Sunday 21 October 2012

MEMOIR PENDIDIK: PESARA TUO DARI AYER MAWANG

Kolej Brinsford Lodge, London yang kemudian dipindah ke Johor Bahru dan Abu Aman Bachik merupakan kumpulan pelajar terakhir berkursus di kolej itu.

1965 adalah tahun yang penuh kenangan bagiku. Sebaik aku melapor diri di Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan, di Seremban (ketika itu dikenali dengan Jabatan Pelajaran NS) aku diberi tahu bahawa aku ditempatkan mengajar di Sekolah Menengah Johol. Aku amat gembira kerana Johol hanya tiga batu dari rumahku di Air Mawang. Setelah mengucapkan ribuan terima kasih kepada pegawai yang bertugas aku pun keluar dari pejabat itu.
Alangkah gembiranya hatiku, menunggu di luar pejabat itu dengan kereta mini merah biji saganya ialah, saudara Mohd Zain Hj Rais, jiran senior sebelah bilikku semasa di Kolej Brinsford Lodge, Wolverhampton England. Setelah bersalaman dan berpelukan kami menaiki kereta terus balik ke rumah abang Zain, di Kampung Ismail di Ampangan, Seremban. Setelah aku dijamu makan tengah hari abang Zain menghantar aku ke Bus Stand Seremban. Aku menaiki bas Southern dan terus balik ke rumah.
Bila tiba hari pertama persekolahan aku melapor diri di Sekolah Menengah Johol. Sekolah Menengah Johol ini belum wujud lagi. Kami menumpang di Sekolah Inggeris Johol (SIJ). Guru besar SIJ ini ialah Ken Appadurai. Beliaulah yang menjadi penyelia SMJ tempat aku mengajar ini sehinggalah tiga tahun kemudian. Semasa tiga tahun itu apabila bilangan pelajar telah bertambah ramai, kami terpaksa menumpang di Sekolah Kebangsaan Johol dan Sekolah Cina Johol. Jarak sekolah antara satu sama lain agak jauh juga. Berpeluh jugalah berjalan untuk pergi ke kelas-kelas yang di tugaskan mengajarnya. Dan sepanjang tiga tahun itu sekolah adalah di sebelah petang sehinggalah kami dapat bangunan baru di Kampung Renggoh. Sekolah di Renggoh ini dinamai Sekolah Menengah Datuk Undang Abdul Manap, bersempena dengan nama Allahyarham Datuk Undang Luak Johol.
Satu perkara yang harus aku catatkan di sini kerana ia amat membanggakan kami, ialah buat pertama kalinya sejarah dicatat kami berjaya melahirkan pelajar Sijil Satu, peringkat SPM. Pelajar yang mancatat sejarah ini tak lain tak bukan ialah Abdullah bin Muhammad yang akhirnya mencatat sejarah juga, sebagai pelajar Alran Melayu pertama memasukki Universiti Malaya. Beliau menjadi guru juga. Tugas beliau yang terakhir adalah sebagai Pengarah Pelajaran Negeri Sembilan, yang baru sahaja bersara pada taun 2011.
Pada tahun 1971 aku berpeluang pula melanjutkan kursus perguruan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras selama setahun dalam bidang Pengajian Perdagangan. Sebaik tamat kursus di Cheras aku ditempatkan pula mengajar di Sekolah Menengah Vokasional di Seremban. Sekolah ini pun belum wujud lagi seperti Sekolah Menengah Johol juga. Jadi kami menumpang di Sekolah Menengah Ampangan, sebelum kami pindah ke bangunan kekal Sekolah Menengah Vokasional ( SMV), yang bersempadan dengan Sekolah Menengah Ampangan yang pernah kami tumpang itu. Bezanya dengan di Johol, Sekolah Menengah Ampangan ini belum pernah digunakan lagi. Ia sekolah baru siap. Kami tak ubahlah seperti umang- umang di pesisiran pantai yang menjadikan kelonsong siput sebagai rumahnya. Aku tidak lama di SMV Seremban ini. Oleh kerana tak tahan berulang-alik dari rumahku di Tampin aku mohon bertukar ke SMV Alor Gajah pula. Berulang ke Alor Gajah tidaklah sejauh berulang alik ke Seremban, Semasa di Alor Gajah, aku berjaya menyertai kursus Luar Kampus, . Universiti Sains Malaysia. Aku telah menamatkan pengajian Luar Kampusku ini pada tahun 1978.
Pada tahun akhir pengajian Luar Kampus ini aku diwajibkan menjadi pelajar sepenuh masa Universiti Sains Malaysia. Selama setahun aku tinggal di Desa Siswa di USM. Setelah habis pengajian Luar Kampus ini aku ditempatkan mengajar di Sekolah Menengah Tunku Khursiah (STK) di Kuala Pilah. Aku mengajar Sejarah di sekolah ini, sesuai dengan pengajian Luar Kampusku. Aku seketika sahaja mengajar di STK kerana ada peluang untuk bertukar suka sama suka dengan seorang guru yang ingin balik ke Kuala Pilah. Maka bertukarlah pula aku ke Sekolah Menengah Tunku Besar, Tampin (TBS) sekolah asalku.

Mengajarlah aku di Sekolah tempat aku mula mengenal perkataan Inggeris. Aku lama di Alma Materku ini dari 1978 hingga ke 1998. Banyak pengalaman pahit manis, masam masin, lunak maung yang kualami di TBS ini. Maklumlah lebih separuh kerjaya guruku kuhabiskan di sini. Mula- mula aku sampai di TBS ujian pertamaku ialah mengajar Matematik di Tingkatan III. Yang mencabarnya ialah ini kelas peperiksaan. Aku telah lama tidak mengajar Matematik. Di SMV dulu aku mengajar Perdagangan dan Prinsip Akaun. Di TKS sejarah. Waktu di Johol dulu saja aku mengajar Matematik. Namun aku tidak gusar. Matematik adalah subjek favouriteku. Alhamdulillah aku telah buktikan kepada pentadbiran sekolah yang telah mengamanahkan kelas peperiksaan kepadaku, bahawa aku mampu melakukan sesuatu. Aku telah berjaya melahirkan semua pelajar mendapat Matematik A pada tahun itu. Tiga puluh lima pelajar semuanya. Matematik untuk SRP adalah wajib lulus pada ketika itu.
Aku rasa itulah kejayaan yang paling manis bagiku sepanjang kerjayaku sebagai seorang guru. Dan aku rasa sangat bersyukur kerana telah membuktikan bahawa aku benar-benar boleh mengajar matematik, sebagai syarat aku boleh diterima untuk mengajar di TBS itu. Andainya aku tidak berjaya malulah aku kepada Tuan Pengetua, EncikAbdul Malik bin Ahmad, dan Timbalan Pengetua Encik Sulaiman bin Shariff yang telah menyokongku untuk datang ke TBS. Aku sewajarnyalah bersyukur kerana aku dapat mengajar di sekolah yang hanya beberapa minit berjalan kaki, di belakang rumahku. Dengan kejayaan pelajarku itu maka kekallah aku mengajar di TBS, sehinggalah aku mengucapkan sayonara kepada Alma Materku dan merehatkan untuk selama lamanya, batang kapur terakhir di tempatnya.
Mengimbau kurang kurang 20 tahun aku di TBS, banyaklah suka duka, pahit manis, lunak maung pengalaman yang kudapati dan alami. Suka duka aku dapat mengajar di sekolah yang telah berbakti kepadaku sebagai seorang pelajar ulu dari kampung yang ceruk ialah antaranya: Sekolah telah mendewasakan aku. Sekolah telah mengajarku erti tanggungjawab. Sekolah telah memberiku erti pergaulan antara kaum. Sekolah telah mengajarku erti bekerjasama. Sekolah mengajarku erti persahabatan. Sekolah telah memberiku erti kesabaran dan kekecewaan. Dan yang paling penting bagiku adalah TBS telah mengajarku erti bersyukur dan pengorbanan.
Pengorbanan yang paling besar bagiku adalah menolak tawaran untuk menjadi Penolong Pengetua, kerana aku tahu jika aku dinaikkan ke pangkat ini, aku sudah pasti akan ditukarkan mengajar di sekolah lain yang jauh dari rumahku. Aku tak mahu berjauhan dengan seorang darpada lima orang anakku yang istemewa. Anak istemewaku ini memerlu perhatianku sentiasa. Sedangkan idsteriku juga seorang guru. Tugas menjaga dan mendidik anak istemewaku ini terpaksa dibuat bergilir, apabila isteriku mengajar di waktu petang. Lagi satu pengorbananku adalah ketika aku terpaksa menolak jawatan sebagai Ketua Penolong Pengarah BahagianTeknik dan Vokasional, di Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan, Seremban. Penolakan ini pun sebab mementingkan anak istemewaku itu. Saat-saat manis yang dapat kukecapi, selain yang telah dipaparkan di atas ialah saat aku menerima keputusan dua orang anakku yang menjadi pelajar terbaik TBS . Dia menjadi TBS Best Student tahun 1993 dengan mendapat semua A dalam mata pelajarn yang di ambilnya, iaitu sembilan A.Anak ku yang bertuah itu ialah Affizah. Sedangkan kakaknya Anis Ciik Syuhada mendapat tujuh A1 sahaja, SPM 1989. Kedua-dua anakku di atas telah terpilih untuk belajar di Sekilah Tun Fatimah di Johor Baru. Mereka tak mahu ke sekolah berasrama. Mereka lebih selesa bersekolah di TBS , berada di samping keluarga. Aku menurut sahaja pilihan mereka. Anakku yang bongsu Azlin Suzana sekadar mendapat Sjil Gred Satu sahaja. Sementara anak sulungku Abu Shahlizan juga sekadar mendapat Sijil Gred Satu. Anakku yang ini bersekolah di Sekolah Datuk Abd Razak di Sikamat, Seremban.

Saat manis yang ini juga amat wajar kucatatkan kerana ia amat jarang berlaku. Amat jarang seorang murid yang sudi mengucapkan terima kasih apabila telah maraih kejayaan hasil didikan dan tunjuk ajar bekas gurunya. Kebanyakkan "take things for granted " bahawa pendidikan dan ilmu yang dicurahkan oleh seseorang guru itu adalah tanggungjawab hakikinya. Tak perlu seseorang pelajar itu melahirkan ucapan terima kasihnya kepada guru yang telah mendidik dan mencurahkan ilmu kepadanya. Berbeza sekali bagi bekas muridku Lim (nama penuhnya ku telah lupa), yang telah mengucapkan terima kasih kepadaku di saat beliau, yang mendapat A1 dalam Matematik, menerima keputusan SPMnya. Pada hal aku telah mengajarnya Matematik hanya ketika beliau di Tingkatan III. Alangkah bersyukur dan berbangganya aku menerima ucapan terima kasih pelajarku ini. Seorang pelajar berbangsa Cina pula tu.

Pengalaman yang maung namun terpaksa digalas ialah ketika aku diberi tugas sebagai guru disiplin sekolah, semata-mata kerana aku pernah menjadi School Captain pada tahun 1961. Tugas guru disiplin ini amat berat bagi ku. Ini kerana aku tak suka untuk menghukum dan mendenda orang. Agakku, ini bersesuaian dengan peribadi ku dan namaku Abu Aman - abu yang aman. Namun ada satu lagi pengalaman maung dan hampir-hampir pahit yang terpaksa kualami. Pengalaman itu ialah aku telah mendebuk belakang seorang pelajar yang tidak fokus ketika aku mengajar matematik di Tingkatan Tiga, dengan sekuat-kuat debukan.


Abu Aman Bachik berdiri dan berpakaian baju Melayu dan berkaca (enam dari kiri) sebagai hos pertemuan pelajar Malaysia di Kolej Brinsford Lodge, London. Duduk berbaju Melyu serba hitam, Sdr Muhammad Haji Salleh (kini Prof. Dr dan Sasterawan Negara).
 
Aku cemas selepas itu. Mana tidaknya. Pelajar itu telah pucat lesi mukanya. Aku sungguh takut kalau-kalau terjadi apa-apa kepada pelajar itu. Matilah aku. Mujurlah setelah beberapa lamanya pelajar itu kembali seperti sedia kala. Selepas peristiwa itu aku bertaubat tidak melakukannya lagi sehinggalah aku bersara. Kalau ada pelajar yang tidak konsentret ketika aku mengajar, aku menegurnya dengan kata kata sahaja.
Kepahitan pengalaman yang ku tempuhi ialah ketika Pengetuaku, En. Kulasinggam, menuduhku berpura-pura sakit. Aku membantahnya dengan mengatakan siapa yang suka sakit? Kemudian, ketika Encik Tilak Sharma menjadi Pengetua di TBS, aku telah di anugerahkan sebagai salah seorang daripada guru cemerlang bagi sekolah, dan menerima kenaikan gaji dan imbuhan. Ini adalah pengiktirafan pihak Kemeterian Pendidikan. Anugerah ini amatlah melunakkan cita rasa ku. Di samping itu aku telah di naikkan pangkat sebagai Guru Ketua Bidang Vokasional dan Teknik dulunya dipanggil Senior Time Scale. Aku bersara dalam tugas ketua bidng inilah. Jawatan ini tiada membawa apa apa imbuhan kewangan.

Inilah semangat  nak mudo nak poi Brinsford Lodge dulu tu. Badge kek jeket  tertulis: FOR MALAYA. Segak , anak Ayer Mawang ni, yoh? Foto bertarikh 29.10.1962
 
Mengenang kembali pengalamanku dapat kurumuskan beberapa kebetulan. Kebetulan itu ialah membuka dan menutup. Mana tidaknya. Kolej Perguruan Malaya, Brinsford Lodge. Aku tutup. Kolej telah ditamatkan sebaik sahaja aku habis kursus di situ. Ia dipindahkan ke Johor Bahru menjadi Kolej Perguruan Temenggung Ibrahim. Kursus perdagangan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras pun ditutup. Aku last batch yang berkursus di situ. Sekolah Menengah Johol ditutup setelah aku tiga tahun di sana dan berpindah ke bangunannya sendiri di Renggoh dengan namanya pun di tukar Menjadi SMDUAM. Dan last sekali daripada Sekolah Menengah Ampangan aku berpindah ke Sekolah Menengah Vokasional, bangunan baru juga.
 
Kebetulan membuka ialah membuka Sekolah Menengah SMDUAM dengan pengetua yang baru ia itu Encik Kanagarajah. Di samping itu aku juga merasmikan bangunan baru Sekolah Menengah Vokasional, Ampangan, Seremban dengan pengetuanya Encik George Emmanuel.
Dalam banyak-banyak pengalamanku, sepanjang kerjayaku sebagai seorang guru, dan bergaul dengan beberapa orang pengetua, kata kata yang tak mungkin aku lupakan dan masih terngiang ngiang di telingaku ialah kata bekas Pengetuaku En Nordin yang berulang alik dari Port Dickson. Katanya jika seseorang itu bermasalah ketika remajanya dan seterusnya dewasanya, pastilah orang itu telah menyajak perangainya itu semenjak dia kecil lagi. Ini dibuktikan oleh beberapa peristiwa dan karekter yang kuketahui. Pendapat bekas Pengetuaku ini memang ada kebenarannya dan susah untuk disangkal.
Demikianlah serba sedikit pengalamanku mengajar sepanjang kerjayaku menjadi guru. Kini telah 14 tahun aku bersara daripada jawatan guru. Syukur alhamdulullah. Moga Allah memberkati! Segala baktiku sebagai seorang guru dan meredhainya sebagai amal ibadah bagiku. Amin! (Catatan Abu Aman Bachik 11.45 pagi 09092012).
 
Komen:






Anonymous9 September 2012 19:05: Bagi saya ini adalah suatu pengorbanan yang tidak ternilai harganya khususnya demi insan istimewa yang dilahir dan dibesarkan. Anak-anak yang berjaya dalam hidup kini menjadikan Sdr bersara dengan ketenangan, malah pengalaman cikgu perlu menjadi ikutan para pendidik hari ini. Syabas dan tahniah!

Anonymous9 September 2012 20:33: Tahniah Cikgu. Pastinya imbasan kisah yg dipaparkan ini baru "the tip of the iceberg' dan saya percaya bertimbun-timbun lagi kisah-kisah pengalaman sebagai pendidik, yg menarik utk dikongsi bersama. MZMY

Anonymous9 September 2012 21:36: Cikgu, gambar-gambar lama semasa di TBS tak ada ke. Gambar-gambar ini akan mengembalikan kenangan silam bukan sahaja buat cikgu tetapi juga bekas pelajar cikgu. Sekeping memberi seribu makna. Kalau ada boleh kongsi-kongsi dengan Alumni yang lain.

Zahriman Alias9 September 2012 21:42: Syabas Cikgu Abu Aman. Saya bangga dapat berkawan dgn seorang yg hebat macam Cikgu. Cikgu hebat dari student days ie dilantik School Captain, hebat kerana dari anak kampung yg serba kekurangan mendapat keputusan SC/MCE yg cemerlang. Walau cikgu gagal ke menara gading di peringkat awal atas sebab2 tertentu, cikgu masih hebat kerana dapat memiliki segulung ijazah semasa dalam perkhidmatan. Cikgu sangat hebat berjaya menghasilkan semua murid mendapat A dalam peperiksaan walau pun TBS bukanlah sekolah pilihan. Cikgu juga paling istimewa hebatnya kerana menolak peluang2 naik pangkat semata2 mementingkan tanggungjawab dan kasih sayang kepada seorang anak istimewa. Macam2 lagi kehebatan cikgu.....Cikgu Abu Aman Bachik, I am really proud of you, I am proud to be your friend.....
Anonymous9 September 2012 21:46: Terimakasih anon dan MZMY, atas komen memberansangkan dari anda. Allah Hu Akbar jualah yang membalas segala budi baik anda. aab 1245 10092012.

