontah2 dio bokeh anak murid abah sei. Abah sei dulu ngaja garang, co tanyo kok ponah kono bosit dongan cikgu Lias......tapi abah sei minat netball, mano ngajar mesti sekolah tu jadi johan netball.
    3 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin macam omak sodagho dongan anak sodagho eh jugak kan...
    3 hours ago · Like

    Rozna Md Jan Aiih xnak mongalah ghupo anak buah kito nih...
    Ha...nnt kang kteh tanyo dio yoh Man...
    3 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin Ini bolon laie masuk coghito bab Rajo Molewar kono halau daghi Ghombau yang molibatkan Ponajih Bonda. Tanyolah Pak Trh sobolah tu. Somalam ese sompek coghito dongan oghang US ni.
    3 hours ago · Like

    Rozna Md Jan Bab sojarah ni kono tanyo budak US....sojarah2 ni makteh ni kureng skit...
    3 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin Kalau boleh satu hari nak boburak gak dongan Pakteh ini tontang coghito poghang Ghombau Rajo Molewar ini.
    2 hours ago · Like

    Rozna Md Jan Bleh no prblem one...10 taun jadi porebet kek stano tu Pakteh eh tontu paseh dlm bab2 tu...gek eh lah...
    about an hour ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin Ini musti soronok. goma boto se tu, sobab ese banyak terbitkan buku tontang adat ns , nanti kalau jumpo nanto ese bawak copy buku itu.
    about an hour ago · Like

    Zahriman Alias goli ati nonga pokataan porebet tu.....macam mato-mato pulak.
    about an hour ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin Biao eh kalau porebet yang tak kojo pulis ini bomakno oghang godang . Kito kono maco tobalik makno eh..
    about an hour ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin ..Kan camtu Makteh rh..
    about an hour ago · Like

    Zahriman Alias Iyo lah orang US jd SU porebet....
    about an hour ago · Like

    Rozna Md Jan Memang botolah porebet...x ghoti pulak mkteh tobalek2 tu doh
    about an hour ago · Like

    Zahriman Alias Kok dalam polis....dah tuo2 camtu porebet laei, memanglah kono golak dek orang.
    about an hour ago · Like

    Rozna Md Jan Apo nak buek an memang dah porebet.. Golak, golaklah kan he he
    about an hour ago · Like

    Rozna Md Jan Porebet sekretari....ha kan porebet tu...
    about an hour ago · Like

    Zahriman Alias paham bona.....sajo nak ngusik orang US to, pangkat eh lobeh kurang yo ngan mato2.....
    58 minutes ago · Like

    Rozna Md Jan Ha tau xpo
    52 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  6. Zhriman Alias: Destinasi pertama kita dalam program kembara TIBI-ES......Hadir dimajlis perkahwinan anak Johari TBS69 di Dewan Majlis Perbandaran Seremban.
    12 hours ago · Like

    Car Lim Aboo: Semua eh tersonyum bilo berjumpo mudahx mudahan kito selalulah jumpo
    4 hours ago · Like

    Rozna Md Jan: Camtulah ndak eh kan CLA...
    4 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Tompi yang pakai T shirt htam kughang sikitlah sonyum eh, ado yang tingga kek ghumah ko.
    3 hours ago · Like

    Abdul Aziz: Man in Black tu bolum start sonyum lagi,kemera dah di potiik..
    58 minutes ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Ertinya Man in Black tidak sensitif dengan hadirnya kamera, Atau dia tak pernah senyum, cuma tahu kotawo bodokah-dokah kot.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  7. Nasa Abu Bakar: sihat nampak nya cikgu Hamzah tu ... kat mano dio duduk sekarang dan buek apo ? agak nyo pencen lah. Den ingat lagi cikgu Hamzah ni our decipline teacher during my time and also prefect master.
    8 hours ago · Like

    Awaludin Abdul-Rahman: Chegu Hamzah...warden hostel tahun 72. Garang. Alhamdulillah nampak sihat dia.
    8 hours ago · Like

    Nasa Abu Bakar: betul dia idola saya semasa di TBSS Tampin.
    8 hours ago · Like · 1

    Abu Aman Bachik: Nasa cikgu Hamzah menotap di kg pilah tongah. Kalau dari tampin, bilo sampai kek pokan senaling jumpo simpang kiri pertamo lam pokan senaling tu, ikut jalan tu. sampai lam 1 km tanyoanlah ghumah cikgu hamzah. Ghumah eh topi jalan bebona. Kalu itut jala...See More
    4 hours ago via mobile · Like · 1