Anak rembau Yang menetap di Singapore 9 September 2012 21:58Cikgu Abu Aman kita ini ibarat "Alam Berkembang Menjadi Guru." Pengalaman luasnya mengajar kita mengambil iktibar dan pengajaran serta tauladan di samping contoh ikutan daripada unsur-unsur alam semula jadi. Ia menjadi panduan hukum, peraturan dan sebagainya dalam menjalani dan melalui putaran hidup bermasyarakat. Inilah yang ditafsirkan dalam buku Glosari Adat Negeri Sembilan yang disusun Arwah Norhalim Ibrahim yang diterbitkan pada tahun 2003 dulu. Nama Abu Amn itu sendiri dalam bahasa orang putih bermakna "the peaceful Ashes"
Anonymous9 September 2012 22:50: Terimakasih Iman atas komen anda yang terlalu tinggi. Saya hanyalah insan biasa. Yang hebat adalah Allah jua. Saya juga amat bersyukur dan berbangga di ketemukan dengan mu yang juga adalah hebat. Persahabatan kita ini juga satu kemanisan yang tidak terhingga bagi saya. Betapa tidaknya hubungan kita sebagai bekas guru dan bekas pelajar amat membanggakan saya, sebagai seorang petani yang berjaya, dan seorang pesara yang telah menjaga keamanan negara, yang berpangkat tinggi pula, disamping tinggi pula budi bahasanya, sopan pula budi bicaranya, guru mana yang tidak berasa amat bersyukur dan berbangga dengan kualiti anak didiknya yang begini berjaya dan rupa. Syukur Alhamdulillah wa syukri lillah. Iman, sebagai mana yang telah saya catatkan di atas kata kata Pengetua saya Encik Nordin dari PD itu amat tepat mengenaimu. Sebagai seorang petani yang berjaya anda telah bermula dengan benih pepaya di belakang kuarters guru tempat anda tinggal sekeluarga semasa kecil mu. Ternyata fb ini dan blog TBSST yang telah diujudkan ini sungguh member manfaat bagi kita. Untuk AFY terimakasih kerana usha anda mengedit dan menerbitkan kenangan di atas. Gambar banyak juga. Tompi nak kono sebak albam. Lon sompek lai. Tilah

A.F.Yassin10 September 2012 00:03: Sdr AAB, bagi eselah, Tunku Besar School Tampin adalah tompek ese bolajar menjadi "oghang". Lapan tahun kek sinun memberi erti hidup. Kalau tidak mungkin ese hari ini tak ubah seperti meneruskan hidup orang tua ese, seorang penureh getah dan pesawah. Walaupun ese tak begitu cemerlang di TBST, namun disiplin sekolah telah menjadikan ese berusaha membaiki diri. Masih ese ingat solopeh sekolah kek TBSST ese kojo ke JB di kilang bonang. Sebelum itu kojo guru sementara kek sekolah milik Mr. Chacko, sekolah Tamil dan mengajar bahasa Melayu. Setelah itu kojo guru seentara di Sekolah Astana Raja. Lopeh itu baru dapek kojo kek Johor Bahru. Nama jawatan hebat Cadet Supervisor tompi Kojo kutip skru dan haghi-haghi nyapu lantai. Kono disiplin ala Jepun sobab kilang itu Jepun punyo. Tompi ontah macam mano, walaupun kek TBS masuk aliran Sains dengan Geografi dan Matematik mata pelajaran kogomaran ese, masa kojo minat pula menulih. Maso amik Form Six kek English College JB melalui FEC (Further Education Classes) sobolah potang lopeh kojo, ese cubo-cubo menulih dan kirim kek surat koba. Mulo-mulo disiarkan dalam ruangan surat Pembacaa dalam berita Harian. Lopeh itu mulo naik syok tengok tulisan kolua surat koba, mulalah ese menulih berita. Itulah mula he ese berfikir, takkan macm ini kojo kek kilang sampai tuo. Barulah ese boronti kojo kilang dan mintak masuk ITM. Dapek pulak dan amik kursus Akauntan ICMA. Setahun kemudian tak menjadi tukar pulak ke kursus Masscom, tak monjadi gak kerana minat lobih kuek menulis. Akhirnya keluar kursus dan mintak kojo dongan Berita Harian. Dapek pulak dan mulolah ese bokojo dengan Berita Harian sebagai cadet reporter. Kojo di bawah A. Samad Said. Dio ketua Subbing. Mangkanya ese raso seperti yang diceritakan Zahriman dalam fb itu kami tak jumpo sobab lain-lain kursus bila di ITM Jalan Othman.
Anonymous10 September 2012 04:15: We're still waiting for Nasa's next story, perhaps a successful story about being a "pengusaha!"

Faithfully Yours10 September 2012 04:19: ...and yours too Mohd Zain Yassin. AAB, ZA and AFY have done their parts. And even Hattar has given us a detailed story of his yesteryears as an TBSST alumni. We are dtill waiting, we are still waiting!
Anonymous10 September 2012 05:40: Faithfully yours, don't worry, MZMY akan meletup,boooom, dengan cerita sensasi nya tu. dia tengah compose tu. dan orang yan yang cakap tu juga bila lagi. Emelkanlah kek AFY. Sure tobe published punya. Hanto yo lah kek eh.drehlah sikit kito orang dah terujo bona ni! aab 10092012

Faithfully Yours10 September 2012 10:23: Not that I do not want to submit mine. The problem is that I do not know where to begin. Anyway I'm trying hard to compose. Grammarwise I'm no good writer in either Malay or English. In fact I can't remember when was the last time I composed, even a letter. But surely I like reading people's story. And I managed to read all those which have been posted in this Blog. Keep up the good work, comrades from Alumni TBSST. And if ever I submit one later on, please do not laugh at the way it is written.
Anonymous10 September 2012 10:36: Women folks of Alumni TBSST, when will you be submitting your bits. We read your lines in FB frequently. We read the likes of Ann Sara, Habibah Manaf, Nabjeah and Datin Ruhani Dato' Mohd Yunus (through e-mail). We like to read your minds via your memoirs. We are waiting....we are waiting Babes!

Anonymous10 September 2012 17:12: Faithfully yours, please don't give excuses. Not proficient in english or malay is not very important. What is mustahak is your idea man, your idea! Language never mind u understand I faham is very good enough. So shall we read yours in the immediate future please? Yes we shall! aab 0811 11092012.
faithfully Yours12 September 2012 21:19: Malu ese eh, kan apo ese ni oghang tino. Rasa malu tu dah somulo jadi. Tak ghoti boto ese ni doh. Bialah ese jadi tukang maco yang sotio. Ese goma baca coghito Labu-Labi AAB dongan AFY tu. Ghaso-ghaso macam ese pulak yang jadi gobotan. Kalaulah ese jadi pompuan misteri itu ese bolanjo AAB dongan AFy sotahun kek Kedai Kopi hehehe. Tompi kito botigo yo. Lobih kaghang ghamai sangat kono cara dutch pulak. Maklumlah ese oghang tak kayo. Pencen pun kocik jo maklomlah kojo tak godang.

Anonymous12 September 2012 22:31: Kok goma baco cito labu labi Aab n Afy tu cito lah pasal u pulak. Hoi gugi boto Aab n Afy . Kok tak kan loki makan free kek restoran kedai kopi lak tu. hai shiiish. Fy kenapa you tak reveal identity u. Entah enta u ni awek Z kito orang tu tak. U sajo tak ondak belanja ese samo AFY. Naughty lah u ni!

AFY12 September 2012 23:31: Payah gak ese nak toko ini AAB sapo tino yang nulih ni. Sobab bilo ese solidik, dio ni gunoan nama samaran "fithfully yours" dan lopeh itu dio gunoan Nama/URL Alumnitbsst.blogspot.com Memang payah nak kosan. Kalau dio gunoan namo URL sondiri boleh kito kosan. Mau tak mau kito kono identify melalui member tino yang hadir waktu di Kedai Kopi 1 Mei dan 15 Julai dulu. Kalau 15 Julai itu tino yang hadir hanya Datin Siti Ruhani Mohd Yunus. Tompi dio tak ghoti gunaan fb ko atau komen dalam blog ini. Dio hanya ghoti guno e-mel. Kalau 1 Mei itu ghamai tino yang hadir. Salah sorang mungkin dalam kalangan mereko. Yang aktif nulis dalam fb antaranya Ann Sara, Nabjeah (sosokali), Habibah Manaf (tompi dio tak hadir dalam sebarang Reuni)dan member2 angkatan 1957 tu seperti Saerah, Norsiah, Beryl dll. Tompi ese lihat tak sorang pon dalam batch 1957 itu nulih dalam dalam fb atau emel. Jadi memang susah nak kosan. Keduo mungkin jugo yang nulih itu oghang jantan tompi monyamar oghang tino. Tompi ese ghaso yang nulih ini boto-boto tino. Jangan sonyap-sonyap dio ni ado kaitan dgan Nasa Abu Bakar tu tak. Memang payah AAb ese nak toko. haghap2 dio ni nanti muncollah baik secaro aksiden maupun secara rela mempokonaan diri. Manolah tahu kito akan dapek moghaso dio bolanjo kek kedai kopi. Sotahun lak tu. Monteghereh kito AAB.
Anonymous12 September 2012 23:58: Ese kuek ngato an AnnSara. Sobab dio yang gajin nyampok nyampok soksikit kan. Lai pon hari ese ado pos an gambar abah eh kek wall eh. Hoi kanmain exited de. Agak se mosti dio. Nabjah tak mungkin. Dio ilang ilang timbol yo dak Ann ni yang korap eh. Memang tak do joki kito. Kok tak mang mengoning boto porout. Sotahun lak tu. Hoi botuah boto dak Yours Faithfully ni. Kok tak mang nayo deh. Mampuih deh kono kua duit kan!

Anonymous14 September 2012 01:50: Ese ghaso bukan Ann Sara sobab Ann Sara tak sokolah kek TBS. Ayah eh botolah cikgu dan ponah ngaja ese kek TBS dulu. Ann Sara anak Cikgu Dol. Jadi camno nak katoan "faithfully Yours Ann Sara. Impossible. Ese ghaso FY ini musti oghang eh cantik gak, romantik dan suko bogaul dongan jantan-tino. Jangan-jangan dio pon kawan baik dongan budak Z tu tak. Elok yo tanyo an Dak Nasa sapo-sapo kawan Z ini maso sokolah dulu. Maghi kito tanyo Nasa.
Faithfully Yours13 September 2012 00:01: Bialah Ese remain "faithfully Yours" AAB dan AFY. Tak ado salah eh doh kan. Macam ni bialah member yang bao ini tokolip-kolip mato eh mikiran sapo pulak tino yang syok sondiri ini. Kadang-kadang psikologi oghang tino suko maco yang dokek dongan diri eh, jiwo eh. Oghang tinolah katoan. Ese pon nak ghaso syok sondiri gak macam oghang jantan. Tompi kalau u oghang boduo nak tau, oghang tino syok sondiri eh lobeh dalam, lobih bomakno. Kadang-kadang dio bawak sampai dalam mimpi. Contoh eh, bayangan ajo kalau AAB dan AFY sobagai Head Boy syok dongan ese, tontu ese ghaso macam ese ini macam bulan jatoh ko ghibo.Kadang-kadang mongolintin nak tengok kek bolakang apo yang AAB atau AFY buek. Bayangan ajo duo oghang jantan ikut ese. Mogah eh somacam. Bilo AAB misal eh ngeko ese di bolakang, kombang kompislah hati ese sobab ada arjuna yang follow ese. Agak eh macam tu lah ghaso eh tino misteri AAB dan AFY tu. Kombang hati ese. kalau kito kek nogoghi oghang putih tontu AAB dan AFY ese cium dah hehehe. Gurau jo. Jadi supayo tak somemeh muko dek kono cium bialah ese remain "faithfully Yours". Dan memang ese ini oghang kocik. Ada pencen gomen tompi maklumlah kojo ese kocik yo gaji eh. Tak macam AAB atau AFY itu. Oghang godang. Kok nak minam teh tarik sotahun itu boleh sangat. Tak payah toko pon sapo ese ni pon tak apo. Cagho eh mudah yo. Mulo-mulo AAB atau AFY minam dulu. bagi tahu toke Kodai Kopi itu. Lopeh tu ese datang baya bil eh. Ok Baby!!Take care. Salam kek oghang ghumah yo.

Admnis Alumni TBSST13 September 2012 00:13: AAB, soghang pombaca kek USA dah ikuti blog ini. Ese dah kobaan dulu misti ado yang ikuti blog kito. Nama Air Mawang naik laie sampai ko USA. Tahniah.
afyassin 13 September 2012 02:52: ESe ponasaran sikitlah AAB. Buak tino ini dah main psikologi lak. Ese yakin dio ini oghang tino sobab cagho dio main psikologi itu topat kono psikologi oghang tino. Kono mintak bantuan Zain ni atau Iman. Iman mungkin boleh toko, sobab dio ponah kek SB dulu.

Anonymous13 September 2012 07:31: Kito mintak Iman lah selosaian. Hari tu kan dio yang selosaian misteri kito tu AFY. Eden masih ngatoan tino ni ialah dak Ann. Hoi YF ese tak mampulah nak poi minum kek kodai kopi tu doh. Sikudung ni susah nak drive jejauh. Timo kasih yo lah offer tu. AFY tak taulah, kok de minat. YF kok se u kan sti saya reveal diri se. Kan itu lobih baik tak! Laaa reveallah. Apo salah eh lak apo nak di suruk surukan.
Faithfully Yours 13 September 2012 16:12: Apo lak AAB. Tak payah doh solosai an bondo ni. Ese pon entitled to my confidentiality. Yours Faithfully ini pada ese adalah yang ikhlas dan yang jujur dan yang sotio. Apo laie yang AAB ko atau AFY hondak. Zohriman tu SBkan tompi dio hanyo solosaikan kes jonayah atau oghang kopalo tak boto. Ini lain. Ini masalah suko tak suko dan oghang tino-jantan. Ini ada kaitan dongan perasaan. Ese sokolah dulu memang duo tigo tahun yo bezo eh antagho kito. Ese kona bona sapo u duo-duo oghang tu. Memang jadi pominat banyak tino. Cumo ese ini mungkin tak ado dayo ponaghik he jadi u boduo tak pandanglah ese doh. Kaghang ese luahkanlah porasaan. Ponah yo ese ni syok sondighi dongan boboghapo oghang jantan. Sapo kan tak suko jantan, apo lai yang jambu dan macho. Jadi apo yang ese buek, lihat jo dia dari jauh, kok, kok jantan yang ese pandang tu pandang ese balik. U oghang tahu apo yang jantan tu buek. Pandang pon tak ese. Adalah sokali duo jantan itu lihat ese. Itulah yang ese tak tahan, lerekan mato eh, joleng eh itu macam nak buek hati ese jatuh. Nak pengsan yo dibuek ek. Tompi yo, dio tak kisah pado ese. Kadang-kadang ese dokekan gak, tompi dio buek dek jo. Maghah boto ese. Montang-montanglah ese ni kughang sikit ghupo eh tak macam tino Z tu. Tompi taklah bughuk sangat. Ado yo jantan yang hndak ese ni, tompi ese tak minat. Ese suko jantan yang ese suko. Mogheko pulak tak ondak. Tulah cito eh AAB dan AFY. Cumo satu ese pujilah u oghang boduo. U bosopan santun, air muko joroneh yo. Bukan ese nak ngampu tompi ini konyataan. Mungkin sobab u ini head boy kot. Ado sosuatu yan oghang tino suko tengok goman u tu. Tak mongado-ngado macam sosotongah jantan. In short you both were gentlemen and hopefully u still are.Ponah sokali soingat ese bilo boli mee siam kek tuck shop sokolah. Salah soghang u ado dokek dongan ese somaso bogobut nak baya duit. Soghonok boto ese kok ado yang nk bolanjo ese. Tompi macam biasolah dio tak kisah pon. Take care Dear!

Anonymous13 September 2012 17:34: Faithfully yours ibo boto lak se maco luahan hati u kek ateh tu. olah hai kok lah se tahu dari maghin you juo syokkan kan I memang dari dulu lai u dah jadi milik I. Tompi apo nak di koba an I dah tuo ni baru you cakap. Olah hai boleh boto hati se. Kok lah se tahu u ni sapo sobona eh mang jam pon I kan meluru melutut kek u. Boto I cakap. Ese bersikap macap yan FY kato an di ateh tu, kan apo doh. Ese nu dari keluarga miskin kere. Ese tak beghani boto nak ngurat sesapo doh maso tu. maklumlah sekulahpun kerajaan tanggung. Kok tak do FMS lah membiayai ese memang tak ghupo boto nak bersuo ngan u kek tbs dulu doh. So dari hujung rambut hingga hujong kaki ese mintak maaf bonalah atas sikap se dulu tu. osah boto ese tak sangko FY ado yo naruh hati kek se. Memang tak se sangko ado yang naruh hati kek simiskin kere ni doh. Olah hai FY. Maafkanlah sayo kerana ese telah mengacau lubok hati yang amat setio tu, berdirai mutiara dari mato se maco rintihan u kek ateh tu. maafkan lah ese FY, please!!!
afyassin 14 September 2012 02:05: AAB, ese ghasolah FY ini bosa komungkinan tak "main" Facebook. Alasan ese ialah tak ghamai yang oghang tino TBSST yang aktif dalam fb ini. Ese gerenti Dak tino ini molopeh an poghasaan dio molalui blog TBSST ini sobab hanyo dongan cagho ini sajo dio macam nak baleh dondam dan nak kono an kito. Ghaso-ghaso ese he dio ini bolom ponah hadir bersamo kek Runi kedi kopi dulu. Dan mano tahu dio ini ponah kahwin dongan Alumni TBSST gak. Soal he sokaghang dio ini masih ado suami ko atau dah tak ado laie. Tip ini ponting untuk kito toko FY ini. Inilah rasionale ese. Nak kato an jantan tak mungkin jugak sobab cagho dio mombuai porasaan itu boto-botol memporkuek ese yang FY ini memang oghang tino.

Hashim Mustafa 14 September 2012 03:06: Den mongikuti posting ini tontang Memoir Cikgu Tuo dariAir Mawang ini. Dan den ingin bagi pondapat lah. Dulu ese dalam kelas memang dianggap budak hitam, bukan saja kulit ese sawo matang (taklah hitam bona) tompi ghamai yang kato den ini dalam kelas budak yang mundur sikit. Memang tak coghodik langsung. Itu sobab Form 3 laie den dah sononggeng. Tompi Tuhan Maha Kayo, Maha Adil, masing-masing dongan rozoki he. Dari sogi cinto-bocinto ini den memang tak ghoti langsung. Dan mano ado oghang nak dokek dongan Den. Lainlah hal he dongan AAB dan AFY ini. Dah lah macho, ghupo boleh tahan, apo laie AFY putih gak oghang he. Gerenti ghamai admirernyo. Ponah den ramalkan satu hagi nanti AFY ini musti nikah dongan salah soghang admirerenyo. Tompi jodoh eh tompek lain. Dan AAB pulak boghisi oghang, Sendol dan sapo-sapo botino musti syok dongan dio. Headboy laie pulak. Ado soghang laie yang den ghaso boleh tahan. Ghambut eh curly dan dio ini oghang jantan yang aksyen sikit, snobbish sikit. Pilih kawan. Jadi sobut tontang oghang tino yang giloan AAB dan AFY dan jugo boboghapo jantan lain ini, kalaulah kito kaji psikologi oghang tino. Biaso eh dio terlalu pemalu, pendiam dan borahsio secretive. Tak mudah dio moluahkan porasaan he. Kocuali dio ada tujuan soporti baleh dondam. Komungkinan itu ado. Tompi den lobih suko kato oghang tino ini sobonar he dio nak aksyen jugak yang dio ada bf apo laie budak headboy. Mungkin dio nak tunjuk kopada budak-budak tino lain dalam kelas dio yang dio pon ada bf, oghang penting di sokolah. Adolah den syak soghang duo dalam kelas den yang bocakap macam tu. Oghang tino ini pun dokek gak dongan budak misteri Z yang kau oghang heboh-hebohkan itu. Den ini taklah dokek bona dongan AFY yang satu kelas. Maso Form 2, den dongan AFY ini satu kelas. Bilo den tengok gambar kelas tahun itu toingat jo maso itu. Den lihat gambar tahun 1957 di Std VI Primary. Somua duo budak tino ini ada dalam gambar. Dan soghang lagi yang den syak ialah soghang tino sotahun lobih junior. Tompi dio oghang ini dokek gak dongan oghang tino misteri Z ini. Den agak-agak lah salah soghang daripado botigo ini mungkin yang nulih an porasaan dio kek sini. Dan io mungkin jujur dan ikhlas molopeh an perasaan. Mungkin jugo baleh dondam. Tompi memang dari sudut psikologi, bukan seksologi tolong yo, jangan salah faham, memang oghang tino very, very secretive. Sampai mati dio takan bagi tahu sapo oghang yang dio sayangi. Apatah laie kalau dia ghaso dio hanya bocinto sobolah tangan. Dalaam politik pon macam tu. Den ponah ghaso kawan-kawan tino dalam UMNO, misalnya bagi tahu den yang dio ado hati dongan si polan si polan. Tompi dio tak ponah nak dodahkan isi hati he tu doh. pocayolah. FY yang jadi bahan hebohan di atas ini takkan boghani nak dodahkan cinto botopok sobolah tangan eh kek AAB ko atau AFY ko atau sosapo jo yang dio jatuh hati. Inilah pandangan den. Kalau FY tulih laie u bodua layan jo lah sampai akhirnya dio golek gelantang nak dodahkan somua. Maksud den tak somua. Salam
Anonymous14 September 2012 03:56: Apo pun Shim, FY ni mang setia orang eh. Den memikirkan cam tu sobab, dia tak mahu nah reveal sapo dio. Dio suko torus admire macam dio joman sekolah maghin. Tu pun sobab eh dio berselindung di sebalik nama samaran eh "Faithffully Yours" . Dio terlalu faithful ngan perasaan maso daro daro eh maghin. Maso dio sekulah lai maghin. Maso dio sesamo nak bayar harga mee siam kek tuck shop TBS secondary tu maghin. Dio terlalu setio ngan perasaan halus sucinya tu. Tahniahlah kek FY. Teruskanlah ngan kesetiaan mu itu saudari. Sesungguhnya beruntunglah sesiapa yang pandai menyimpan rahsia. AAB 1855 12092012.

Bokeh Pelajar TBS 14 September 2012 05:15: Pada den lah FY dah bojayo menarik perhatian daripada tino Z kopada tino FY.Kaghang ini baik AAB dan AFY dah tokulat-kulat maacam cocak makan kapur. Tino Z dah hilang dan FY dah jai selebriti. Inilah cagho eh oghang tino nak alihan perhatian. Den faham bona psikologi oghang tino. Dalm hal ini den fahamah apo yang dimaksudkan Hashim Mustafa di ateh. Tompi ingatyo FY sopandai-pandai tupai molompek akhirnya ko tanah juo kau. Den tunggu mainan kau.
Faithfully Yours bukan FY 14 September 2012 06:21: Ese pon dah confused. Ini FY ini sapo, ese ko AFY. Sobab FY boleh jadi Fadhil Yassin, boleh jadi Faithfuly Yours. Mano satu? Kalau FY itu ese, jadi ese oghang tino, bukan jantan. Tompi kalau FY itu Fadhil Yassin, dio ogang jantan bukan tino. Mako eh eloklah lobih jolas, jangan main initial jo. Janganlah cubo nak confusekan coghito. Dan tak ado sobab ese nak narik perhatian soporti yang dsobotkan oleh Bokeh Pelajar di ateh. Ese tulih apo yang ese ghaso. Ese bukan tupai. Kalau kau tak ghoti porasaan oghang tino ontok-ontok yolah. Kau ini jantan kan. Tak timbol ese nak tarik perhatian poi ko ese daripado tino Z. Dio,dio, ese,ese. Apo yang ese coghito ini tak ada sangkut paut dongan tino Z. Janganlah nak mongado-ngado.Dan Hasim Mustafa, kalau adolah namo tu kek TBSST, janganlah nak momandai-mandai nak jadi tukang psikologilah seksologilah. Apo yang kau tau. Kalau tak pandai ngurat bueklah macam tak pandai ngurat. Kok tau muko kau dah macam tu bueklah muko macam tu. Nak ese kobar an kau oghang ini tak ghoti baso maghah tompi ini coghito ese, apo salah eh ese bocoghito. Klau nak donga dongalah, tompi janganlah buek coghoto moghapek. Kau oghang politik coghitolah tontang politik. Ini coghito oghang bocinto, tak ado kono mengono dongan oghang politik. Dan yang paling ponting tak timbol ese naak mainkan porasaan AAB dan AFY. Dio oghang ini baik na bona. Tak sampai hati ese nak konoan dio oghang.

Anonymous14 September 2012 06:25: FY mano kau sonyap yo dah? Cito lah lai nganlah tongah sodap ni bogonti pulak. Kato an setio bonar jawablah bokeh murid tu. dio dah nudoh u sesuatu tu. tak kan nak bia an yo dio nudoh you nak alihkan perhatian dak AFY dan AAB kek dak Z cam tu yo doh. Copeklah komen balik bia dak bokeh murid tbst tu tersentak sikit. Dorehlah ha! Nganlah bia an Bokeh pelajar TBS tu ngato an u memacam. Dio tu jeles kek AAB dan AFY tu kan apo dio cakap camtu tu doh. Tulah tu dio jeles. Dio nak ngantian AFY Dan AAB tu . Tu lah dio cakap u dah jadi selebriti tu. dari ese juga Bokeh Pelajar TBST.
Anonymous14 September 2012 06:41: FY Ese baco balek komen u yang mulo mulo kek ateh tu. u kirim salam kek oghang gumah ese. Camno se nak sampai an. FY tak bori namo pun kok hint hint pun jadila. Tak kan nak koba an kek orang ghumah ado tino bekas peminat School Captain kirim salam kek u sayang. Mesti dio nak tanyo sapo. Jadi mintak maaf lah bebanyak, tak pek se nak nyampai an salam u tu doh. AAB.

afyassin14 September 2012 08:35: AAB. sobs, soba, jangan copek bona nak cakap sayang kek Faithfully Yours ini. Kito bolom tahu sangat ujong pangkal coghoto dio ini. Kadang-kadang ese topikir jugak mungkin Faithfully Yours ini nak donga cogito kito sampai habih baghu dio nak reveal dighi dio. Ese bolom convince bona coghito dio ini. AAb lihat baghu duo oghang cubo provoke dio faithfully yours dah molonting tak tentu fasal. Maghah bona dio dan mongamok pulak tu. Ese pocayo musto ado sobab Bokeh Pelajar TBS dan Hashim Mustafa buek analisis tontang coghito oghang tino ini. Kito kona soba AAB, jangan copek pocayo. Ese tongah caghi daripado polbagai sudut, tomasuk samo ado dio ini monyamar sobagai oghang jantan. Walaupun ghaso eh probability eh mungkin 10% jo.
Anonymous14 September 2012 15:33: AFY u dah salah faham ese kan ngtoan sayang FY doh, se ngatoan sayang kek bini se. Co baco balik ayat se tu. tak mungkin FY ni lolaki doh. Buek apolak dio nak menyamar. Apo kono mengono eh dia terpaksa menyamar sebagai orang lelaki lak. Co u baco ayat dio berharap orang belanja mee siam tu kek tuck shop sekolah tu. kok dio orang jantan buek apolak dio cakap cam tu.

afy14 September 2012 18:35: Boto yo cakap u tu AAB. Ese baco balik boghulang kali ayat-ayat u. Boto lah u cakap tu. Dan tontang mee siam kek tuck shop itu inilah yang buek ese poning kopalo. Kok detail sampai ko situ pulak FY bocoghito. Bongang ese, aiyo handa oghang tino FY ini. Ingatan dio kuek boto. Manolah kito tofikir sampai ko coghito kocik-kochik gitu. Tompi ese nak donga gak kalau-kalau ado bokeh polajar TBS lain yang ado maso itu buek coghito, boleh kito banding-banding an, yolah coghito dokek tuck shop tu. Kalau ado, io banyak mombantu nak sahih an coghito dio ni. Ese bukan apo AAB, manolah tau, takut banyak laie coghito yang kito tak tahu didodah an oleh ogang tino FY ini, kalau botolah dio oghang tino. Masih boghek hati ese nak yakin boto. Tompi memang bimbang jugak kalau oghang tino FY ini reveal an banyak skeleton dalam cupboard kito maso sokolah dulu. Maklumlah biaso eh bilo jadi headboy ini, ghamai yo polajar yang ambik borek sampai detail-detail sokali. Ghisau pula ese.Nyosa pulak ghaso eh buek coghito "Selendang Sutera Untuk Z.." dulu.Tompi apo nak buek dah tolopeh.
Anonymous14 September 2012 19:20: Kosian lak den tengok dilema jadi headboy AAB dan deputy headboy AFY ini. Tompi ini risiko yang kito kono alami. Tak bulih nak salah an sosapo doh. Maso itu headboy adalah selebriti. Ghamai oghang tino gilo habih dongan oghang ini. Maklumlah namo eh glamour bak kato oghang maso ini. Soal headboy miskin tak timbol langsong. Bak kato oghang maso ini glamour goes with the post. U all bole bayang an oghang paling motan jam tu. sosapo pon oghang tino ngidam supayo dio jadi gf headboy. Jadi barangkali ado yang kaghang ini nak balik an paku buah koreh. Mungkin ado yang kato, "Ghaso an pulak, maso itu kau aksen habih. Pandang pon tidak muko den. Main pilih-pilih kasih konon. Nah ghaso an lah..." Nasihat den kopado AAB dan AFY ini buek tak tau jo. TBS kan melambak oghang jai headboy sojak zaman sekolah itu dinama an Government English School Tampin, laie. Students come and go and so do headboys. Tak ado hal Geng!

Anonymous15 September 2012 01:09: AFY apolak buek an u sangsi Awek FY tu tino. Co lah u baco rintihan heh tu. jantan tak camtu doh. Jantan lain senjuh bahaso eh. Co u baco balik kok kito kek negori orang puteh tontu ese dah cium AAB dan AFY he he he . Ese Anonymous sikit pun tak do hal. Tompi raso kosal yo sikit. Kok joman maghin tau kan ko bes. Mang habihlah duit FMS se. Apo tidak eh misti nak belanja makan mee hailam kek kodai dopan book store joo huat dan stor wee chin tu maghin. Mesti nak bawak nengok waya sumo. Mesti nak poi dating ke Melaka. Misti nak poi bokelah ko PD laii atau poi soromban nonton wayang pun. Sekarang ni tak do lah do dah dokek kesinun dah dah sonjo bona. Komen se ateh takat meng appreciate pengorbanan perasaan seorang jejaki bergelar FY. Itu je. Dan last but not least ese mesti ngucapkan jutaan terima kasih kerana berkorban mengharapkan sesuatu dari si miskin kere ni. Oh sungguh tak ku sangka Awek FY leh terpaut hati kek se ni.
Faithfully Yours15 September 2012 04:27: kaghang ini ese dah tuo, tompi AAB dan AFY lobih tuo. Yang ese kona na-bona- dua headboy dan sorang deputy: AAB dan Kolid dan deputy AFY. Dak Kolid dah ad gf dio. U oghang taulah kan. Waktu AAB jadi guru somontagho kek TBS, ese dah jadi hormat kek dio, sobab dah jadi guru. Porasaan ese boghubah sikit dah pandang AAB sobagai cikgu, hormat boto ese. Dongan Kolid ese tak bolih sontoh mongamuk gf dio. Oleh kerana headboy tahun 1962 si Param bukan oghang yang ese pandang tompi ese mulo dokek hati dongan AFY. Ese tahu kisah dio sikit-sikit yang dio bokonan dongan tino Z itu sobab ponah sokali ese tolibat sikit. Ghaso-ghaso ehlah. Tompi waktu itu ese tak sangko pulak tino Z ini tokait laie sobab dio tak ado laie dalam kelas. Ado soghang laie yang tolibat. Dan pada waktu ese ingat AFY ini ada laie oghang tino dokek dongan dio. Ese kona soghang duo. Bokopit yo nampak eh. Tak yah sobotlah sapo dio buek ngabih an bogheh yo. menyampah ese nak coghito. Maghah ese dalam hati bokuba-kuba. Tak boleh nak ese ingat doh, memang sakit hati. Hati tino mano yang tak sakit hati bilo disughoh buek kojo yang bukan-bukan. Ese ingat AFY tak lupo tu doh, atau buek-buek lupo. Boto-boto maso itu bak kato oghang sokaghang cinto bogalih arah. Inilah padah eh bilo bogobut nak jadi gf headboy. Sekarang dah tuo-tuo ini ghaso malu pulak bilo toingat cito-cito macam tu. Kaghang ini dah jadi suri ghumah tanggo dan dah boghanak cucu.Tompi yolah ao maso-maso eh bilo toingat cito nostalgia bogitu tohibor juga ghaso eh. Bak kata oghang sokarang konangan lamo mengusik jiwa.

Anonymous15 September 2012 05:21: Aweh FY kek ate tu cakap tak pandai nnulislah, tak panda citolah , tak pandai bahasolah grammer tak eloklah cemacam alasan. Tu ha yangyou tulis keh ateh se tu kan sodap maco eh tu kan sodap cito eh tu, kan elok bahaso dan grammer heh tu. Ese tau FY sajo yo tak nak tulis. Cano lai elok eh nak ? Cam tu dah handa lah dah tu. Come on lah manjo eh tulis lah lai. Ese goma boto maco eh apo pun yang u tulih. Tulih lah lai yo. Nganlah cam tu. tulih lah! AAB 2018 15092012.

Bokeh Pelajar TBS15 September 2012 10:56: Pada den lah apa yang dicito an Faithfully Yours di ateh ini banyak mongundang persoalan lanjut.Mudah bona bocinto boghalih agah. Jadi cikgu yo AAB, ekau dah boghubah hati. Mano ada oghang tino begitu mudah boghubah hati he. Ingat ini coklat ko, sokojap ado sokojap tak ado. Ekau ini bia boto. Ekau ini jantan ko botino. Atau songajo nak ngusik AAB pulak. Lopeh itu ekau nak cubo goda AFY pulak. Please FY you are not faithful to your own conscience and love. Biaso eh la, cinto soghang tino ini mendalam, halus jiwo eh. Tompi ini ekau kata kau tak pandai nulih tompi tulisan kau ini handa boto dan ini disahkan AAB sondiri. Bak kato AAB sodap dibaco bahasa dan grammer eh. Kau upah oghang nulih bondo ni ko, boghapo ekau bayar. Banyak duit nampak eh. Kok kau ini tino, suami kau tahu ko atau kau dah tak ado suami laie. Den kan apo, sobab koghano ekau AAB dan AFY dan kau dah libat an namo Kholid jugak, untuk jual cinto. Kalau boto kau anak tino bukaklah pokong ekau dan katoan boto-boto ekau ini faithfully Yours sapo namo. Jangan main-main dongan cinto oghang nanti den hobin kang! Goram bona den tengok kau ini nak bogughau tak botompek.Paling-paling kau kobar an lah kau batch TBS tahun boghapo?
Zahriman Alias 15 September 2012 14:42: Saya dah baco abih segalo perbincangan, pertelagahan kawan2 di atas. Huih, rupo2 banyak botul di antara kawan kito ni yang pandai menulih dan mengeluarkan perasaan. Ingatan mereka mengenai kejadian2 lampau juga amat jelas. Tapi malang sekali, kebanyakan soro2 ni hanya boleh keluar bilo dio berselindung di balik namo samaran. Kalau pakai identiti sendiri, masing2 sonyap macam tikuih jatuh ke boreh.

Namun tak apo lah.
dari cekpodak birlah nangko,
dari tidak biar ado,
dari ontok biar ado soro,
dapek jugak kito sumo baco,
buek penghibur hati yang laro.

Sei ni dari dulu memang pandai menoko, kok tembak selalu kono. Bilo baco segalo yang telah diluahkan di atas, sei dah boleh toko sapo dio FY. Raso eh tak mungkin esei salah.Dio lom ponah minum ngan kito kek Kodai Kopi, tapi dio memang mengikuti perkembangan kito tiap ari. Dio pun ado sekali2 perpaccul dalam blog kito. Dio mmg dokek dgn AFY, dio memang suko kek AFY tapi memang AFY memang tak apekkan dio atas sebab tertentu yg sei pun faham. Tapi oleh kerana saya tak nak jadi spoil sport, dan FY jugak ingin mengekalkan kerahsiaannya......elok lah kito sumo tak payah lagi toko menoko mengenai identitinya. Biarlah Rahsia........


Faithfully Yours15 September 2012 17:13: Togolak godang ese bilo baco komen Tuan SB kito Zahriman Alias yang dah jadi hakim lak. Lobih bosa golak ese bilo baco Bokeh Pelajar TBS mongamok nak hobin ese. Ingat ese ini apo, nangko, compodak atau apo? cekpodak. Cekpodak iu apo Zahriman. Ado pulak yang kato ese ini oghang jantan tompi monyama jadi oghang tino. Ado lak yang dah tibo-tibo jadi pakar psikologi, dokek dongan oghang tino parti UMNO. Yang lobih hebat laie ese lom ponah ko kodai kopi kek Shah Alam. Hei Brother sumo. Bolom u sumo ko kedai kupi itulah dulu tompek ese minum pagi ko, potang ko. Cumo ese tak hondak duduk ghamai-ghamai kek satu. bual kosong cito ontah apo-apo. Memang botolah ese ni tak pandai macam AAB atau AFY atau Kholid. Ese ini oghang bolaja pon tak sampai School Certificate. itu sobab ese tak boleh nak bagi batch tahun boghapo ese. Macam AAB tahun 1961, Zain tahun 1962, AFY tahun 1962, Kholid tahun 1963. Anak ese ado, cucu ese ado, ese ini walaupun kongkadang sihat kongadang kughang, tompi alhamdulillah ese masih waras. Bilo ingat kisah dulu-dulu apo laie yang dokek dongan hati ini ese boleh ingat laie. Macam baghu somalam coghito itu berlaku. Apo lah susah eh. Kan kito mongalami peristiwa itu Takkan boleh lupo gitu jo. Oghang yang copek lupo ini oghang hanya pandai main cinto, macam coklat bak kato iklan kek tv itu. Sokojap ado sokojap ta ado. Dan Bro. janganlah tuduh ese coklat. Ese pon tak sughuh kau oghang sumo toko. Ese sughoh kau oghang baco. Kalau boleh simpati dongan ese laie elok. Ad you oghg jantan simpati dongan ese, walaupun dah tolambek. Sobab apo? Sobab koghano oghang jantanlah ese hampir nak gilo dibuek eh waktu kona cinto mulo-mulo dulu. Kau oghang jantan tau tak kito oghang tino ini halus porasaan, halus jiwo eh tompi oleh kerano kau oghang jantan ada admirer lah, ado banyak gf lah, boleh tukar-tukarlah buek kito macam kain baju jo, dan pandang pon tidak muko dan hati kito, itulah yang monyakitkan hati. Kadang-kadang monangih bilo tokonang kito dikotopian. Kadang-kadng kito dijadian budak surohan. Tak apo, Tuhan maha kayo, maha adil. Tompi tak tahu bilo yo. Totibo bilo ese nak luahkan porasaan sikit,coghito kisah lalu, kau oghang jantan tuduh maam-maam pulak. Kaghang ini mokasihlah paling-paling ese dah nampak ada juga oghang jantan macam dah mulo nyosa koghano tak amik borek perasaan ese dulu. Tohibor gak sikit. Duu tak ponah ese jangko an yang oghang jantan sukokan ese. Maklumlah ese ini tak pandai, tak lawa dan tak jadi ghobotan. Dan ese ini sojak kona namo headboy kek TBS itu memang topikat dongan oghang yang paling eligible dalam sokolah. Memang cito-cito oghang tino, sapo jo, mahu jadi gf dio. Tompi oleh kerano ese ini tak ponah dianggap wujud di sokolah oleh oghang maco headboy ini, jadi ese diam jolah, makan hati, tengok dari jauh apo yang u oghang headboy buek. Ponah sokali dua, solisih jalan sampai tokono longan dek bogobut nak baya duit kek tuck shop sekolah menengah, tompi togo pon tak. Minta maaf pon tak. Yang oghang jantan perlu tahu, ini tak ado kono mongono dongan psikologi ko, ingat tak ingat ko atau cinto boghalih arah o, ini kono menono dongan perasaan. Yolah macam mano Zahriman syok kek budak pompuan sampai topancut hanya polok bantal. Sobab apo, sobab dio lawa macam oghang putih pado hal dio sorani jo. Haiyo bosa golak ese malam tadi bilo baco Zahriman cito tontang jadi budak bosa. Siap dongan diagram sokali. Apopun juo apo yang dicakap kan Zahriman siap dongan sajak sokali di ateh ini, Eloklah diikuti. Ese pon kan suko sangat oghang jantan nak monoko-noko ini. Ese hanyo nak bomain dongan perasaan ese sondiri dan mintak oghang jantan samo-samo kungsi. Ee pon taklah sompet bona fikiran. Tak salah kan... Mintak maaflah ese banyak-banyak pado AAB, AFY, Kholid dan yang lain-lain tu. Tak ado apo-apo doh, maso dan cinto dah bolalu hampir setengah abad dah. Cumo kadang-kadang ese tak dapek nak tahan-tahan dan lupoan perasaan bilo ingat maso lalu. Apo laie bilo ese anggap itu kisah cinto potama dongan oghang jantan. Tak care dear!
Anonymous15 September 2012 17:55: Oi mak oi ai sodap eh cito Awek F Y kek ateh tu. yo lah FY. U tak ondak reveal identity u tak po lah. Tompi nganlah begonti toruslak tak nulih nulih lai. Toruslah soroto lam blog ni yo. Boto se cakap se mang ghoma maco nukilan FY. Ibo boto hati se maco orang tak duli an FY itu. Kok taulah jam tu, memang ese ambik peluang nak polok komeh komeh FY. Tompi sekaghang ni baru tahu. Cam no nasik dah jadi bubo. Polok angin yo lah nampak eh. FY baleklah kito ke alam nyato ni, FY kawin mo sapo, ado po orang anak, ado po orang cucu, anak anak sumo dah kawin ko bolom, yo lah ingin yo nak tahu sobo sodikit tontang oran yan ponah memetar kito dulu. Kok buleh lah. Tak tau lah hal hal peribadi yng cam ni pun nak surok an yo. Nganlah cam tu. kongsi lah sikit maklumat tu. yo FY. Yo? Nganlah cam tu! Share la! Aab 0854 16092012