    ReplyDelete
  8. Nasa Abu Bakar: betul dia idola saya semasa di TBSS Tampin.
    8 hours ago · Like · 1

    Abu Aman Bachik: Nasa cikgu Hamzah menotap di kg pilah tongah. Kalau dari tampin, bilo sampai kek pokan senaling jumpo simpang kiri pertamo lam pokan senaling tu, ikut jalan tu. sampai lam 1 km tanyoanlah ghumah cikgu hamzah. Ghumah eh topi jalan bebona. Kalu itut jalan dopn ghomah eh tu leh sampai ko stano senanti. Kok ikut jalan ni lekelok, bom banyak bebona. Maghinlah maso se poi kawin anakeh. Nijam tak taulah ado bom lai tak. Kalau ikut dio umor eh baro sweet 70. Bayo se. Se dah pencen 14 tahun dah.
    4 hours ago via mobile · Like · 1

    ReplyDelete
  9. Ahmad Fadzil Yassin: di rumah keluarga Zahriman Alias di Penajih kembara TIBIES
    19 hours ago · Like

    Zahriman Alias: Rumah lamo yang dibino tahun 1937, asal eh kepunyaan onyang sei namo Simai bt Kasim. Kos pembinaan ditanggung dek anak eh namo Hassan, seorang interpreter mahkamah, beliau abah kepada Norlida Abu Hassan, Norlina Abu Hassan dan Raily Abu Hassan. Rumah ni diwariskan kepado arwah omak sei, kemudian diwariskan pulak kepado adik sei namo Norlin Alias.
    19 hours ago · Like · 1

    Zahriman Alias: Asalnya rumah ini beratap genting, namun disebab kerosakan yg sukar dibendung, atap telah diganti kepada atap edek kira2 10 tahun lalu dengan kos ditanggung oleh kakak saya Zubaidah Alias TBS63.
    19 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: rumah ini perlu dikekalkan, preserve sebaik mungkin.
    19 hours ago · Like

    Abu Zaharin Abu Bakar: Balek dari Somban, molinteh dopan rumah ni...ini landmark nak ko Chongkau dulu...sobab nak poi pokan chongkau tu , jalan dopan rumah tu menurun bukit (zaman naik basikal dulu lah...., zaman 60an ).,somato2 nak makan rojak koling khek chengkau tu...bilo time nak balek tu pulak....hongeh....! ponek kayuh basikal tu mendaki pulak...
    4 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  10. Mohamad Ayob Hasim: Makanan kek ghumah sodagho memang beranika jenis dan sodap.Tahniah
    10 hours ago · Like · 1

    Hattar Othman: Satu keajaiban telah berlaku kepada jiwa dan raga saya. Tak pernah terbayang, terlintas dan terfikir dihati sanubari saya keatas apa yg Allah SWT telah tunjukan kepada saya semasa ini. Semoga hari-hari sebegini akan saya tempuhi lagi bersama abang-abang, kakak-kakak dan sahabat-sahabat lain. Insya Allah dan Syukur Alhamdulillah.
    45 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  11. Zahriman Alias: ulut Kuning bokal bawak balik dari Johol.....ari ni dilempengkan dio dalam koli...
    See More
    By: Zahriman Alias
    Like · · Follow Post · 3 hours ago
    Seen by 18
    Hattar Othman and Nasa Abu Bakar like this.

    Nasa Abu Bakar: den pun suko buek camtu ... my favourite.. makan pulut kuning tanpa dilempengkan tak ada umph !!!
    3 hours ago · Like

    Ann Sara: sodap yoo..dapek bokal bawa balek..
    3 hours ago · Like

    Zahriman Alias: jangan la jeles pulak yo ann.....
    2 hours ago · Like

    Rozna Md Jan: Thats my favorite too. ghugi kito xpek poie kan Ann
    2 hours ago via mobile · Like

    Zahriman Alias: Ann poei, apolak tak poei.....yg ghugi tu kakteh laa.....
    2 hours ago · Like · 1

    Ann Sara: sodap sumo hidangan2.. mano2 poie sumo menyelelokan... tompi..ese yg konyang bebonar, sampai lupo nk makan rondang itik n lomang.. apo nk buek..selero dah ponoh ee..
    2 hours ago · Like

    Mohamad Ayob: Hasim Kok cicahkan gulai kuning majlis hj Johari tu lobih sodap
    2 hours ago via mobile · Like

    ReplyDelete
  12. With Ishak Othman and Habibah Manaf.
    Tag PhotoAdd LocationEdit
    Like · · Unfollow Post · Share · Edit
    Habibah Manaf and Mutiara Vie like this.