Bokeh Pelajar TBS 15 September 2012 22:32: Hibo pulak hati den bilo mondonga rintihan FY ini. Coghito oghang bocinto ini tolalu seni dan haluih, tak dapekkalah kito nak moncolah doh. Den pon sotuju dongan AAB di ateh ini mmemang sodap donga cito FY ini. Den mintak maaflah pado FY koghano monuduh yang bukan-bukan. Tak tahulah den macam mano mondalamnya cinto portamo dengan headboy2 TBS ini. Cumo kalau bolehlah FY ado sobot tolibat sikit antara FY dongan AFY dan tino misteri Z ini. Nak yo den donga tolibat macam mano tu. Cinto sogi tigo ko dan ado pulak disobot FY jadi budak surohan. Apo yang diminta oleh sosapo yang FY kono buek. Sokali laie, den minta maaflah pado FY koghano ia boleh monyobabkan FY toganggu.
Hashim Mustafa15 September 2012 22:47: Den pon camtu gak. Den mintak maaflah. Ini terlalu poribadi sifat eh. Coghito oghang tino.Bilo maco coghito toakhir FY itu hibo pulak ghaso eh. Den ini bukan apo, bogaul dongan oghang UMNO pon coghito fasal ini juga ado yang heart-brokenlah, yang suko dongan ogang lainlah. Macam-macam, Jadi den ingat den ini dah pakarlah dalam hal psikologi ini. Nampaknya tokaan den ini salah. politik itu politik tak ado kono mengono dongan sentuhan perasaan. Minta maaf den yo pado FY. Den simpati dan kalau FY ghaso hanya cagho ini boleh mononangkan perasaan dan hati, toruih an lah. Den harap FY akan bahagia sobagaimana bahagionya FY dongan koluargo. Boghapo anak dan cucu sokaghang. Oghang ghumah musti dah pencen kot?

Anonymous16 September 2012 00:26: Shim osah botolah kau sorang gentlemen sejati dan seurang yan sangat berani. Bak kato hadis orang yan boto kuat iala orang mampu mengaku kesalahannya. U dah bukti kan di atas you dah silap menuduh FY yang bukan bukan dan u jugo dah mintak maaf kek FY yang tak sogan sili meluahkan raso hati yang tolah terbuku selama lobih 1/2 abad. Mujor lah ado FB ini. Dapek FY menzahirkan raso ati eh. Ese rasolah kek oghang ghumah heh pun mesti dio tak ado cito cito doh. Boto kete se kan FY. Se tau sobab se pun cam FY juo. Kok tak do FB ni mang tak do cito kek sesapo pasal cito SS se tu doh. Boto , ni kan cakap memohong ni doh. Ni cakap lillah ni. aab 1525 16092012.
Faithfully Yours16 September 2012 04:31: AAB, AFY, KAR, ZA, MZMY, HM, BPTBS dan Somuo Anon di ateh: Beginilah, ese ni sobona eh dah buek janji dongan anak ese tak dodah an coghito koluargo, tontang anak-boranak. Sobab:
1. Yang moto an coghito ini anak ese. Ese buek draf eh, anak ese yang moto an. Macam anak ese ini jurutulih eselah. Janji ese tak coghito tontang anak-beranak.
2. Ee ini tak ado batch sobab Form 3 ese dah kolua TBS. Samolah ese dongan oghang tino misteri Z tu. Tompi dari sogi ghupo ese ini taklah putih macam Z, cumo ese ini lobih tinggi dan kulit bak kato orang Indon sawo matang, macam buah ciku.
3. Ese kona ghamai yo dalam kelas atau dalam sokolah, tompi ese ini biaso eh loner, tak banyak kawan tompi ingatan kuek sikit. Ese kona TH, AK, ZJ, ZMD, NM, NMD, ST (belum masuk Islam) LT, MY, NMN dan ghamai laie. Moreka ini corodik somuo ese yo yang kato oghang tokih-tokih yo dalam pelajran. Begitu jugo ese biaso dongan BH, AH, HY, SA, SN dan boborapo yang lain soporti AS dan HY.Dan tontunya SZA, gf KAR.
4. Koluarga ese ni taklah sompurna macam keluargo AAB, ZA, MZMY, AFY. Tompi ok gaklah. Dan sokali laie ese koba an yang ese ini tak ado batch, macam Z atau HM sondiri yang katanya dah sononggeng bilo sampai Form 3.

Itulah dio dan sampai di sini jo yang dapek ese pokona an diri ese. Ese kono ngoto an janji dongan anak ese. Tompi somuo e ese masih ado apo yang oghang sokagahnag kato soporti dalam radio klasik nasional tu MKI (Masih ku ingat). Sosokali ese tosontoh jo porasaan bilo tokonangkan oghang potama yang ese giloan yang bokait dongan jawatan headboy ini. AAB, AFY dan KAR.
Ok take care dear. You are very, very special to me, terlalu istimewa, walaupun dah tuo-tuo gini. Janganlah main toko-toko laie yo. Tak elok, doso tau. Apo laie kalau ao yang cubo nak buek fitnah. Ese dah boghi hint banyak juo ni. Ese kono jaga amanah ese dongan anak ese. Dio tahu apa yang ese tahu. Kito ini bukan sajo macam omak dongan anak tompi macam adik-boradik. We are being frank and we share almost everything. Tompi dongan oghang tino Z tu bialah antagho ese dongan dio yo.


Anonymous16 September 2012 06:53: Yang guna an initial ini yang tak kono ni. Pueh se mikir-mikir sapo somuo tu. Yang FY kona ini, konapo tak tulih ponoh. Kan sonang tak yah nak tokok-toko laie. Ini buka nyolosai an masalah tompi monambah masalah lak.
Anonymous16 September 2012 08:46: FY se torimo lah pemintaan FY yang kek ateh tu. tompi yang ese kosal bona FY tak jawab pun pertanyaan se kek ateh tu. ese tanyo : orang ghumah FY sapo, po orang anak FY dan dah ado cucu lon. Anak anak sumo eh dah kawin koh? Sampai hati FY membuek kito orang sumo tertanyo tanyo sapo sebona eh FY ni?
Kan lobih mesoro kalau kito boto boto konal antara satu samo lain. Tak setuju koh. Kan lebih intim silaturrahim antara kito. Domudo ghin tak intim dah tuo ni apo salah heh pun. Nganlah cam tu FY. Bukaklah hijab tu selak sikit pun jadi lah untuk se aab, afy, dan kar, pleaaaaase! FY!


Faithfully Yours16 September 2012 09:13: AAB, Tak leh lah, ini janji ese dongan dak budak kek ghumah. Ese totap dongan amanah dan ini kito samo-samo hayati dalam Faithfully Yours. kalau ese dodahan macam ese dodahan badan ese sondighi, Malu ese dongan oghang ghumah ese, dongan anak-anak ese. Part ini memang tak boleh. Cumo ese bagi tahu ghumah tangga ese taklah sosompurna ghumah tanggo oghang yang ponah ese imipian dulu. Koluargo AAb hidup bahgio kan, koluargo AFY hidup bahagia kan, hidup KAR bahagiao kan. Oghang tino Z hidup bahagio kan. tompi koluargo ese bahagio gak tompi taklah sorobo sompurno. Dan ese boghi jaminan nun jauh di sudut hati ese, namo tigo oghang ini masih molokek. Kadang-kadang potang-potang bilo ese donga lagu lamo dari Klasik Nasional itu air mato ese tibo-tibo kolua. SOdih sangat ese terutama bilo ada ogang suguh ese buek kojo yang dio sughuh. Tak dapek ese lupoan. Masih ese ingat lagu yang dinyanyikan dalam filem Penarik Beca. Dalam filem itu lagu ini dinyanyikan oleh P. Ramlee dan Saadiah yang sodang bokelah di topi pantai. Ese tak dapek nak tahan-tahan, kadang-kaadang monangih, hibo dan ada maso bilo ese dan koluargo duduk kek Pantai PD mondonga ombak bobunyi, mondesir, hati ese totokan-tokan toingatan maso dulu-dulu. Bogitulah sensitifnyo hati ese. Kadangkadang anak tuo ese moghati an dari jauh. Tk apolah AAB, janganlah tambah laie dan mintak jaawaban yang bukan-bukan. Ese mintak maaf jolah. Perhatikan jawaban ese ini dan ese ghaso AAB akan dapek jawaban eh. Ok Dear!
Hashim Mustafa16 September 2012 10:33: Izinkan Den moncolah. berdasarkan pengalaman den dalam politik, terutama bilo bogaul dongan pergerakan wanita UMNO, jawaban FY di atas memang dah ado. Den sotuju dongan apa yang ditulih oleh FY. Tengok ayat portamo. Bilo FY sobot dak budak, itu apo maknonyo. Ghoti eh FY ada lobih daripado soghang anak. Mungkin tigo, ompek ko limo. Komudian FY kato minto kito hayati makna faithfully yours. Ghoti eh dio amanah pado janji dongan anak eh yang jugak jadi tukang motoan tulisan eh. Yang monarik eh FY kato koluargo eh tak sosompurno keluarga AAB, AFY dan KAR. Ini den boleh tafsir an berbagai-bagai. Mungkin FY ini dah kembali single, mungkin oghang ghumah eh ah buek hal dan mungkin gak keluarga hanya meneruskan hidup kerana anak-anak. Bilo FY donga lagu dari filem Penarik Beca itu ese toingat macam mano molarat eh hidup penarik beca itu berbanding dongan hidup Saadiah. Ini mungkin dapat dikaitkan dengan hidup AAb atau AFY maso sokolah dulu. Hidup susah. Lagu yang disukai FY itu mombawa lirik sodih dan memang lirik lagu itu bercerita tontang kemelaratan dan cinta yang tak kesampaian. FY agak sensitif. Cumo yang den tak boleh jawab ialah apo yang FY disughuh buek oleh"musuh" eh oghang tino Z. sehinggo FY bogitu maghah, tosinggung, walaupun pada mulonya FY tak tahu apo. FY was innocent until later. Ini pandangan den. Sorrylah FY. U ini memang pandai sombunyi an rahsio. Den ghasolah AAb tak payahlah selak laie hijab FY ini.

Anonymous16 September 2012 17:30: Yo lah FY, yolah shim. Tompi kek hati ni maseh tobuku lai. Masih lai bolon pueh. Bayang kanlah oran yang ponah menyintai kito lam diam diam hidup tak sompoghono kete heh. You buleh bia an koh Shim? U buleh terimo cam tu yo ko. Mesti u nak tahu lobih lanjut lai tontang pedeghitaan an eh. Dah lah dio ponah medoghito kek sobab se takrespon kek eh maso sekulah dulu. Ni pun nak bia an dio mondoghito lai koh. Sungguh tak sampai hati se doh nengok an heh. Se ghaso ese mesti nak tahu. Dah lah maghin se tak dulik an dio. Dah tetuo ni pun nak besikap cam tu yo koh. Se hibo boto ngonagan nasib Si FY ini. Meghobeh air mato seh hah. Golap mandangan se ha. Bia lah sesamo kito nanggung derita u kini tu hah FY. Sharelah ngan AAB yang juga setia ni ha FY. U are terlalu istemewa bagi I sekaghang ni FY. Share lah FY. pleaaaase! Kok tak nak through FB ni FY u sms lah kek I, through this no 019-6740092, FY pleaaaaase!
Bokeh pelajar TBS16 September 2012 18:14: Sodih boto den bilo maco tulian FY tobaghu ini. Nyosa tak habih den. Nak hobin dio dek goram eh den. Bolom ponah den donga oghang tino mogayu macam ini. Coghito tontang sodih dio, mondogito koghano toingat zaman dulu. den boto-boto sodih. Pado hal dah 50 tahun dah. Kadang-kadang sampai satu maso den kutuk diri den habih-habih. Den koba an pado oghang ghumah den. Tau apo kato oghang ghumah den. Itulah Bang lain kali jangan nak copek bona nuduh oghang macam-macam. Dak FY ini sodang molayan hati eh. Dio nak luah an porasaan dio bialah. So oghang nak donga dongalah, tak nak tutup tolingo. Bialah. Yang abang ini copek nak molatah buek apo. Itulah den ghaso oghang ghumah den ini simpati boto dongan FY ini. Boto tekau AAB, den monyosa boto-boto. Kalau den tau ghumah eh memang den poi minta maaf. Tompi tak apolah dalam blog ini den mintak maaf bona-bona pado dio. Hanyo yang dapek den bayangkan ghupo eh daghi apo yang FY cogito an tu. Oghang eh tinggi, kulit sawo matang dan loner dalam sekolah. Kuek lai ingatan dan biasolah eh gitulah, bondo yang paling dokek dongan diri eh dio akan ingat sampai nafas toakhir. AFY, boleh tolong tak apo bondo eh yang FY sobot dio kono sughuh buek apo yang oghang tino Z ini mintak buek. Jika AFY boleh ingat an bondo ini mungkin persolan ini boleh menjawab banyak masalah. Kito kono tanyo AFY.Dan AFY kono jujur respons.Ingat denlah FY nak mulang an paku buah kogheh ni. AFY tak baik tau kocewo an oghang lomah. Kau konolah ikhlas kaghang ini. Jawab ngan tak jawab. Den nunggu n. Bogitu gak ngan AAB. Mungkin gak oghang tino Z tu, walaupon Nasa kato ingatan eh dah kughang sikit.

X-TBSS16 September 2012 20:06: Apa dah jadi ni? sekarang dah lebih 50 respons kepada posting yang dibuat AAB. Dan cerita cikgu tua dari Air Mawang telah berubah menjadi cerita lain. Tiba-tiba kita telah berubah fokus kepada kisah Faithfully Yours pula. Sampaikan AAb dah volunteer berikan nombor HPnya kepada FY. Nasihat saya, eloklah AAB berhati-hati, jangan terlalu mengikut perasaan. Bila baaca tulisan AAB dalam responsnya seolah-olah AAB dah jatuh hati betul dengan FY. Beriya-iya sangat nak tahu kisah FY yang tergila-gilan AAB suatu waktu dulu. Ini cerita 50 tahun dulu, AAB. Cerita seorang bekas pelajar TBS yang sedang meluahkan cinta pertamanya. Dan kalau kita tonton cerita siri TV sekarang ini, sering juga kita mengikuti siri anak muda gais yang terlalu open-minded, terutama di Barat yang tergila-gilakan school's celebrities, khususnya jika selebriti itu headboy atau head prefect. Dan apatah lagi jika headboy itu memunyai added value seperti lawa, bergaya dan kacak. Bukan saya nak menuduh headboy zaman kita dulu itu tak lawa, tak kacak, tetapi masalahnya sifat dan sikap headboy selalunya akan dikuasai elemen keselebritiannya. Dia akan menjelma menjadi seorang yang disenangi, malah disukai ramai peminat, terutama oghang tino dalam sekolah.Dan yang penting dia selalunya sudah mula memilih-milih dalam mendekati pasangannya. Dan ini mungkin yang berlaku kepada FY. Dio mahu didekati tetapi ada orang lain yang mendahului. Dia pun mengakui dia kurang cantik atau tak putih. Jadi itu dah jadi part and parcel of school community. Jadi nasihat sayalah, cukuplah, enough is enough. We need other stories and not just tear-dropping sobs, and not necessarily love at first sight or whatever you want to say it. We need to fill up this website with a more forceful infortainment elements that will make us Alumni TBSST more well-informed and entertained blended with stories of the yesteryears. FY has got her piece already by telling us what she has got to say. And mind you she has got a life to deal with, whatever good or bad or ugly that might be. Lethe courage to tell us all and now let her have her peace of mind. I do not think she will ever be on "the run" all the while. We have just been pampering her too muach already. Or in fact we have been flattering her with all kinds of inquisitiveness. I just don't understand why we need to know her personal private life like what AAb has been trying to dig in. AAB, come on-lah. Don't make it worse. We don't have to stoop too low. We must go on with our life with Alumni TBSST. For instance I am as yet to get the story from MZMY or another from Hattar Othman. And how about Sony Tan, who is the one who once suggested that we write echer stories of our memorablia in TBS.And for that matter, Nasa Abu Bakar, we need to hear more about your big and loving family.
Anonymous16 September 2012 20:32: AAB, forget about the past and concentrate on what we have got today, i.e, tokeep our family intact. FY should do likewise. This is already going out of hand. Let bygone be bygone.