    Habibah Manaf: Tqvm Bro Ahmad Fadzil Yassin for the pix & Bro Hattar Othman for tagging my name... JazakAllah Khair... Amin...
    44 minutes ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: You are welcome Bibah. Kalau kenkawan jumpo macam ni solalu kan baguih. Makan tapai, minam cendol, lopeh itu hongeh dan ontok sobontar macam kawan kito kek sobolah tu,kan IO.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  13. With Ann Sara.
    Tag PhotoAdd LocationEdit
    Like · · Unfollow Post · Share · Edit
    Azizah Idris likes this.

    Ann Sara: Apo yg ese nengok kek ateh tuuu.. (? Lupo lwk...
    about an hour ago via mobile · Like

    ReplyDelete
  14. Habibah Manaf: Tqvm Bro Ahmad Fadzil Yassin for the memorable pix... Tapi... Hujan ribut lagikan berhenti... Wakakah!!!
    2 minutes ago · Edited · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Itulah you, Bibah. agak eh tu sebab hujan ribut kek ghumah Ghazali Yasin kelmarin bilo sampai jo kito kek sinun. Sampai kuyup kasut ese. Ini mesti ado yang bolon boghonti makan ek...
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  15. Habibah Manaf: U tak nampak I dah bulat tu Bro... Sobat tapai sampai ompek bungkus. tapi justified becoz I ate on behalf of the other 3 who dah hongeh boto...Hihihi!!!
    2 minutes ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Nasib baik ese tolong makankan samo. Kalau tidak u pon kono makankan bagi pihak ese gak. Tambah bulat laielah nanti. Rileks yo Beb, janganlah sobat sampai mohungap lak.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  16. Habibah Manaf: Kok se poei ghaso2 Tsunami terus... Hihihi!!!
    11 minutes ago ·

    ReplyDelete
  17. Ahmad Fadzil Yassin: Eloklah u tak poi tu. Takut kasut ese hanyot dibawak tsunami, dan mano tau khemah yang didirikan Ghazali Yasin pun abih botoghobangan. Boto-boto nayo ghumah Ghazali yang baru siap tahun 2007 itu.

    ReplyDelete
  18. Habibah Manaf: Bro Ghazali Yasin tu ando ghajak se personally tapi dah menumpang bos lamo apakan dayo...
    5 minutes ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Memang ghamai yang tak dapek datang. sobab last minute yang mondadak jo tibo eh. Tompi ok gaklah, itu pon dah somilan keto yang konvoi. Kalau lobeh ghamai ese agak sopanjang jalan Kg. Batu-Kuala Johol itu menjelo keto nak poi ghumah Ghazali yasin. Togamam pulak tuan ghumah< Oi Mak eh, apo cam ni na panjang eh. Ingat kok pendek jo. hehehe.

    ReplyDelete
  19. Ahmad Fadzil Yassin: Godobung brand Kak Yam Logadong. Ado diboka an kek ese sikit somalam, malam tadi kol 10 sampai ghumah ese kobeh laie godobung. mem ese pon samo. Pagi ini oghang ghumah makan duo biji , ese amik duo, Siap dongan nescafe sokali. Mem masukkan ko dalam kotuhar dulu bia paneh boto. Locut bibie ngunyah eh. Paneh na bona. — at Kg gadong,Kota,Rembau,N.Sembilan.
    Tag PhotoEdit

    ReplyDelete
  20. Share · Tag Friends
    Hattar Othman, M Jusoff Taib, Zainun Yunus and 3 others like this.

    Rozna Md Jan: Mosti sodap tu kan....mmm ado sosodap godobung Midin/Midu tak. Ko lobeh sodap lagi....
    3 hours ago via mobile · Like

    Norani Hakim: Dh mula ke konvoi
    2 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Ese ghaso sodaaap laie godobung Midin. Lembot laie. Kalau ese nak kompe an antagho ompek godobung yang ese dah ponah ghaso Makteh, godobung Midin nombor satu, Godobung Cik Nayan nombor dua dan Nombor tigo godobung Kak Yam logadong. Godobung akak Mohamd Ibrahim kigho ok gak, tompi mungkin solegho ese dah tobiaso dongan godobung yang godang-godang macam godobung Midin tu, jadi makan godobung akak Mohamd Ibrahim, macam ghaso tak pueh. Kocik-kocik nabona. Kawan kito Noraini Hakim botanyo dah mulo ko konvoi. Bukan sajo dah mulo dah abih dah. Sayang mek amik Noraini tak datang. Kok ado somalam memang pueh. Makan minam molulu daghi Soghomban, Somobok, Batang Nyamor hingga ko Kolo Johol. Sombilan buah keto yang datang konvoi nampak eh boghek-bighek pulang eh apo laie ado yang ikut laluan Kolo Johol Kg. Batu tu.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  21. Ahmad Fadzil Yassin: Godobung versi kakak Mohamad Ibrahim Kg. Batang Nyamor. Kocik saiz eh tompi enak ditolan sokaligus. Tak makan suku-suku doh, tolan abih. Godobung ini disodia an oleh Akak MI, prelude to makan bosa 10 Februari dopan. Nongah eh moleh sekor lombu. — at Kg gadong,Kota,Rembau,N.Sembilan.

    ReplyDelete
  22. · Share · Edit
    Abdul Aziz and Hattar Othman like this.
    1 share

    Zahriman Alias: Di rumah Aziz Ujang Semerbok, tongah makan kueh apam, buh nior sikit baru sodap....
    3 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: Patut an lah, kan main boghati ghati lai nampak eh. Oh tu tongah nguboh kelapo lah tu yo. Ingek se apo nang buek eh kek Iman tu gek eh
    about an hour ago via mobile · Like

    ReplyDelete
  23. Ahmad Fadzil Yassin: Ese ghaso sodaaap laie godobung Midin. Lembot laie. Kalau ese nak kompe an antagho ompek godobung yang ese dah ponah ghaso Makteh, godobung Midin nombor satu, Godobung Cik Nayan nombor dua dan Nombor tigo godobung Kak Yam logadong. Godobung akak Moha...See More
    6 hours ago · Like

    Rozna Md Jan: Wah wah siap boghi numbo lagi. ha Mad boghitau akak u tu sughuh dio buek godobung bosa2 yoh...
    11 minutes ago via mobile · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Kak Yam itu bukan akak ese, tompi kigho pangkat, macam u jugak pangkat mak sodagho. Ayah he dongan uwan ese adik boghadik. Cumo umo he jauh lobih mudo daripada ese. Akhir he dio panggil ese Bang Long, sobab ese yang tuo dalam koluarga. Ese buek nombor ini bukan apo-apo, ese nilai daripada ghaso godobung dan warno eh. Kuih godobung Kak Yam ni hampir samo dongan kuih godobung Midin, dari saiz dan warna. Yang punya Akak Mohamad Ibrahim itu kocik bona macam kuih kodok jo.Ghaso eh pon tak macam kuih godobung. Bilo kito bolah duo tak samolah. Itulah cito eh. Ese kok lalu ikut jalan bongek musti ese singgah kek kedai Mariyam ini sobab sampai kodai eh dulu baru sampai ko ghumah omak ese. Kadang-kadang ese lalu dopan ghumah Makteh masuk jalan kolapa sawit tu, belok kanan kek sughau todatar dan ghumah abah ese ateh tobing tu. Kadang-kadang singgah kek sughau batu tu. Dah cantik dah sughau tu.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  24. Ahmad Fadzil Yassin: Sori bilo ese maco komen ateh ini ghupo-ghupo eh Makteh sughuh MI mintak akak he buek kuih godobung bosa-bosa. Tompi tak apolah buek bagai info tambahan buek Makteh mudo.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  25. Habibah Manaf: Sajo yo Bro Ghazali Yassin tu nak melawak. Dia dah called Ct Esah suruh bawak se sekali sobab kato eh bini sdg masak utk 50 oghang... Sobonar bro Ghaz tu yg mano satu yo??? Mesti batch senior kan...
    22 minutes ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Ghazali Yasin atau Ghaz ini ghaso eh batch 1964 ko 1965. Dio senior lagi kot daripada u. Dulu dio kojo kek Pineng kalau ese tak silap. Yang tahu ni Abu Aman, oghang kampong ei.Memang hebat sambutan kek ghumah dio haghi tu. Siap pasang khemah dan pangge oghang kampung dan Tok Imam. Ado tahlil arwah, penohlah ruang tamu ghumah ei. Hujan pun tughun lobek boto. Lalu ese toingat u sodang makan dan komen tu. Kalaulah gumah Ghaz tu lombah ese ingat musti dah banjir jadi tunami mini. Nasib baik ghumah eh ateh bukit. Konvoi ko ghumah eh pun turun naik bukit. Nasib baik keto masing-masing bolom hongeh nabona laie.
    2 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  26. Share · Edit
    Hattar Othman and Adam Ahmad like this.