Anonymous16 September 2012 20:38: Ex TBSS, ngan lah cakap cakap yo bodoga doga.sumbangan u no deh. Ese AAB tontu yo nak tau sapo yang ponah menaroh hati kek se 1/2 abad yang lalu. Apo salah ko se nak tau? Bak kato orang tetuo ghin, kok mati nak tau you kubo eh, kok pulang nak nengok yo bolakang eh. Tak pek ngok goman eh, tau namo eh jadi lah. Ado yo pedoman eh. Ex TBSS takmponah ngaso bercinto koh? No to me now enough is not enough. I suggest donot read this. Cause it bores u!
Anonymous17 September 2012 01:33: Yo sonang boto u kato lets by gone be by gone. Tak somudah tu doh jang. Hampir lobihn limo puluh tahun se masih ingat lai kesah se sendiri syok kek awek Z. Ni pulak orang yang ponah mengimpikan se. Se nak bia cam tu sajo koh. Ha lupikirlah sendiri bak kete Nabil eh!

Ex-TBSS17 September 2012 02:22: AAB, sebagai ex-TBSS, saya hanya memberi cadangan. Tidak ada niat sama sekali hendak menghentikan polemik ini, jauh sekali nak minta Admins TBSST menutupnya. Lebih ramai yang respons dan mengikuti cerita ini lebih baik dan ia menambahkan rating posting ini. Dan tidak semstinya cadangan dan nasihat ini dipakai oleh member-member lain dalam grup kita ini. Malah saya pun belum menyumbang apa-apa untuk dikungsi bersama. Sebabnya, saya ini macam FY gak, tak tahu macam mana nak mulakan. Nak suruh anak, saya tak naklah anak buka sangat cerita cinta-bercinta dengan orang lain, terutama waktu sekolah dulu. Ese pun ada rasa malu. Beginilah AAB, saya minta maaf kalau terlanjur dan terkasar bahasa. Sungguh saya minta maaf.Saya ikhlas. Dilihat dari segi batch, taklah jauh sangat umur kita ini. Lebh kurang lima tahun saja junior berbanding AAB. Jadi saya boleh panggil AAB abang. Kalau ada apa-apa janganlah AAB ambil hati. Saya ini suka membaca. Sebenarnya saya sendiri dah mula meminati website kita ini. Very frank, informative malah ada elemen menghibur, tak seperti beberapa blog lain hanya cerita politik melulu yang kadang-kadang membosankan. Salam AAB. Begti juga dengan FY. I admire your committment and obligation with regards not to reveal your identity. Cuma saya nak tambah satu lagi. Kepada AFY, molek rasanya kalau u ingatkan apa sebenarnya yang berlaku antara FY dengan u sehingga FY marah sangat dengan wanita misteri Z itu. FY kata dia diminta buat apa kepada u dan FY buat itu apa bendanya. Ini memusykilkan.
Admins Alumni TBSST17 September 2012 02:31: Perhatian: Pihak Admins Alumni TBSST belum bercadang to close this polemic and will continue to post new comments until the case dies a natural death. Thank you.

Anonymous17 September 2012 02:46: Ex - TBS, tiada apa yang perlu saya maaf kan saya mungkin terlalu emotional dan terkasar sedikit. Sya yang perlu meminta maaf kepada anda yang juga memakai hijab. Kenapa tak berterus terang atau gunkan initial sahaja. Oh jangan jangan FY ni Faridah Yusoh tak Atau Fauziah Yatim ke AFY? Acah je? aab.

AFY17 September 2012 10:05: AAB, Ex-TBS Kalau ese baco boghulang-ghulang intial yang banyak ditulih oleh FY ini ada beberapa yang boleh diagak-agak nama eh. Misal eh AH macam Azizah Haron, batch 1962, TH agak Taufik Hassan jugo batch 1962, BH agaknya Badariah Haron, adik Azizah Haron, Batch 1963 samo dongan MZMY.Kemudian SZA , iaitu Siti Zubaidah Alias, ST adalah Sany Tan (dulu Tan Cha Lai) batch 1962 dan HY Hafsah Yahya batch 1962. MY ese ghaso Masitah Yatim juga batch 1962. Jadi ghamai daripada batch 1962 kawan-kawan FY ini. Yang lain itu ese tak tahu sangat initial sapo yang digunaan FY. Daripada ghamai ini ghaso ese Masitah Yatim ini dokek dongan oghang tino Z ini. Nama ni ponah ese sobut dalam cerpen tu. Tompi tak mungkin FY ini Masitah Yatim, sobab Masitah ini pangkat omak sodaro dongan ese dan samo batch dongan ese. Memang susah ese nak toko sobab tak familiar dongan namo intial ini. Soal apo yang FY buek soporti yang disughuh oleh Z itu ese cannot recollect. Memang tak boleh ese ingat. FY sajo yang boleh jawab. Ado laie soghang AK, ese ingat ini mungkin Azizah Kassim. Kalau botollah dio Azizah Kassim dio tingga kek Tanjung Rimau. Ponah jugak ese tengok gambar eh dulu. Bak kata Zahriman, dio ini putih gak oghang he. Cantik gak. Kato Zariman dalam facebook haghi ini dio batch 1965. Jangan-jangan FY ini dari batch 1965 tak. Ini sajolah yang dapek ese jawab kepada kenkawan yang botanyo tontang apo yang disughuh buek oleh Z pado FY.
Zahriman Alias17 September 2012 18:54: Wahai kawan2 orang jantan sekelian......jangan lah kito terbawak2 dengan polimik mengenai identiti FY ni. Kito orang jantan kono lah jago martabat kito sikit.....kito toko menoko, kekadang bertelagah semaso kito sedangkan FY duduk ketawo bosar .....ketawo mentertawo kan kito rang lelaki. Mesti dio raso pueh mempermainkan kito semuo.
Sebona eh FY sgt cerdik orang eh.....janganlah cayo all the description mengenai diri dio yg dio dah sobutkan tu. Sumo tu untuk mengelirukan kito and cover her track. Malah apo sajo yang dio bgtau mengenai diri dio tu adalah opposite of what she really is. Kato eh tak pas LCE....cayo ko. Tengoklah bahaso eh dan kejernihan otak eh bilo berbicaro. Kato eh dio tak pandai nulih, perlu di bantu dek anak....cayo ko. Tengoklah betapo copek dan cokap eh dio membalas apo2 yang kito utarakan. Mengenai kebahagiaan rumah tanggo eh tu, yg tu mungkin ado kebenaran. Kan sei dah kato , sei dah dapek tangkap dari mulo sapo dio. Dio pun tau tu....tu sobab dio berio2 nak cover her track. Dio tak lawa?...dio lah antaro yg paling lawa maso tu, dan jd rebutan jugak. Namo dio memang ado di kalangan abbreviation yg dio dah sobutkan tu. Biasolah....memang camtu lah caro eh orang nak cover track.....namun tak apolah. Klu FY nak stay anonymous, biarkanlah. Tapi klu saya nak botul2 siasat dan identify positively, kan susah bona......lobeh pado tu sei boleh siasat maso kojo marin. Anyway, FY is still very much welcomed to be among us.....luv u.


Faithfully Yours17 September 2012 21:26: Ginilah. Ese dah duo haghi dah tak join u oghang punyo komen. Ese sanjung dan ese hormat somuo komen tu dan anggap ia ikhlas dan jujur. Toakhir Zariman Alias yang ese anggap duo tigo tahun my junior. Pangkat adik lah kek ese. Baik umo mahupun dalam kelas. Ese respect Zahriman dan patut pon ese respek sobab bokeh dio pogawai polis. Kojo monyiasat lak tu. Kan ko hebat. Penjonayah takut apo lagi ponjenayah cinto. Ese ingat mulo-mulo dulu adolah soghang duo oghang tino yang response koghano ese nak tahu feelng dio oghang tompi nampak eh tak ado soghang pun. Ghoti eh oghang tino alumni TBSST ini monikuih jo, malu nak kongsi coghito cinto potama dio oghang. Oklah. Tompi janganlah bilo ese nak dodah an sikit yo coghito ese ini supayo kito dapek kongsi bosamo, cubo dapek an simpati daghi oghang jantan, takkan ini respons yang patut ese toghimo. Patutlah anak ese cakap oghang jantan ini tolalu pontng pado ego kejantannnya, cauvinis sunggoh, tak boleh kasi muko dan tak hondak lotakan pandangan dio samo taraf dongan oghang tino. Dulu boleh lah ese raso macam tu sobab ese bolom tau apo-apo, sokolah sotakat LCE, kojo pon tidak. Terus jadi suri ghumah yo macam oghang tino misteri Z tu. Oghang ghumahlah yang banyak bantu moncoghodik an ese. Tambahan pulak anak-anak yang boleh ese jadian kawan dan tompek bokungsi pandangan. Maksud eh ese tak nonggok dan ontok-ontok sajo tingga di ghumah. Tulang ompek koghek ese tak duduk diam. Alhamdulillah oklah gak ghumah tangga, cumo tak bahagio habih tak penoh soperti Zahriman ko, AAB ko, AFY ko, MZMY ko, KAR ko dan oghang yang ponah ese kona dulu. Tak apolah ese respek pondirian Zahriman. You berhak dongan pondirian you soperti ese berhak dongan pendirian ese. Ese pon sotuju tak payahlah nak toko-menoko, nak jadi ahli psikologi ko atau nak samo an dongan oghang tino UMNO. Ese pon dah lomeh dah dongan komen yang tak habih-habih ini. Eloklah ese boghundo. Banyak na nampak eh teori yang koluar. Dah mulo lak dongan teori yang konon eh nak mengelirukan soporti yang disobot Zahriman di ateh. Memang ese kotawo godang maco eh. Bondo kocik dah jadi godang macam ini. Mulo-mulo eh ese cumo nak kongsi pengalaman cinto monyet tompi ini dah koluar cito cover-mengcover lak. Goli hati ese...
 z17 September 2012 22:32: : ahhh....hahaahahaaaaa.....marilah kito bedamai yo. Marilah kito lobeh memahami dan menyayangi antaro kito. Buang segalo yang koruh, amiklah yang joroneh yo.....luv u, luv everybody jantan-betino....!!!!

Anonymous17 September 2012 22:46: semacam yo bunyi eh "z" u ini LBGT ko LGBT hehehe goli awak...
Hashim Mustafa17 September 2012 22:43: Nampak eh FY ini dah mulo gontar bilo Zahriman borsoro. Takut ko FY kok kono siasat sapo u sobona eh. Zahriman ini bokeh pogawai polis. SB lagi. Itu sobab eh u nak undor tak nak kungsi lai.Tulah u nak minta bantuan oghag tino, tak mungkin sobab budayo oghang tino tak nak doh dodahan bndo-bondo macam ni. Ini bukan budayo oghang putih boleh dodah somuo. Mam u ni goma bona nonton siri TV tak tontang budak sokolah tontang pujaan tontang headboy lah. Wake-up madam kito ini di dunio sobolah sini. We keep private things to ourselves. We don't share our privacy. Do you understand? Patutlah koluargo u tak seompurno Den tak cakap u sondighi yang kato. Kok camni eloklah u undo. Habih coghito. Kesian AAB sampai bagi no HP dan moghayu-ghayu Pleeeeeeese! Nak kaghang Zahriman dah say luv u. Apo laie, kasilah cinto u pado Zahriman lak, Pueh dah den bolombot dan mintak maaf. Eleh-eleh camni jadi eh. sobona eh u ni doge na-bona.Gogham pulak ese. Kok oghang tino UMNO tau pulak den nak ngaja eh!

Anonymous18 September 2012 01:26: FY tak sangka u begitumkental pendirian u. Hebat lah u ni FY. Memang hebat sungguh. Sampai hati u seorang ibu, sanggup menecewakan hati dan perasaan seorang insan yang pernah u impikan. Sanggup u berdaah mengatakan: u mintak tolong anak u tulihlah, u tak pandai berbahasalah, u tak pandai mengaranglah, u tak paidai berceritalah, dan beberapa perkara lagi..... Semata mata tak mahu menyatan diri u yang sebenar. Apa FY you have gone thus far, and u have triggered lots of comments, pros and cons. Let me just ask u a final question, what would u lose if u reveal ur identity????? As one comment said I've gone abegging, and I' also pleaded. Nevertheless, you stil immovable like The Rock of Gibraltar. Well have it your way gracious lady, if that will apeace you will avenge you of uor UNHEEDED HOPES of more than half century ago. ....aab.

Sympathizer18 September 2012 04:21: Mulo-mulo sei tak naklah nak campur dalam hal coghito di ateh ini. Tapi haghi-haghi budak tino ini kono tenyeh sampai tolontang dibuek oleh oghang jantan, sampai tak bonapeh dio. Ini ko cagho eh oghang jantan buek kek oghang tino. You kono baco boto-boto apo yang dio ni tulih. Dio Sodang moghintih, sodang bosodih korano rumah tanggo he tak sompurno macam kau oghang somuo. Patut eh bolailah dio, slow-talk lah dongan dio atau boghi sweet whispering into her ears, bukan tenyeh, tenyeh, dan tenyeh. Sei pompuan, sei faham dio sodang mondorito sojak 50 tahun dulu. Sampai la ini dio dalam keadaan gitu. Sampai dio sughuh anak he tolong boto an coghito dio. It might be true sobab dio kato tak tinggi pelajaran. So how do you expect a drop-out boleh lancar bochogito kalau tak ada yang nolong dio. You people are not being fair to her. Dio ingin kongsi perasaan tapi you lapon dio lai sampai lumek. What kind of people are you. Botolah bilo ada yang kato ini boto-boto male chauvinism at its peak. Damn you. Give her some consolable advice. As a woman my immediate question is if ever she wishes to reveal herself she must be thinking a lot about her family's future as we know all along she got married early, probably since after becoming a drop-out. Mind you at the LCE level. So very young and tender. So think carefully brother. Treat her fairly and not main tenyeh-tenyeh jo. I sympathise with you FY and take care. You still have a future!My regards to your hubby and cildren whoever you are.
Anonymous18 September 2012 05:51: Oi syphatiser gogham nampak! Sipo yang nenyeh sapo ni oi, sapo yang lapun sapo, sapo yang tolontang kono lanyak. Nganlah sodap cakap yo. Co baco comment comment aab. Mno ado yang you kato an ni. Co baco coghomat coghomat sikit. Aab pun merintih yo tau tak. Co lah you baco balik. Nganlah GENERALISE cam tu, ngato sumo orang jantan chauvinistic. Aab tahu dio jadi impian FY yang pertama eh. Kalau u pon u tak nak tahu koh sapo yang poronah menaruh hati kek u, kalau ada jejaka membori u tahu dio ponah menaruh hati kek u. Ondak ondah pada lobeh limo puluh tahun yang lalu. aab tak mahu orang ngato an dio jantan tak berhati poghut langsung. Jantan dayus. Setidak tidah eh kok tau sapo FY ni leh yo ngantar sejambak ngo ros merah. Ni tak tahu. Mokssih di angin lalu yo koh kek orang yang peronah menyanjung dan mengimpi an u. Kok u sympathiser cam tu tak tau lah se doh. ..........aab 2048 18092012.

Sympathizer18 September 2012 08:45: No doubt you did not tenyeh-tenyeh FY, but the way you go on asking one question after another makes me feel sored. FY has already said she will never reveal who she is for the simple reason that any revelation would in fact jeopardize her future, her children and her relation with hubby. So to avoid any such possbility, you AAB, should not in any way pin her against the wall. Give her some breathing space. I can say that she is in a desparate attempt to save her family because she has always constantly said that "keluarganya tak sompurna macam keluarga AAB, AFY atau Zahriman and the rest." And from my observation the real culprit in this tragic and lengthy episode is centered aronnd one person the lover-boy AFY, and not so much around AAB since FY has repeatedly said that relationship between AAB and Fy has been aleviated from an admirer to a student-teacher, and who knows AAB might have been her teacher at that moment of time. So everything is focussed to AFY. Saya yakin AFY menjadi punca semuanya sekaraang Dan bilo FY menganggap tino Z sebagai antagonisnya dalam hubungan tiga segi ini, AFYlah yang sepatutnya menjernihan suasana dan tidak hanya amik dek sajo. But my pont is kalau saya sembur cili pado oghang-oghang jantan bokonaan kenapa pula AAb yang moghaso podeh he. Hairan jugak. So AFY, you started this mess by publihing your fiction and so now you should clean up the mess. I challenge you, baby!
Basikal Tuo, Koto18 September 2012 10:04: Sotuju bona ese kalau AFY solosai an masalah ini. Jangan jadian oghang tino mangsa oghang jantan. Dan risiko musti diambik. Tak kiro sapolah nak kono amik tanggungjawab. Ese sokong Faithfully Yours. Dio jadi mangso keadaan dan nampaknya dio kono terima for the rest of her life. AFY, apo tunggu lagi. solosaikanlah janganlah nak syok sondiri yo. AAB eloklah tak emosional sangat ya. FY walaupun mulanya gilo kek u tapi kemudian dio respek u sebagai hubungan guru-murid. So there is no love lost. Now u AFY jangan coneke yo!

Anonymous18 September 2012 18:26: Sympathyser, ese teraso sobab you tak specify sapo jantan jantan eh. Orang yang menggolarkan diri eh sympathyser pon duo kali limo cam FY yo. Apotak beghani uboh namo boto atau initial macam se, aab. Buek apo nak berselindung berselindung. Apo yang nak di kotar kan. Ese kadar bertanyo yo kek Cik Puan Permaisuri FY,itu yo.ese tak ado ngato an yang bukan bukan pasal dio cam ado yang ngtoan tupailah, atau berpuro puro jadi jantanlah atau lain lain. Salah koh se bertanyo!!!!
Sympathizer18 September 2012 21:23: Tak salah sayang oi, memang tak salah. AAB memang baik,tulus, jujur walaupun kadang2 emosi. Mungkin ada oghang tino ponah giloan u dulu. Sei ini nak nyampok jo, sobab polemik ini dah jauh bogalih dari coghito AAb dengan pengalaman AAb jadi guru, komudian bogalih ke jadi headboy, ado pulak oghang tino syok kan u dan komudian ini dah jadi the central issu pula. Dah bogalih jauh dah. Sei cubo nak loghaikan, kalau boleh nak tutup jo ked ini. Itu sobab eh se cabar AFY yang tibo-tibo dah cubo nak coneke, enggan jawab persoalan baru. AAB bayang an sajolah impek eh kopada cinto tigo ko ompek sogi ini. Sumo oghang yang tolibat hidup rukun damai dongan koluargo, yang soghang ini yang monggolar dighi eh Faithfuly Yours bochigoto tontang kohidupan ghumah tanggo eh. Inilah masalahnya sokaghang. Tontang sei ini tak payahlah poduli an sangat. Sei ini tino ko jantan ko, pondan ko, tak ponting. Yang ponting kito close copek-copek, yang patut botanggungjawab solsaian lah masalah ini. Lobih baik kito gunoan ruangan ini untuk coghito lain. Masih banyak konangan lamo yang leh kito donga. Ahli-ahli kito dah ghamai. Jadi tak ado salah eh doh kitotutop copk-copek coghito Cikgu AAB dan kitotunggu cito baru. Ado boto pandangan sei ni. KAlau sei gunoan nama initial sokali pun kan nyo AAB boleh toko. Apo lai kalau sei lotak nama boto. Mungkin oghang akan kato itu hanyo nama buek2. Yang utamo kan niatdan nawaitu kito. Yangado dalam qalbu. Boto tak eh antagho kita dongan Illahi. Ada faham Tuaan AAB. Sorry Cikgu AAB, darling. I am going for the person responsible.Sopokagho lai, are we sure we want FY to reveal her identity. What would be the consequences if ever she reveals herself to her currentfamily life since she has been telling all along she hasn't got the "bahagia yang sompurna" as the other families, especially the beloved cikgu AAB and the "notorous"AFY. Padan muko sei...

Zahriman Alias18 September 2012 23:15: Kiro2 60+ tahun yang lalu, maso doktor nak bolah kaki sei yang bongkak benanah, sei menjorit...DAHLAH TU, DAHLAH TU....tanpa henti sobab sakit dan takut.
Ari ni sei nk jorit sekali lagi....DAHLAH TU, DAHLAH TU.....kito ghonti an lah polimik ni, dan bueklah cerito lain pulak......ok..!!!
Anonymous18 September 2012 23:47: Yolah yolah tuan mr presiden. Ese dongalahlaungan tuan mr presiden tu. se boghontilah disini. Tompi, tompikan hati NI totap tak pueh. Hati mano yang ngaso eh taulah. Pai hati FY. Cam tu se dek merayu u tak pedulian. Cam maso kito nak mayar ghogo misiam limo puluh tahun yang lalu kan. Moga bahagio lah u FY . Dendam u dah berbaleh. Bye my once silent, sweet and faithful admirer. Bye cayang ombong eh!!!!! AbuAman Bachik once your your dream hb.1445 19092012.

Anonymous19 September 2012 00:03: Ado sekaro lai, podeh boto samba tempoyak Sympathiser ni. Kan main melogha mulut se raso eh. Kalau nak kato ruang tobontang lueh lai space eh. AFY baru lai pos an memacam cerito. Cito se pun ado yang baru eh. Maaf ye lupolah nak tulih kek ateh tadi. Ngan mareh yo Mr Tuan Presiden yo. Se dah mintak maaf!
Anonymous19 September 2012 06:18: Untuk mematuhi arahan Tuan Presiden polemik ini kito hontian sajolah walaupun AAB bolom pueh koghano masih banyak yang tak bojawab. Polemik ini dah jadi soporti soap opera pulak yang ghaso eh somonjak duo monjak ini mempunyai rating yang paling tinggi. Pado Den siri polemik ini togonti dongan tibo-tibo dongan ending eh dalam koadaan cliff-hanger. Mintak maaf Tuan Presiden: Dahlah tu...dahlh tu. Tapi bagus gak arahan Presidn kito ini, bilo tongah-tongah syo-syok kito boghonti.

Anonymous19 September 2012 06:28: Kalau kek Arab Spring dan kempen pilihanraya, calon yang buek arahan bogini dah kono baling batu dah. Dio pulak yang mandai-mandai sughuh bogontian oghang yang tongah syok. APo punyo presidenlah ni. Tapi kitokonolah hormati arahan presiden bukankah kito sondiri yang melantik Presiden. Sorry Mr. Presidente!
Bokeh Pelajar TBS19 September 2012 06:37: Pornah den nonton siri 8 is enough, sebuah siri kehidupan satu keluargo. Seronok gak nonton siri ini. Kaghang ini siri polemik coghito Cikgu Dari Air Mawang ini dah sampai ke 78.Mungkin dah lobeh daripada enough kot.

Anonymous19 September 2012 06:43: Tuan Presiden kito dah monjoghit Dahlah tu...dahlah tu. Kito kono cek mungkin ada laie kaki eh yang monanah tak. Tu nak kono bolah gak tu buang nanah eh. Kalau boto-boto ado yang tongah monanah tak lamo laie kito dongalah Presiden monjoghit, "Toruih an copek, toruih anlah copek. Sorry Mr. Presidente!
Sympathizer19 September 2012 06:52: Before the case is close, I would suggest the culprit "AFY" should answer THE question: What on earth did you do to this faithfully yours and by answering this fatal question we all will "akur arahan Tuan Presiden. AFY, we are still waiting?" And for AAB, you can ontok-ontok yo, u don't have to say anything. No cliff-hanging please!

Kaum Hawa Ex-TBS19 September 2012 07:21: Apo ini Tuan Presiden. Where got road. You nak stopkan cghito melodramatik macam imi. Kalau u nonton TV sotiap malam hampir 80% oghang tino molokek dopan TV nak tahu apo coghito solanjut eh dalam siri-siri melodramatik ini. Masing-masing rangkaian tv boghobot-ghobot nak tayangkan macam-macam coghito asalkan rating eh naik. Ini Tuan Presiden nak ghontian pulak. Come-onlah Tuan Presiden. Kito tahulah rojoki u somakin melimpah ruah kaghang ini. Tuan residen tak ado maso nak maco atau nulih tontang coghito-coghito sobing-sobing dan nangis-nagis dan bosodih begini. Haghi-hagi kojo Tuan Presiden dalam ladang, jual kolapo, cari coghito aneh macam ular tolan lembu. Janganlah sughuh anak buah bogontian hiboran sobing-sobing macam ini. Itu dah diktator namo eh. Konolah bolaku adil. Tuan Presiden suko ladang silakan, tapi ada yang suko nonton siri sobing-sobong begini dongan berbagai masalah yang timbol. Biarkanlah. Blog ini bukan Tuan Presiden yang punyo. Bukan MZMY punyo, bukan AFY yang punyo dan bukan AAB yang punya. Blog ini kito somuo punyo jadi peluang nak maco, nak buat reaksi nak komen dan apo sajo tosorahlah kopada majoriti. Kalau Tuan Presiden tak suko maco coghito acam ini tak usahlah buka blog ini. Tuan Presden tulih lah apo yang Tuan Presiden suko, masukkan dalam fb Tuan Presiden. Nak monjoghit sobab ado nanah bagu tumbuh ko, nak monjoghit sughoh ogang baco tontang pancut awal tuan presiden ko. Kito ogang tak kisah. I would like to tell you that I am a woman, 56 years old. I have been following this web since the beginning. I love it as it gives us the space to release our tension or whatever. And it's good. So it is either you ontok-ontok or we will ontok-ontok. Forget about the kedai kopi, forget about the ar-Raudah, forget about REUNI. Zain, you don't have to go around with your favourite list any more. And by the way I'm not married. Ever. Tapi I am not anti-lelaki. I am a career woman.
Zahriman Alias19 September 2012 07:24: Tapi......kok masing2 raso lom pueh, kok raso nak sambong laei.....suko ati korang lah..!!!! Den nengok yo, sodap yo den maco eh. Asal jangan menyinggong perasaan bona jadilah......kito nk bekawan bukan belawan.

Anonymous19 September 2012 08:52: Macam dah togantuk baru nak tongaddah jo bunyi. Macam mana pon macam tulah Tuan President, baghulah sodap bunyi eh. Sei sotuju apo kato Admins. Alumni TBSST ini let the case dies a natural death supayo sonang kito caghi kubur eh nanti. Tabik sei pado Tuan Presiden. Hidup Presiden kito!
Anonymous19 September 2012 07:50: Tuan Presiden, janganlah nak jadi oghang kerajaan yang konon tahu somuo sampaikan nak disugho eh member buek apo yang disughoh. Coghito u know best dah habih dah. Kito yang nontukan, bukan Tuan Presiden, bilo monanah jo nak bolah bilo monanah jo nak bolah. Tuan Presiden duit botimbun bilo rojoki datang, kito ogang ini taklah kayo, tapi kito suko coghito yang menyodapkan hati. Coghito AAB ini tak abih laie. Dio pon kato bolom pueh. Tkkanlah Tuan Presiden nak stop kan. Pado hal AAB dah banyak monyumbang. walaupun Tuan Presiden banyak gak monymbang tapi bueklah coghito yang sodap utuk kito oghang tino maco. Sorry Tuan Presiden emosi sikit.

A.F.Yassin19 September 2012 08:47: Oleh kerano ramai sangat yang nak tahu apa yang berlaku dengan cerito yang ado kono mengono dengan tino Z ini, biarlah ese cubo jelaskan apa yang ese ingat. Coghito AAB tetang pengalmannya di Brinsford Lodge dan akhirnya menjadi guru sepanjang hayat akan berhenti dengan sendrinya setelah menerima komen dan pandangan beberapa oghang yang mengikuti kisah AAb ini. Tetapi sejak 12 Sptember bilo Faithully Yours (FY) mulo buka cegito dongan kisah dirinya dan keluarganya, corito AAB sudah beralih. Tidak lagi kita bercerito tentang pengalaman AAB tetapi dah pegi kepada cerito sodih yang dialami Faithfully Yours, Timbul satu surprise bahawa FY pernah jadi admirer AAB, AFY dan KAR. Dan sehingga hari ini fokus utama adalah cerito FY ini. Dan akhirnya ese (AFY) pula yang dituduh sebagai punca masalah kehidupan keluarga FY.  Ese ingin jelaskan kisah selendang sutera... itu adalah sebuah cerpen (fiksyen). Dan sudah tentunya dalam fiksyen elemen fakta dan bukan fakta akan brbaur dalam satu realiti. Ia digubah atau dicipta dengan mengadunkan fiksyen dengan realiti. Hanya kita tak pasti berapa persen fiksyen berapa persen realiti. Ok. Mungkin saja selendang sutera 100% fiksyen, mungkin 100% benar. Itu tergantung kepaada penciptanya dan dalam hal ini A.F.Yassin, sebagai pencipta mengolahnya dengan watak real.Yang real mungkin hanya watak untuk menghidupkan jalan cerita. Hanya yang menjdi masalah kepada pencipta cerpen ini ialah munculnya watak realiti dalam bentuk faithfully yours yang real mengaitkan watak cerpen itu dengan dirinya. FY telah terlibat secara real dalam perwtakan cerita ini. Jadi saya sendiri pun terperanjat dan terpaksa mengingat kembali apakah tujuan saya menulis cerpen itu dan dikaitkan degan watak real dalam bentuk FY. Ese pun tercari-cari dan cubo mencari persempadanan antara yang real dengan yang fiksyen. Rupa-rupanya Faithfully Yours membuat penjelasan yang dia pernah terlibat dengan jalan cerita cerpen itu, walaupun ese tak pasti sama ada dio telah membaca cerpen in in the first place. Also, I mean in realitynya juga.Saya hampir tak percaya. And I could not recollect watak apa yang dimainkan FY dalam fiksyen ini. Pada hal saya tidak memasukkan walau sekcil mana sekali pon watak seperti FY dalam cerpen itu. FY sampai memberi gambaran bahawa oleh sebab keterlibatannya dalam realiti cerpen itu, kehidupan keluarganya tidak sesompurna seperti keluarga AAB, AFY dan KAR. Di sini letak persoalan, apanya yang membuatkan watak utama cerpen ini (tino Z) meminta FY berbuat sesuatu yang melibatkan dua watak utama ini. Memang cerita yang beralih kisah ini ibarat sebuah soap opera yang perjaanan ceritanya menjadi sebuah twisted fact blended in a combbination of fiction and non-fiction (reality). Jawapan kepada persoalan ini hanya boleh dijawab oleh FY sndiri sama ada bercerita secara peribadi dengan ese, atau kepada siapa saja waima dengan AAB sekalipon, atau FY mendedahkan dirinya sebenar, Maksud saya identitinya, tanpa perlu mendedahan keluarganya seperti yang diminta AAB. Ini sajo cara eh kalu kita tak mahu menjadikan kisah ini sebuah cliff-hanger. Atau ese kono buek satu cerpen baru dan diberi judul "Lusuhnya Selendang suteraku." Hehehe.
Faithfully Yours19 September 2012 15:57: Mokasihlah pado u all somuo. Soothing words indeed dan ese ghaso macam sodang boghada clouds 9. Ghodo sikit hibo ese. Pado AFY tak ado ese nak naghoh dondam doh. Why should I. Cumo satu porkagho kocik (kalau u kato kocik lah) bilo dalam satu portemuan tak sampai pon satu minit (jangan sobot di manolah) yang pornah bolaku (I'm not sure whether u remember that hell of a moment) dan copek-copek ese bolalu, malah ese bolaghi moninggalkan u. Lopeh itu kito tak ponah jumpo laie sampailah ese baco coghito AAB di ateh ini. Semuo konangan datang kombali. Vey loud and clear, malah hingga ko poghengkat deafening silence. Ese monangih dalam hati. Konapo yo, konapo jadi begini. Haghi ini, Dah lobih 50 tahun and yet ese masih hibo. Bagangkali inilah yang ese ghaso, tak dapek nak ditahan-tahan. Mungkin pada u AFY, bondo ini kocik bona dan mungkin u tak sodar. Ese pon pada mulo eh maso tu taklah kisah sangat. Tompi akhir eh mongobeh air mato ese, lamo ese tomonong. Sampai adik ese tanyo ese kek tanggo ghumah maso tu, konapo kak, konapo. Oklah kito somuo dah tuo, buan dak-budak laie. kito dah sober kan. kito cubo lupoan lah. Dah boghanak bocucu. Kepado Sympathizer, especially dan yang lain tu, yang turut simpati, maafkan ese yo. Begitu juga yang terakhir, Kaum Hawa Ex-TBS, ese botimo kasihlah sobab u ini amat mongorti sensitiviti soghang wanita. Ese doakan suatu haghi kalau ado jodoh eloklah boghumah tangga. Ghaso eh bolom tolambek. Once u are on that level of married life things would be far different. The love u would receive would be tremendously exceeded your expectation. Ese dah moghaso manis pahitnya kehidupan boghumah tangga. Ia macam kita melahirkan anak. Bahagia doghito menjadi soghang ibu, walaupun kadang-kadang monyakitkan tompi kito nak jugak laie molahirkan. Itulah ese ghaso yang membuekkan ese ini teruih survive. Thanks to my not so sompurna famiy comparatively, I mean, and I would expect life to contine the way it is. Regret but not regrettable. Quite contented, I mean sort of. Ini sebuah hikmah buat ese. And I'm pretty sure Allah must have been given the such strength all these years. The only problem I might be facing is if ever ese jumpo (katoan tosoghompak) dongan ex-lover boy ese ini, baik AAB ko, AFY ko atau cikit-cikit KAR ko, macam manoah agak eh coghito eh. Tak apolah kito ngan podulian coghito itukan . We should continue with our routine, family routine. Just take it as it goes. Take care Dear. Luv u khasnyo buek Tun Presiden kito!

Anonymous19 September 2012 17:11: Kato lah apo pun, tuan presiden, afy, sympathiser, anon, kaum hawo koh sesapo koh selagi ese tak tau sapo orang eh, FY ni ati ni tak kan pueh!Assalamualaikum warah matullahi wabarokatuh!!!!
Anonymous19 September 2012 17:17: Kok terserompak apo gaduhan , u yo yang kona ,,kito orang tak kona u. Buek dono yolah. Itu no hal punyo, FY.

Faithfully Yours19 September 2012 19:04: AAB, susahlah ese macam ni. Coollah Bro. Dah bokali-kali ese kato ini adalah kisah pomujaan kopado seorang selebriti tahap sokolah. Ado oghang pujo habih sobab oghang tu selebriti, dipujo, kalau boleh nak dokek dengan dio sopanjang maso. macam secret admirer. Bilo kito kato secret admirer, kito tak bolehlah revealkan baik namo kito atau sapo admirer kito itu. Dalam hal ini bayangkan ese dah revealkan sapo admirer ese. Toghang-toghang. Cumo ese admirer dio atau tak boleh dodahkan namo ese. Bolom ponah ese donga oghang bagi tahu dio to my secret admirer atau I syokkan dio atau yang semacam itu. Nao eh pun dah secretkan. Kalau gitu bukanlah laie namo eh secret admirer. Dan ese bukan soghang yang jadi your secret admirer. ghamai laie yang lain. Tompi mereko simpan dalam ati. Sobab yang ese nampak samai ada satu kotiko, you sobagai selebriti sokolah TOLALU STUCK-UP DAN ACTION HABIH HINGGA MACAM TAK MAHU JOJAK BUMI NYATO LAIE. You get what I mean. So be sensible. There is no such things as I kona U dan u kona I. A SECRT AdMIRER IS JUST A SECRET ADMIRER. After ll you have said it well when you say "Kok tersorompak apo gaduhan, u yo yang kona, kita orag tak kona u. BueK dono yolah, itu no hal punyo.FY" JaDi pada ese what's the fuss, anywy! iNILAH EGO U KAN AAB!
Anonymous19 September 2012 21:24: Cik puan ku cayang, ni kan ego doh! Ni gogo diri tau tak. FY, u r very entitled to ur snobbish opinion. U ni mang hebatlah FY. U r so sleek wwith ur words. One moment you said tak pandai mengaranglah, tak bagus bahasalah. Tompi look at how u play ur words. U mang hebatlah. I take off my hat to u lah gracious lady, my once secret and silent admirer. Look at ur words in order to alleviate the truth. Now you kata lak I ni stuck up lah. U tau pun I ni sombong stuck up dan apo lai. I tak heran, u r not the first to say that to aab while in school. So many had said that before. But this the first direct into my face. Thank u 4 d appreciation. BUT WHAT I CANNOT FAHAM IS SEEING AAB LIKE THAT WHY THE HELL DO U GO ON LIKING THAT STUCK UP HEADBOY. AND NOW U R STILL HIDING BEHIND THAT FAITHFULLY YOURS. SUNGGUH I tak faham u ni lah FY. Saya stuck di mata u for a reason. Kalau I asyik ngeseh ngeseh u all maghin well thats the end of me. Samolah cam u. Kantoi dan di Graduate Form III. FY, if I AAB offended u in anyway, please 4 give me, ye sweetheart.