    Adam Ahmad: Sukanyaaaaaa dia n apa yg membuat abg suka sangat...........
    18 hours ago via mobile · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: ini bukan sayalah. Ini cikgu saya. Namanya cikggu Hamzah Othman...
    18 hours ago · Like

    Hattar Othman: Ese sangko dio tak ingat kek ese, topi lobeh pado ingat ghupo eir, amat menakjubkan ese.
    10 hours ago · Like

    Mohamad Ayob Hasim: Inilah wajah guru yang ese geruni semaso sokolah dulu, tengok misai eh tu dah cukup.Tapi bilo berjumpo maso dah tuo2 ni rasa mesra pulak
    9 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  27. Roznah Md.Jn: Xpo. Samo yo Mad eh kan. Makteh pangge u Abei slalu tu kan. Kalau x salah, dulu u ado kato Abah pangge u camtu. Jadi makteh ikutlah...
    20 minutes ago via mobile · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Boto Makteh. Abah u pangge ese Dak Abe, kadabg-kadabng bilo Cik Jan datang ko ghumah, Cik Jan tanyo omak ese, dak abei tak ado balik ko. Dio musti tak miss nanyo an ese sampailah ese kojo kek Fajar Bakti. Ese panggil abah u Cik Jan, patut eh ese pangge Atuk Jan. Tompi somuo dah aja ese pangge Cik Jn, jadi molokeklah pangge an tu. Abah u pangge abanh ese Jiyasin. Dan abah ese solalu ko ghumah omak abah ese kek Todatar yang atas tobing tinggi yang bawah eh ado pigi tu dan kolam ikan kaloi kek sobolah. Tujuan abah ese ko sinun hampir tiap haghi tu nak amik buah kolapo yang jatuh dalam porak tu. Bawak balik ko ghumah omak ese di Gadong dan lalu dopan ghumah Dak Abok. Ikut tongair. Ingat laie coghito lamo kadang-kadang moleleh yo air mato toingatkan abah ese.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  28. Mohamad Ayob Hasim: Apam ghumah Aziz memang sodap lombut yo,bukan apam yu semuonya sodap2....
    48 minutes ago · Like

    Zahriman Alias: borati2lah buh nior tu....ni kan rumah orang, kang botabor pulak.....dahlah datang makan pree....
    15 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  29. Abdul Aziz: Semalam ado cakap talipon degan Aziz Yaakob,Kg Keru.Dengan serious dia boghitahu dio ingat rombongan Kembara kito semuo datang bawak motor bosa ! Gilo..dah tuo tuo bawak motor berkuaso tinggi..!!
    9 hours ago · Like · 1

    Nasa Abu Bakar: age is not the Barrier Aziz ...
    2 hours ago · Like

    Ghazali Yasin: Nasa, big bike is certainly not for me. It is too bulky and I will look like 'katak ateh losong'! If I have d chance of riding a big bike I might end up going to heaven prematurely! Ingat lagi tak? Maso sekolah dulu Mr. Gurunathan panggil ese Pelanduk!
    about an hour ago · Like

    Abdul Aziz: I agree with you Nasa...but I don't want to end up like Datuk K..!
    about an hour ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: How about those kenkawan who can't even ride on motorcycle, like myself hehehe.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  30. Nasa Abu Bakar: 70 mudo lae ... se baru 66 ajo .... tapi badan dio yg dulu2 slim tu nampak dah lebau (kato org melako)... Cikgu jaga diet sikit2 baru cantik macam dulu2. hahahaha !
    2 hours ago · Like

    ReplyDelete
  31. Jamilah Ujang: Kalau ada apa2 perjumpaan harap tidak keberatan memberi tahu saya.Saya dan suami imgin turut serta. T kasih.
    4 hours ago via mobile · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Yang perlu hanya Jamilah ikuti perkembangan melalui fb saja sebab kita tak jemput secara rasmi, apa yang diumuman dalam fb grup itulah jemputan kita. Semuanya secara sukarela. Sebab grup seperti Alumni TBSST tidk ada sekretariat atau J/K kerja untuk menguruskan. Atau Jamilah boleh kontek terus Tuan Presiden kito, Zahriman Alias untuk info terkini. Dan biasanya Zahriman akan buat pemgumuan melalui fb. Maka harap Jamilah dapat aktif terus dalam fb. Setakat ini Tuan Presiden begitu ktif dalam fb. Macam hari ini beliau dah cerita "Jom kita makan ciku:.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  32. Nasa Abu Bakar: den boleh bawak moto tapi takde lesen !
    6 minutes ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Lagi nayo, Jadi a happy hunting ground-lah kepado polis kita hehehe
    a few seconds ago · Lik

    ReplyDelete
  33. Ishak Othman: Dulu maso ngajar tak ponah sonyum.
    9 hour

    ReplyDelete
  34. Ahmad Fdzil Yassin: Godobung versi kakak Mohamad Ibrahim Kg. Batang Nyamor. Kocik saiz eh tompi enak ditolan sokaligus. Tak makan suku-suku doh, tolan abih. Godobung ini disodia an oleh Akak MI, prelude to makan bosa 10 Februari dopan. Nongah eh moleh sekor lombu. — at Kg gadong,Kota,Rembau,N.Sembilan.
    Tag PhotoEdit
    Like · · Unfollow Post · Share · Edit
    Rozna Md Jan, Hattar Othman, Mohamad Ayob Hasim and 2 others like this.

    Hattar Othman: Kono buek satu 'godobung corner' maso tu nanti. Masak dopan mato, panehx sodap mo kupi/teh tarik. Tak laku gulai lombu dibuek eir do.
    11 hours ago · Like

    ReplyDelete
  35. Zahriman Alias: Den ado lesen B leh bawak moto bosa.....dulu scrambler den yo ado tigo, 100 cc, 180cc dan 600cc....den ado motor antik duo, satu honda 50 sen, satu lagi moto Bobby....
    3 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  36. Zahriman Alias: borati2lah buh nior tu....ni kan rumah orang, kang botabor pulak.....dahlah datang makan pree....
    12 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: La kok betabor kutip lah kan tak buleh kutip. Tompi elo lai borati ati tu kan!

    Sent from my iPad
    11 hours ago · Like

    Zahriman Alias: Yo kok apam eh bulat.....salah uboh inti botabor.....jadi kono gigit dulu separoh baru buh inti....komehlah kojo......
    11 hours ago · Like

    Ann Sara: itu sumo kojo org pompuan.. nk buek eei pun kono bolombut2..nk nampak kan cantik n sodap mato momandang eii..
    11 hours ago · Like

    Ann Sara: timo kaseh la kek tuan umah berduo..
    11 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: Iyo lah tu. orang polis disciplin eh mang lobih sikit, kan?

    Sent from my iPad
    11 hours ago · Like

    Abdul Aziz: Bilo sobut bab apam ni,den teringat kek apam Air Mawang (Johol) yang famous tu.Nak buek camno,tak sompek poi TBSST...dan singgah kek pokan A.Mawang.
    9 hours ago · Edited · Like

    Zahriman Alias: yang sei tau apam Johol bungkuih dongan daun ghambai.....kek rumah kak teh dulu ado....
    9 hours ago · Like

    Abdul Aziz: Boto tu Mann..
    9 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: Yo lah Ziz. Lalu kek AM pun dah golap bebona. Tak nampak poapo lai doh
    8 hours ago via mobile · Like

    Abdul Aziz: Mungkin AAB dah lamo tak poi kek AM.Untuk makluman kek AM ado gerai makanan berasingan topi sekali sobolah kiri arah ko Tampin yang selalu oghang ghamai singgah untuk raso makanan mee rojak dll. Yang special cendul eh ..best.
    8 hours ago · Like

    Zahriman Alias: Ado sei singgah maso arwah Tahirul meninggal.....
    8 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik Aziz: ese dah lamo toboto tak ponah singgah kek AM. Mang ado nonga tontang gerai tu. tompi tak peponah pun singgah. Nonga koba eh mang sodap cendo eh.

    Sent from my iPad
    8 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: Tu cam no boto sodap tak cendo eh, Iman. Ese mang lamo toboto tak balek. Kg ado sesepupu yoh jarang nyongok dio orang. Dio ran pun tak do nyoknyongok kito. Kito pun tak do bekbalik kg. anak buah yang se bolo pun tak duduk kg. dio duduk plet kek ampang hilir nun. Jadi tu sumo lah tak do bekbalik. Kubo arwah Omak se pun kek Taman keramat tuaa Iman. Tu lah cito eh.

    Sent from my iPad
    8 hours ago · Like

    Zahriman Alias: Konolah balik sekali2 tunjok muko.....tanyo koba kek orang2 kampong terutamo yang lobeh tuo dari kito. Takkan orang tak manggei maso kenduri kendaro.....lelamo orang cakap kito dah nyombong pulak.....nak jago yo tu. Macam sei lain, sumo budak2 kampong ...See More
    8 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: Iyolah. Timokasih lah atas nasehat tu, teh kau eh.