Faithfully Yours20 September 2012 02:54: Memang u stuck-up maso itu. Ese pon mudo. Dan kalau boleh ese nak u pandang ese gak, U slebriti sekolah, ese budak loner dan toingin bona ese dijadian gf headboy. U tak ondak kona ese melainkan yang u nak kona jo. Inilah masalah eh. Kagahng baghu ese tahu apo makno ini jadi headboy. Jangan salah an ese.
Ahmad Fadzil Yassin20 September 2012 04:17: Tengah hari ni kito (MZMY dan isteri, ZA dn isteri dan AFY dan isteri) makan tengah hari dokek Kepong. Makan nasi ayam goreng. Lupo pulak namo gorai itu. Memang sodap gorengannya. Monyolerokan. Itulah potama kali ese dan oghang ghumah makan di sinun. Lamo gak kami makan sambil sembang. termasuklah topik Kisah Cikgu Dari Air Mawang ini. Menurut dua sohabat ese itu mereko ghaso boleh cam sapo Faithfully Yours ni, dari bahaso eh, dari caro komen eh dan macam-macam. Dua sohabat ese ini tak mahu sobot sosapo. Ese pon tofikir bahawo dari cakap-cakapan tu mereko bagaikan monuding jari pado ese. Mungkin dalam hati mereko nak sobot FY itu AFY. Tompi tak terkolua. Atau tak mahu ofenkan sohabat. Agak eh lah. Dua sohabat ese tu kato, FY (Fauithfully Yours maghah kek AAB sajo tompi Faithfully Yours tak pornah sokali pon maghah kek ese (AFY). Ese togamam malah tokojut. Dan bilo kito kona sohabat sopeti ZA yang cakap tak solindong-lindong terus direct (confront in the face), ese pon pandang balik duo sohabat ese ini. Tokolu juga ese sokotiko. First time ese faham apo dua sohabat ini cakap socaro direct bogitu sambil golak-golak. Ese pon tak hondak salahkan dua sohabat baik ese ini. Malah duo sohabat ini adalah presiden dan setiausaha Alumni TBSST. Nak jawab pon ese tak goti koghano kojotan ini. Ese tak mau mongiyakan atau monidakkan. Lopeh itu ese bacolah balik somuo komen di atas. Loboh 90 somuonya. Ese baco ayat domi ayat. Ese cubo bayangkan ese menulih komen-komen ini sondirian. Sampailah ese ko satu ayat dalam boboghapo komen oleh Faithfully Yours ini yang menyobot FY tak ponah maghah pado AFY, tompi pada AAB sajo. Ese tak mau komen apo-apolah. Duo sohabat ese ni ado hak untuk mombuek komen apo sajo, walaupun bolom monuduh tompi somuo eh mengarah paado ese. Hanyo ese nak tahu sangat mongapo FY maghah sangat pado AAB tompi tidak pado AFY. Ini pndangan duo sohabat ese ini. Keduo, pado 19 September 2012, Faithfully Yours ado buek komen bobini: "Bilo dalam satu pertemuan tak sampai pon satu minit (jangan sobot di manalah) dan copek-copek ese bolalu, malah ese moninggalkan u. Lopeh itu kito tak pornah jumpo laie sampailah ese baco chogito AAb di ateh ini." Petang ini ZA dan isteri singgah di ghumah ese AFY) d Sungai Buloh dan kito sembang panjang laie hingga sampai ko potang. Ese fikir laie coghito di tompek makan di Kepong itu dan kaghang ini dah puko 7.00 malam.Ese cubo bayangkan somulo perjumpaan sominit antaro kito boduo (FY dan AFY). Ese kaitkan dongn poranan mak sodagho satu kelas ese Masitah Yatim. Dio ponah jadi "pongirim surat dari Z pado Ese". Baghulah ese ingat FY pon pornah sokali sampaikan sughat darinyo pado ese. Dan maso itu dah potang. FY datang dan soghakan surat itu dan langsung bolaghi balik. Apokah ini yang FY maksudkan. Ese tak tahu dan tak mahu tau. Apa yang ingin nak ese sampai an, iolah kalaulah FY ini AFY dan AFY songajo nak gunoan namo Faithfully Yours sobagai namo samaran dan songajo nak monsensasikan kisah AAB ini, apakah haram jadah eh ese buek bogitu. Ese kona sapo ZA, dio bokeh polis dan pogawai ponyiasat pulak itu. Ese tahu kobolehannya. Bogitu juga MZMY, pongalaman dio dan umo dio hampir samo dongan ese. Buek apolah ese nak soghahan leher ese untuk disomboleh oleh sohabat ese yang duo ini. Namun tak apolah kalau itu yang difikirkan duo sohabat ese ini, ese togimo lah dan ese konolah mintak maaf pada AAB sobab dah mmengonokan dan moluko an dio tak fasal-fasal. Maafkan ese yo sohabat!

Anonymous20 September 2012 06:27: Bermakno eh, dari penorangan u yang Panjang dan lebar tu AFY, u konalah awek yang nyorahkan surat Z kek u tu yo. Kok camtu kes se dah solved lah yo tak. Bilo u tau sapo deh FY tu cukup lah tu pueh lah ati se. Kok camtu manglah kito berduo AFY dan AAB tak do lah di gulo gulo an kek FY.oleh itu sohabat karib se AFY, buek apolak u perlu mintak maaf mo se. Yang se beriyo iyo io lah nak tahu sapo deh FY yang meyatakan serobo kekurangan tompi bijak eh nak mampuih. Dek nak melindungi identiti eh sanggup libat an anak eh lah. Tak goti naiplah. Mang boto kete Hasim Mustapa sepandai pandai t upai melompat sesekali dobus yo menggonggam daun kelapo koh daun dian koh kan. Mako dengan ini puehlah hati konit se ni ha. Timo kaseh lah AFY dan FY sekali. No heart feelings yo, both of you. And a very big thankyou 4 u both. Assalamualaikum. Sleep tight to both of u especially my once SUPPOSEDLY SILENT BUT SUFFERING ADMIRER. Wallah Hu a'lam.
Anonymous20 September 2012 06:27: Bermakno eh, dari penorangan u yang Panjang dan lebar tu AFY, u konalah awek yang nyorahkan surat Z kek u tu yo. Kok camtu kes se dah solved lah yo tak. Bilo u tau sapo deh FY tu cukup lah tu pueh lah ati se. Kok camtu manglah kito berduo AFY dan AAB tak do lah di gulo gulo an kek FY.oleh itu sohabat karib se AFY, buek apolak u perlu mintak maaf mo se. Yang se beriyo iyo io lah nak tahu sapo deh FY yang meyatakan serobo kekurangan tompi bijak eh nak mampuih. Dek nak melindungi identiti eh sanggup libat an anak eh lah. Tak goti naiplah. Mang boto kete Hasim Mustapa sepandai pandai t upai melompat sesekali dobus yo menggonggam daun kelapo koh daun dian koh kan. Mako dengan ini puehlah hati konit se ni ha. Timo kaseh lah AFY dan FY sekali. No heart feelings yo, both of you. And a very big thankyou 4 u both. Assalamualaikum. Sleep tight to both of u especially my once SUPPOSEDLY SILENT BUT SUFFERING ADMIRER. Wallah Hu a'lam.

Anonymous20 September 2012 06:28: Bermakno eh, dari penorangan u yang Panjang dan lebar tu AFY, u konalah awek yang nyorahkan surat Z kek u tu yo. Kok camtu kes se dah solved lah yo tak. Bilo u tau sapo deh FY tu cukup lah tu pueh lah ati se. Kok camtu manglah kito berduo AFY dan AAB tak do lah di gulo gulo an kek FY.oleh itu sohabat karib se AFY, buek apolak u perlu mintak maaf mo se. Yang se beriyo iyo io lah nak tahu sapo deh FY yang meyatakan serobo kekurangan tompi bijak eh nak mampuih. Dek nak melindungi identiti eh sanggup libat an anak eh lah. Tak goti naiplah. Mang boto kete Hasim Mustapa sepandai pandai t upai melompat sesekali dobus yo menggonggam daun kelapo koh daun dian koh kan. Mako dengan ini puehlah hati konit se ni ha. Timo kaseh lah AFY dan FY sekali. No heart feelings yo, both of you. And a very big thankyou 4 u both. Assalamualaikum. Sleep tight to both of u especially my once SUPPOSEDLY SILENT BUT SUFFERING ADMIRER. Wallah Hu a'lam.
AFY20 September 2012 07:03: Suatu haghi nanti ese wil whisper into your ears (AAB) the name of the suspected Faithfully Yours (FY) ini. Dio ini hanyo suspek ese dan ese tak jamin samo ado dio ini boto-boto FY ko atau masih ado yang lain yang ese jahil namo eh. Masalah ese ini kaghang dah somakin complicated bila sohabat-sohabat dah somacam anggap eselah oghang yang monyamar sobagai FY itu. Ese konolah take the risk koghano sorang sohabat kito memang hebat dalam investigative reporting eh.

Faithfully Yours20 September 2012 07:12: Bilo maco komen Ahmad Fadzil Yassin di ateh, makin bosa golak ese. Kah, ah,kah,kah. Ese mulo eh tak hondak nak jawab apa pon, tompi beginilah. Boto ese tak ponah maghah pado AFY, tompi maghah sesokali kek AAB. Kalau kito baco somuo komen di ateh ini tak sokali pon AFY maghah kek ese, tak emosi pon, tak macam AAB atau Hashim mustafa. Ese dah kasi hint banyak dalam komen-komen ese. tompi nampaknya ado yang bijak (maklomlah bokeh ponyiasat) dan mombuek siasatan eh sondighi. Tup, tup, tup AFY yang kono. Ini yang ese nak golak godang. Oghang jadi headboy, ghasoan lah pulak ponangan FY (eheh AFY)?!
Zahriman Alias20 September 2012 08:00: hah haaa.....sori brother AFY. Honestly and truthfully I was not referring to you when I mentioned that I could strongly scent the id of FY....no, not you, but somebody close and dear to you. But its only my intuation based on many circumstances.....I may be wrong, its my strong belief. I will not divulge any further.....

AFY20 September 2012 08:29: Is it? It doesn't matter Anyway. Everyone is entitled to his or her opinion as I am too. This is a free country. Anyway, thanks for the explanation. No harm done-lah. Don't forget the next lunch date of Nasi Beriani Gam Batu Pahat at Jalan Rahan Putra will be on me - You,Zain and Co. hehehe...
Anonymous20 September 2012 08:30: Sonyum peh se bilo FY bersoro balik. FY maafkan sayolah yo kerana stuck up kek u maghin. Sorrylah ombong eh. Se kok stuck up besobab kan stuck sombong doh, cayang eh. Harap u fahamlah.AFY dah konal u punuun!

Sympathizer20 September 2012 08:57: Semakin menarik jadi eh episod Kisah Cikgu dari Air Mawang ini. Setiap oghang yang bokopontingan telah membuat pongakuan. Kononnya FY is AFY dan AFY, AAB dah saling memaafkan atau tak perlu berbuat domikian. FY pula kotawo bosa. AAb sampai tigo kali mombuek komen bondo yang samo. Zahriman lak tak menuduh AFY sebagai FY tompi dio dah ado suspek dan tak mahu "divulge".Dio kato dia punyo koyakinan ponoh berdasarkan "circumstances. Jadi FY goes scot- free.Poor AFY, what a poor boy you're bound in tatters. An emotional AAB is released of a burden as a former headboy with the then secret admirer.
Razak Yahya20 September 2012 10:53: Oh, what a story! So you would think AFY is the real culprit! I have my reservation.

Anonymous20 September 2012 16:38: Sorilah, tak tau camno buleh kua komen se sampai tiga kali. Se tokan sekali yo. Tu lah tando hati ni dah pueh gek eh kan. Sobab FY dah terbonggeng identiti eh sekarang. aab0732 21092012.

Faithfully Yours20 September 2012 21:21: Iyolah, AABku sayang. Donga eh AFY pon nak whisper into your ears and id me. But then ZA mentioned ese adalah orang yang very close and dear to AFY, sodangkan AFY ngaku yang dio tak ponah botomu ese sojak moningga an TBS limo puluh tahun dulu. What a contrast! Tompi tak apolah AAB cayang. Kito pueh, u pueh dan ese pun puehkan.Nak tunggu gak apolah agak eh yang AFY nak whisper kat tolingo u AAB. Anyway, mokasihlah saya dibona an togilo-gilo kek u dulu tu. Togaso jo ese ini macam dibolai dan disayangi oleh selebriti headboy maso itu. Muuuuuuah!
Anonymous21 September 2012 01:39: Botuah punyo Fy. Nijam baru nak muaaaah muaaaah kito. Kok joman maghin bori tahu kan ko best. Tak dolahkito tinggal terkutang kutang dibawah cool England skies atau syok sendiri, maso form two lai. Whaever it is manjo eh ese boto boto minta maaf bebanyak kek u kerano membia an you unattended maghin. Se pun tak salah yo, sobab eh you tak bori se tau punnnn.kok io pun maghin bori lah apo apo tando ko, konyit konyit mato ko. Ni tak do puuuun. Eeei nyosa tak sudah se kek u ni ombong oi,!!!! Mosih melayan lamunan se yo. Ingat se FY tak kan bersoro lai. Bye pengarang jantung eh byexxxxxxxxxxxxxxxxxxhah kau.

ZA21 September 2012 05:52: Cikgu ni kan.....ateh keroteh nampak eh kan men lomantik. Topi kalu keadaan sebonar eh ....ONTAHHH!!!...Macam tak cayo yo.....
AFY21 September 2012 07:53: Boto tu ZA, tolalu romantik, yolah ateh koghoteh. kalau sobona eh mungkin lobih laie kot, kok bojumpo mahu yo dibaham macam ghimau boromen. Agak he maso AAB jadi headboy dulu tahun 1961, camno lah AAB layan gf-gf dio. Momilih-milih ko AAB dulu sampai ado oghang yang gilo-giloan dio, AAB buek tak kesah jo. Patut eh AABlah konyet-konyet mato dulu. Maso tu mano do tino konyit dulu.

ZA21 September 2012 16:36: Takdo tu doh....ogah aeh yo tu....Dio borani jalan ikut tang bolakang yo....
Anonymous21 September 2012 17:33: Bilo den lihat wajah AAB di ateh longkap dongan jeket tu, den agak-agak lah AAB ini maso mudo ni memang pombongih sikit. Cikit gaghang. Itu sobab eh dio ini memang layak jadi Headboy kek TBS dulu. Maso itu tahun 1961. Kok ada muko yang macam tu, sure bongih punyo. Sapo-sapo takut nak dokek. Dan inilah yang mombuekan AAB maskulin dan den pocayo, ado sotongah tino memang suko penampilan macam tu. Macam gaghang, macho dan maskulin. Inilah sobab eh banyak tino nak dokek dongan AAB. Tapi AAB ini tolalu tak yakin diri pado oghang tino mungkin koghano latar bolakang hidup miskin eh. Atau AAB tidak culture-kan dighi eh sobagai selebriti kolas kakap di TBS.Bak kata mat saleh AAB tolampau introvert, sodangkan salah soghang tino macam FY tolobih extrovert eh. Jadi bilo FY yang dah kona jantan selebriti macam headboy AAB mulolah dio nak dokek, mungkin dah ponah gesel-gesel caghi poluang kek tuckshop sokolah. AAB pulak yang igonorant tohadap oghang tino tak pulak balas balik gesel-gesel tu.AAB tak tau nak buek apo. Ingat dio FY tak songajo togesel jo, pado hal songajo bogesel. Inilah coghito eh. Soghang nak digeselkan, soghang laie nak nyahkan gsel itu. Mangko jadilah keadaan macam soghang kek khutub utagho, soghang kek khutub solatan. Kaghang macam nyosa tak abih AAB. kalau boleh mahun dio balikkan somulo jam kombali ko tahun 1961. Bubur dah jadi boreh balik pon tak mahun deh do AAB, Git jaghi yolah...

Sympathizer21 September 2012 20:12: ZA, no, not yet! I'm not finished. This is really a case of male chauvinism. The "friendly" animosity among you men has transformed into a formidable and amicable ally, leaving oghang tino in the lurch. You AFY, especially, must take responsiblity and come out with a fairsolution and without prejudice, fair to both oghang jantan, oghang tino. You started flirting with oghang tino just because you a Celebrity No.1 in school, at that moment of time. And yet you have "no balls". I say it agaian you have no balls, trying to mae your own eviction youself from the poor girl's unrequited love. Damn you! If I were you the first thing what I wuld like to do is to apologise a thousand time, taking into ccount the number of years FY has been suffering from such an embarrassment of being ignored. FY does not have to reveal her id, either morally or ethically.
Anonymous22 September 2012 00:55: Hoi, kongkawan kek ateh tu, FY ombong eh, anon, ZA,AFY, ZA,anon dan syphatiser, I tell u all no ado jantan yang tak nak kek tino ni, orang yang tawan Putra Jaya pun, menghomit anak eh kaek orang tino, disamping dio juga suko belakang orang. ZA aab tak do nak tawan putra jaya doh ye. Ngan katoan di suka main kot belakang. Dio suka dobik belakang yo. Ese memang goma memanjokan orang dan ese memmmmmang goma di bolai. Ini tak loklok do boto se cakap. Tompin yang tak elok bona eh se ni, se meeeeeemang pembongih orang eh. To me small things really means alot. Bondo yang kocik memang selalu menyentuh hati konit se ni! Contoh he se hibo maco AFY menghobeh air mato maco kisak si kudung. Se hibo maco FY ngatoan dio harap se kok AFY ko togo eh maso nak maya gogo mee siam kek kan tin maghin. Perkara tu sebona bona eh kocik bebona. Kok lah tak kerana kasih sejati isteri se dah habis terbaghai ke se, memanglah kami tak akan kekal sampai 47 tahun dah ngan dio. Sobab se memang panas baran, smpai dah tuo ni pun cam tu. se ghaso kok kurang kurang lah sikit. Tompi bek cakap tadi se copek paneh telingo, copek pulah dingin eh. Copeklak dio memujok eh balik. Tulah formula ko kokal lamo gak eh.
Kan se dah kobaan se ni batat yo kek oran tino, maso sukulah maghin kok atau sobolon kawin ko, terutamo he maso sekulah maghin, kok lah se ni tak bersikap stuck up, bak kete FY eh, ese tak jadi orang do. Tak kan dapk makan pencen guru graduatebdoh. Baghu ss pelajaran dah meghosot. Bayangkan lah kok se sibuk melayan si FY si silent admirer se, maghin Allah yang Maha Agong maha mengetahui apo kesudahan jadi eh se ni. Jadi budak pejabat yo lah gek eh. Tu lah yang se timokasih taksudah ke FY tu. boto no ado daro ngonyit bujang dulu, po salah heh pulah pigi caghi timbo kok timbo tu bersalut omeh! Sekali lai FY mokasihmlah bebanyak yo. Kerano menyolamat an se dan pengorbanan FY tu mesti ada nilainya dimsisi Allah. Wallah Hu A'lam bis so wab,


Anonymous22 September 2012 01:15: Hoi tambah lak sikit lai. Lupo lak tadi. Ado kok ese di koba an nyo ignorent kek tino! Masya Allah. Ado kok kito ignarent kete. Kok yo yo lah. Tompi kito ignore pun kan kito tak suko. Kito sajo batat kan diri. Kito ado secret mission kito pulak. Kito tak maun nak nyeseh nyeseh.  Sympathiser, po lah u ni sik pin an AFY, yo camlah AFY yang jadi duri lam daging eh. Kan AFY yang suruh sorahan surat tino Z yang nyuruheh lah. Dah tu polak AFY ulprit eh. U ni pon tak fatutlah cam tu. aaaab.
Male Ex-TBS22 September 2012 16:47: Ghaso den lah ini somuo bobalik cito cauvinis tino-jantan. Nampak eh oghang tino dah all-out in arms against kito oghang jantan. Agenda dah boghubah, somuo eh nak defend oghang tino yang sedang suffer oleh oghang jantan di mano sahaja. Ini dah jadi universal human rights antagho tino lawan jantan. Inilah yang den ghasoan.

Anonymous22 September 2012 20:40: Nah apo laie oghang jantan, Takkan nak diam jo. Kito hobinleh, hobin jang hobin. Bia nak digahso eh kek oghang tino. Ini somuo sobab faithfully yours punyo komen. Dah pueh homtam oghang jantan mintak maaf pulak tu. Where got road. Tuiiiih!

Sympathizer22 September 2012 21:49: Dalam posting yang lain nampak eh Faithfully Yours dah lombek digoda oleh dua jojako tua AAB dan AFY. Agak I duo jojako tak ponureh AAB dan AFY ini dah gulo-guloan Faithfuly Yours. Sohinggokan FY dah buek pusing u-turn 360 darjah.I am puzzled, kito oghang mati-matian potahankan maruah oghang tino, tertama FY, ini dio pulak dah bomanjo-manjo balik dongan bodobah duo oghang ini. Goram boto I. Boto-boto korak nasilah ekau ni FY. Tak guno boto defend you ni . Dah jadi botino gatal dah. I kok jumpo u dah tontu I hompeh-hompeh u sampai lumat, bokocai. Eloklah buek camtu, naik moyampah I. Jangan nak cubo manjo-manjo dongan bokeh headboy yang duo oghang ini. Kalau jumpo duo eko ini I locot dongan batu korikil. Bia tosadai kek topi jalan sampai mintak tolong. Baghu hati I pueh.
Anonymous23 September 2012 00:03: kah...kah...kah....goram amek oghang tino.