    Sent from my iPad
    7 hours ago · Like

    Abdul Aziz: AAB, nak tahu sodap konolah raso cendul tu. Kekawan ese yang kalau turun ke Johor dari KL selalu singgah ke gerai tu.Tuan punyo gerai tu Hj Dahlan kawin dgn sepupu bini ese.AAB mungkin ingat pado tahun limopuluhan dulu pokan AM dulu agak rodup.Topi ked...See More
    6 hours ago · Like

    ReplyDelete
  37. Abdul Aziz: AAB, nak tahu sodap konolah raso cendul tu. Kekawan ese yang kalau turun ke Johor dari KL selalu singgah ke gerai tu.Tuan punyo gerai tu Hj Dahlan kawin dgn sepupu bini ese.AAB mungkin ingat pado tahun limopuluhan dulu pokan AM dulu agak rodup.Topi keduo bolah jalan tu ado bebeghapo pokok cherry peninggalan orang Jopun dulu. Ado bonda yang air eh mengalir agak dogheh seiring deretan kodai kodai.Sekarang semuo dah takdo.Eloklah saranan Presiden kito,jiko poi Tampin atau K.Pilah eloklah singgah ke AM jiko ado maso.
    6 hours ago · Like

    ReplyDelete
  38. Ishak Othman: Den naik moto kapcai yo, dulu poie kojo naik moto nak elakkan jem. Hujan ribut pun rompoh yo.
    8 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  39. Rozna Md Jan: O tu ghumah abah u tu. Makteh memang suko main ikan kaloi tu dulu ngan Kak Ngah(Norzah).
    11 hours ago via mobile · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Boto Makteh. Ghumah abah ese, Maso cuti sokolah ese akan adolah kek situ kalau tak ghumah Dak Abok atau ghumah dak Ulop Sharif kek sobolah ulu sikit. Kaadang-kadang kek ghumah Uwan Teh ese kek sobolah darek atau ghumah Mak Teh Milah ese main dongan Dak Udin Teong.. Haghi-haghi ese kono caghi daun koladi nak bagi makan ikan kaloi.Kadang-kadang ese dan kenkawan teruih mandi dalam kolam itu samo-samo main dongan ikan kaloi. Jinak2 pulak tu. Kadang-kadang kito bogesel bodan. Camnolah lak yo tak jumpo Makteh yo dengan Makngah Norzah tu. Mandi pun kek pigi sughau todatar, tompi tak ponah jumpo. Kadang-kadang saya manjek manggih kek atas bukit tu. Malam2 kalau maleh balik Gadong ese tido dongan Udang Sena, atuk Ese kek pangkin topi kolam tu sampai pagi. Hanyo pakai solua pendek jo.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  40. Ghazali Yasin: IO - kito boduo geng. Cumo bulih bawak moto kapcai!
    10 minutes ago · Like

    Ishak Othman: Maap bang tak dapek poie ghumah abg haghi tu. Poie sampai soghomban yo, lopeh tu bodan den raso tak sodap niat mmg nak poie. Insya Allah lain kali kalau ado rombongan lain den akan ikut. Molopeh nak makan rondang itik nilo, meleleh air lio donga coghito dio oghang.
    2 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  41. Ghazali Yasin: Takpo. Dijemput dtg ke rumah ese bilo2 maso. Kok nak akar kayu dtglah - topi kono talipon dulu, takut stock kok habih.
    about a minute ago · Lik

    ReplyDelete
  42. Roznah Md. Jan: O camtu cito eh. Mungkin ado jumpo tapi maso tu kito tak kesah. Hal masing2 yo. Dulu x lah macam sokaghang ni.
    16 minutes ago via mobile · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: kok macam sokaghang, camno kek eh. Omak u sodagho sosusu ese, Ayah u sptatut eh ese pnggil Tok Jan atau Udang Jan, bukan Cik Jan doh. Yang lobeh membuatkn ese tambah poneng ialah anak Ngah Leman (abang Cik Jan ayah u tu), dak Kamal, namo eh, kawan baik ese gak maso kek Johor Bahru dulu. Dak Kamal ini ponah kojo dongan ese kek Kilang Bonang kek Tampoi tu. Ese tak pasti samo ado u porasan tak, sobab dio sokaghang dah migrate ke Brunei. Kobar eh dah jadi rakyat sinun. abang eh Dak Kolil iu solalu ese jumpo kek kampung dan kek Johor dulu. Donga eh dah m/d kan?
    about a minute ago · Like

    ReplyDelete
  43. 'Cato Enzo: Kuih apa ni? Cekodok ke? Nampak macam sedap..
    4 minutes ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Bukan kuih cokodok, tapi yang sejenis dengannya. Ada yang panggil kuih boom, tapi di daerah Gadong ia dipanggil kuih godobung kerana saiznya yang lebih besar berbanding kuih cokodok. rasnya pulak seperti kita makan roti bantal atau apam. Lembut tidak keras. Cubalah kalau ke kampung Gadong, ada yang buat kuih ini hari-hari sebelah pagi, memang cantik untuk sarapan dengan teh-tarik. Kedainya betul-betul di belakang Sekolah menengah Agama Haji Mohd Ytim, Ulu Gadong. rasanya memang sddap, tak manis dan tak tawar, betul-betul rasa kuih apam.
    a few seconds ago · Like

    ReplyDelete
  44. Ann Sara: saya juga merasa terharu dan gumbira teramat2 lah sangat..tk sangka abg Nurul dpt turut samo dgn kekawan.. Terima kasih pada semua yg dpt menceriakan dirinya.. thks...
    22 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  45. Mohamad Ayob Hasim: kueh godobong eh tolampao byk,memang tak tohabihan doh
    Tuesday at 11:59pm · Like · 1

    Abdul Aziz: HO,ese makan kuih tu baru 3 biji godobong bunyi poghut..!
    Wednesday at 10:52am · Like · 1

    Hazuana Halim: nak like kat kuih godobong mesti sodap....
    6 hours ago · Like

    Abdul Aziz: Dek sodap mona makan kuih godobong,muko pun macam kono godobuk dibelakang oleh MAH..
    4 hours ago · Like

    Ahmad Fadzil Yassin: Itulah ponangan kuih godobung ini. Sampai toingat ese kisah kuih godobung Midin kek Tanjung tu.
    about a minute ago · Like

    ReplyDelete
  46. Hattar Othman: Abdul Aziz pun bocadang nak ngbihkan kueh godobung bosamo Mohamad Ayob Hasim.

    ReplyDelete
  47. Zahriman Alias: Konolah balik sekali2 tunjok muko.....tanyo koba kek orang2 kampong terutamo yang lobeh tuo dari kito. Takkan orang tak manggei maso kenduri kendaro.....lelamo orang cakap kito dah nyombong pulak.....nak jago yo tu. Macam sei lain, sumo budak2 kampong ...See More
    18 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: Iyolah. Timokasih lah atas nasehat tu, teh kau eh.

    Sent from my iPad
    17 hours ago · Like

    Abdul Aziz: AAB, nak tahu sodap konolah raso cendul tu. Kekawan ese yang kalau turun ke Johor dari KL selalu singgah ke gerai tu.Tuan punyo gerai tu Hj Dahlan kawin dgn sepupu bini ese.AAB mungkin ingat pado tahun limopuluhan dulu pokan AM dulu agak rodup.Topi ked...See More
    17 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: Iyo lah Ziz, ni dah jadi oku nimlai lah susah nak ke sinun sini. Timokashi yo lah. Hajat tu mang ado. Tompi keadaan kito kini yang memuskilkan bebona.

    Sent from my iPad
    10 minutes ago · Like

    ReplyDelete
  48. Ann Sara: saya juga merasa terharu dan gumbira teramat2 lah sangat..tk sangka abg Nurul dpt turut samo dgn kekawan.. Terima kasih pada semua yg dpt menceriakan dirinya.. thks...
    8 hours ago · Like

    Ghazali Yasin: Ya, kita kena buatkan Nurul rasa ceria dan gembira. Dia akan menjalani ops di IJN tidak lama lagi. Bila tarikhnya Ann?
    6 hours ago · Like

    Abu Aman Bachik: IO, mang ghugi toboto kau. Tak ngaso kuih godobung mor, tak ngaso kuih apam somobok, dan cemacam lah lai. Sok olek MI sok poi yo. Tokmintak sehat bugarlah IO.

    Sent from my iPad
    9 minutes ago via · Like

    Abu Aman Bachik: Oi, ughek kayu penguwek eh koh. Elok bebona poi tu IO.

    Sent from my iPad
    7 minutes ago via · Like

    Abu Aman Bachik: Apolak masalah heh nurul ni hah.

    Sent from my iPad
    6 minutes ago via · Like

    ReplyDelete