Faithfully Yours23 September 2012 06:07: Nak hompeh ko, nak hobin ko, nak panggil gata ko, nak sobot apo laie, bueklah ndok hoi, Sympathizer. Ese macam ni jo, tak bokudih pon. Yang u gogham sangat apasal. Inilh pondirin ese. Ese tengok koadaan. Apa salah he kalau ese masih ada feeling dongan dio oghang. U know this was my first love, walaupun ponah bogalih arah dari AAB ko AFY. U tahu dalam bonak ese ini ada titian kasih yang enggan koluar daripada minda ese. Who cares who or what you are. I also don't give a damn. After all I don't even know you. Alih-alih mungkin u ini oghang jantan, monyamar macam botino. Kalau gitu elok jadi ayam jantan jo lah. Nenggek romen pon tak sampai 10 seken dah solosai.
Anonymous23 September 2012 06:14: Uoi yo, sympathiser, so garang ah. Come get si kudung ni dan seksiek lah dio eh. Dio tak kemana doh . Dio nunggu yo kedatangan you kek Putra Heights ni ha, dio kan lopeh kemamo pun dengan kaki kudung eh tu.Why are u so ver angry with us sympathiser, AAB, AFY, and FY. None of us sought your involvement in this affair of ours. Tu lah bak kete orang tetuo, usah pandai pandai menyampuk hal orang tetuo. Ha tu lah jadi eh. Makan eh diri sendiri. SERVE U BLOODY RIGHT. , whoever u are. Be adaman to ur self. Why be angry with the three of us. What have we done to u. Please reconsider your anger, dan beristigfarlah bebanyak.
To anonimouus, apo paedah u ludah han orang ni ha? Agamo u ngaja cam tu yo. islam tak ponah nyuruh orang marah marah, maki hamun dan ludahan orang do. Bonalah bak kata pepatah melayu, dari kelibat eh ikan di air tu dah tahu mano jantan mano betino. Thus we know ur type of upbringing!!!!!


Hashim Mustafa23 September 2012 10:26: Den nak togolak bilo baco cito ayam jantan nenggek romen ayam tino. Tak sampai 10 saat dah solosai. Patut eh jadilah labi-labi yang bilo duo badan he bosatu ambil maso bogojam-gojam nak solosai. Itu baghu jantan. Den agak lah Sympathizer ini pandai lempar batu sombunyi tangan, tak mahu kona an id eh. Walaupun kito tahu Faithfully Yours tak reveal id tapi dio banyak bagi hint dan kito dah boleh agak-agak sapo dio. Yang simpati dongan eh pon ghamai. Dan ini cito hompeh, hompeh, hobin-hobin ini apo hal. Ingat kito oghang ini tunggo ko. Itu a'ah AAB si insan kudung di ataeh dah cabar dah. Dio nunggu kodatangan Sympathizer kek Putra Heights. Kalu boghani muncol lah kek sano, dan settle once and for all. Kalau ateh koghoteh sajo you bodoga-doga tak yah lah, ngabihan bogheh yo. Tunjuk an lah kojantanan u kalau u oghang jantan atau tunjukan lah kobotinoan u kalau u oghang tino. Cuma masalah eh takut jugak kalau u jantan tak, tino pon tak. Kalau gitu u ini dah masuk kes boghek. Den kan apo, bilo ado yang nyobot bukan jantan bukan botino ini den toingat coghito yang solalu kito baco dalam sughat koba satu kotiko dulu. Lopeh itu den baco cito zaman nabi Lut dulu. Takut yang sekor ini dah tak somonggah laie. Kok iyo, kona an lah. Reveal yourself. Konapo sombunyi bolakang tabir namo?

Anonymous23 September 2012 12:03: Assalam.... kpd kngkawan semua.
1. Den dan baco ceghito asal eh. Kalau AAB tak sobut kek den semalam bahawa kisah ni dah sampai di baco oleh oghang diAmerika, mungkin deN tak jongok 'Cikgu Tua dari Air Mawang' ni.

2. Panjang eh komen-komen kngkawan sumo..mak..ai, panjang eh. Naik ponek den maco eh sampai lewat mlm. Syabas kpd kngkawan sumo..hidup blog ini.

3.Faithfully Yours. Kita mesti respect her wish to be anonymous.Kan kah ado yo kngkawan kito dlm blog ini yg guno nama samaran utk jadi anonymous? Kito tak mintak pun identiti sobonar dio.

4. AAB & AFY. Curiousity kills the cat. Ceghito FY ni bagai ' the carrot is being dangled in front of you and you try to grab it' ...tak dapek-dapek. Are you going to allow yourselves to succumb to the temptation of 'I must know'? If you do, where is your self control, where is your self pride and where is your self esteem? C'mon, there's a limit to how much we can allow ourselves to stoop. Beyond that we have to accept the situation for what it is.

5. Kengkawan sumo, kito agree koh, kito tak agree koh, kito boporang koh didalam TBSST dan didalam blog ini, let's remember that no matter what, we must not break our silaturrahim, our friendship and our sense of belonging to the school that have contributed to what we are today. We are one big family. Sekigho eh kok ado bondo-bondo yg kito tak agree, then dalam hal sebegitu, let's just agree to disagree and continue life as usual.

6. Dah tuo-tuo ni, kito sumo nak berinteraksi sesamo kngkawan sekolah, beceghito bondo-bondo yg nostalgia agar dapek menghiburkan hati kito, lobih-lobih laie menghiburkan kngkawan-kngkawan yg dah ado bemacam 'pakej'yg dah tak gagah nak kesinun-kemari laie (bukan setakat AAB ajo--ghamai kngkawan lain laie)

7. Tontang senarai namo yg ado dikomen tu...jangan risau..itu no issue. Sany Abdullah( @Tan Cha Lai), arwah Nordin Md Dom'62 dan den mulo sekali buek TBS re-union kek Commonwealth House, Damansara tahun 1972 dulu. Den pick up balik ngumpulkan namo, alamat dan contacts kngkawan sojak 2002 bilo ado Excell dalam PC. Priority eh den collect batch 1963 dan takat ni dah dapek 40 dan masih tracing dlm 20 org laie classmate den. Matlamat den nak buek reunion my whole class ( plus teachers) sobolom kito oghang dah tuo bonar atau nyanyok. Sambil tu den ambik jugo namo-namo my seniors and juniors yg den dah berjumpo. This is my personal mission and I enjoy doing it. Kok ado yg nak bantu, den tak tolak...welcome.

8. Den tengok komen-komen eh ghamai yg hebat-hebat- gontar yo lah ghaso eh nak buek komen pulak. Namun den turunkan yolah, kato-kato duo sen den. Kuk ado yg bermanafaat, syukur alhamdulillah. Kok tak - no problem. Kuk ado yg tak kono atau kok ado pulak yg den singgung, den mintak ribuan maaf.
(MZMY – Lon ghoti laie nak ubuh initial den utk gantikan anonymous ni)
Admins. Aluni TBSST23 September 2012 18:36: Sonang yo Zain. Bilo dah tulieh komen u kek ruangan comment ini, u klik "select profile". Akan kolua list macam-macam. Roll down ko "name/URL". Klik. Akan kolua ruang macam borang. Yang ateh u tulieh lah namo u sondiri ko, namo initial ko. Untuk ruang yang di bawah eh "URL:" u taip http://www.alumnitbsst.blogpot.com Somuo lower case (huruf kocik somuo). Lopeh tu u klik kek tulisan "continue" dalam warna biru, ghaso eh. . Lopeh tu u pilih lah samo ada nak klik "publish" atau nak "preview" dulu. Kalau u klik "preview" itu untuk nak tambah laie ko atau nak kurangkan apo yang u tulieh. Ghoti eh u nak edit bondo itu nak tengok kalau ado salah ejaan ko atau ayat tak longkap ko. Solosai somuo tu kliklah "publish" . Tak sampai 10 saat kolualah komen u itu dalam bentuk soporti ateh ini. Mulo-mulo memang susah nak buek. Lopeh itu macam kacang yo. Macam kito minam cendol bawah pokok jo. Kek Kepong itu ado ko cendol dan rojak mamak yang best. Toingin pulak ghaso nak cubo.

AFY23 September 2012 18:58: Tontang komen "carrot dangling dan curiosity kills the cat" ini, bukan apo Zain, kito continue giving info dan keep digging sampai satu tiko jawapan yang ori kan kolua dari the bottom of her or his (FY) qalbu. Kito buek cara coersion, pujukan, rayuan dan peleseran. Ese pocaya ia akn kolua satu haghi nanti. Apo yang ese nak bisikan dalam tolinga AAB itu cumo namo oghang yang ese saspek sapo punyo kojo ini. Tompi Zain, ese masih yakin dio ini , (faithfully Yours) ini bukan calang-calang oghang. Mustahil na-bona dio tak lulus LCE soporti yang dio kobaan tu. Mungkin anak eh ado bantu, sobab anak-anak eh mungkin oghang handa buek komen ini. Dn kalau kito lihat sokagahng ini memang omak dongan anak dah jadi macam kawan-kawan. They share things, sharing mereko punyo private lives. Jadi tak do sosuatu yang mengherankan Zain. So as long as soal nak tau ini masih botenggek atas batu jemala esei, esei cubo yo lihat permainan Faithfuly Yours ini. Bak kata ZA, munculnya FY ini menghidupkan coghito "cikgu tuo dari Air Mawang ini."
Basikal Tuo, Koto23 September 2012 19:56: Ese ngikuti coghito Cikgu AAB dari Air Mawang ini. Kaghang ese donga coghito eh dah sampai ko Amerika,Arab Saudi dan Indonesia, botambah monarik pulak. Ese kona bona sapo AFY ini, Ghumah eh dongan ghumah apak ese taklah jauh sangat. AFY kek Gadong, ese kek Koto. Dulu kito samo-samo main kalau cuti sokolah, kadang-kadang kito main kundang-kundi kek ghumah ese kek koto, kadang-kadang kek Gadong atau kek ghumah abah AFY kek todatar. Kek ghumah abah eh ado kolam ikan, dalam eh banyak ikan kaloi. Satu waktu AFY yang ese panggil "Dak Abei" tu dongan ese bolumbo-lumbo ngumpo an batang koladi dan daun eh sokali nak bagi makan ikan kaloi dalam kolam itu. Soghonok kojo eh waktu tu. Sobab abah Dak Abei kato sapo yang bagi makan ikan kaloi, pahalo eh bogando, sampai 10 kali. Jai kito oghang kigholah boghapo soghang dan kito guno an kayu untuk moncaka tanah nak darabkan jumlah pahalo yang kito akan bakal dapek. Itulah ghapat eh ese dongan Dak Abei ini. Jadi bagi ese bilo Dak Abei kato dio ada oghang yang disyaki sapo dio Faithfully Yours ini ese pun syak juga. Oghang ini oghang kampong kek daerah ini, dari Koto, Istana Rajo, Kampong Lado Chongkau Hulu, Mungka, Ulu Gadong tau Batang Nyamur. Tomasuklah Gadong. Lopeh itu cubo kito flush out soghang domi sogang sapo deh yang sokolah kek TBS dulu. Lopeh itu kito listkan pompuan yang sokolah sanun. Dapeklah jawapan eh. I feel this mystery ex-TBS boy atau girl wwho have grown-up becoming senior citizen is right among us folks in Daerah Rembau. I suspect this FY is a lady but as mentioned by ZA. I also suspect as such but will not divulge id dio. Takut dio embarass lak. Ese dah buek call boborapo kali kek Dak Abei baghu-baghu ini dan ese dah coghito an hal ini. You wnt to know contactlah Dak Abei ini. Dan sobot nama Dak Abei ini, itu namo eh kek kampung. Kito tak kona namo Fadhil ni doh. Dulu-dulu kocik-kocik, kito panggil dio "Bang Teh". Ado yag panggil "Bang Bei" macam Zimmah (Nabjeah) panggil dio. Badariah Haron ysng kek Uu Gaong tu (Kak Dut) pun panggil AFY Dak Abei. Maaf yo panjang lah poi ese macam dah laghi daripado tajuk. Tk apo doh kan untuk kobaiakn somuo.

Faithfully Yours23 September 2012 21:12: Apo lak ni Basikal Tuo, Koto. Yang u nak caghi sapo ese sampai ko lubang cacing ni buek apo. Kan ese dah bodamai dongan AAB, AFY, ZA dan yang kek ateh ini MZMY. Yang u ini nak monyebok buek apo. Hidung tak mancong pipi tosorong-sorong. Memang pun hidung kau tak mancong, jaghang ese tengok hidung oghang Melayu mancung, tompi ese tak tahulah mungkin hidung kau tajam dan bengkok macam hidung oghang Yahudi kot. Ginilah ese nak botokak dongan kau ngabihan bogheh yo. Buang air liur ese. Ese dan koluargo dah tingga kek KL. Ghumah ese kek kampong itu dah jadi hutan u tahu tak, kalau tak hutan dah jadi bolukar, ghimau pon boleh masuk dah. Tak lama akan jadi tompek Jin botondang ko botandng ko, whichever word you would like to use. Ese dongan AFY memang dokek kampong eh, dongan AAB walaupun lain tompek ghumah eh tompi samo sokolah. Ese suko duo oghang ini sobab dio oghang ini headboy, oghang yang jadi impian ghamai oghang tino kek sokolah dulu dan ese anggap duo-duo ini my first loves, zaman kocik zaman boghumo Form 2 ko Form 3. Those were my precious moments. Tak mungkin ese jumpo dan alami macam tu laie doh. So U take care hidup u, ese take care mine. Fair-kan. So what the hack. dan jangan nak l-e-b-e-h yo. That goes to everybody who made their comments as above. Jangan nambah stress ese yo, malah jangan cbo-cubo nak kocak an hidup ghumah tangga ese, walaupun u tahu hidup ese macam mano sokaghang. So can we square off, Basikal Tuo, Koto.
Basikal Tuo, Kota24 September 2012 09:19: Iyolah...

MZMY24 September 2012 01:15: AFY, Moasih eteh tunjuk ajar tu. Den cubo ni hah nak tengok menjadi tak deh.
AFY24 September 2012 09:21: A fast learner eh! Congrat...
Anonymous24 September 2012 01:30: La FY, AFY, MZMY lon yo habih lai se ingat dah selosai dah. Ese kok AFY lon ado,jawapan eh lon yo pueh lai doh. Tompi AFY dah ado orang dio syak eh, se mesti taulah so tu. kan kito duo ni pemuja , bulan yang samo ghoti eh sehati seraso lah tu. kok tak boto boto, dokek dokek lah tu. La tompi MZMY adolak yang lain eh nyampok eh. Bantailah he!.............. aab si kudung tuo.

Anonymous24 September 2012 01:32: La FY, AFY, MZMY lon yo habih lai se ingat dah selosai dah. Ese kok AFY lon ado,jawapan eh lon yo pueh lai doh. Tompi AFY dah ado orang dio syak eh, se mesti taulah so tu. kan kito duo ni pemuja , bulan yang samo ghoti eh sehati seraso lah tu. kok tak boto boto, dokek dokek lah tu. La tompi MZMY adolak yang lain eh nyampok eh. Bantailah he!.............. aab si kudung tuo.

AFY24 September 2012 09:25: AAB, nanti ese bisikanlah kek u sapo ese saspek tu. Tompi yo bolom tonto boto laie doh, kito tengoklah nanti respons Financilly Yours dan kalau boleh si Sympathizer tu jugak yang tunjuk gharng tu.
MZMY24 September 2012 01:36: Haa... menjadi dah AFY. Tqvm.
Tontang ceghito semaso ni. Have a heart. Bayangkan seoghang ibu berdighi diluar pagar menengok anak eh bermain2 didalam playground tu. Dio kona anak eh tapi anak eh tak kona dio. Dio asik ajo mengirim mainan kek anak eh tu. Kok berlarutan siibu melihat anak eh sodangkan anak eh tak kona dio...tak kah mungkin satu haghi nanti dio akan poie kek anak eh tu, dan dgn haru dihati, terkeluar juga kato-kato " den lah ibu kou nak'.  So have a heart. Just let it be. Tak payah nak presure-pressure Faithfully Yours tu doh. InsyaAllah, dio sendighi tak akan tahan nak membiarkan anak itu tak kona siapo ibu eh. Sampai maso eh nanti dio sendighi akan boghi tau kito siapo kah dighi dio. Selagi dio tak boghi tau, selagi tu lah boghek eh ghaso didado. Di awalan ni, dio memang seronok, exciting and challenging. Lamo-lamo sok dio sendighi hilang seronok tu. Akan terfikirlah dio utk come out in the open pulak..'cause then mungkin dio dan oghang keliling eh dah mellow dan buleh terimo keadaan. Kok den, den buek cagho ni yoh... Dan, den move on to other happenings.


MZMY24 September 2012 01:43: AFY, Time 0136 kek posting den kek eteh tu time apo? Time tempatan den waktu tu 4.36pm atau 1636 LT(Local time) Kok GMT pun, patut eh 0836GMT. Ghaso-ghaso eh Admin kono botoan time eh ni. Moasih tuan.
p.s.. Nak kono isi name/url tu everytime koh?
Admins. Alumni TBSST24 September 2012 09:33: Zain, tontang jam itu memang tak boto, ese lupo nak botoan. Nantilah bilo sonang-sonang ese bueklah tu. Keduo tontang kono isi name/url itu, memng kono Zain, kalau tak nanti ia akan poie Anonymous semula. Jadi tiap kali u nak buek komen atu apo sajo dalam ruangan itu u kono isi Name/url tu.

AFY24 September 2012 12:54: Zain, ese dah cek time yang u komen tu. Ghaso eh time ese ini boto. Misal eh kaghang ini, kol 3.52 am local, Tuesday. Ese cek jugak hp ese, samo Zain. Jadi tak jasilah ese boto an. Time u salah kot...
Sympathizer24 September 2012 20:25: Ghaso I cogito ini tak panjang komen eh kalau Faithfully Yours tak mongado-ngado munco konon dio syok kek jantan duo eko ini. Lopeh itu start lah komen mongomen, tuduh monuduh dan sogala macam biawak hidup laie. Dan bilo I masuk sikit wah bukan main laie u oghang kojo kan I. Tak po, tak po. Bolom solosai ni. Nanti lah I kan kojo an u all pulak toutama AAB dan AFY yang jangan nak jadi syok hero dalam hal ini. Montang-montang AAB tu gambar eh macho dan bongih nampak I tak gontar. Jangan nak cubo-cubo mainkan I. Jago-jago sikit yo Jang. Ini botino tau, bukan pompuan. Dah ado pula yang kato I ni jantan. Dah buang tobit ko u all somuo. AFY ese mongikuti perkembangan u sojak u abih sokolah kek TBS laie. Ese boleh sobotlah boghapo namo yang jugak tau apo u buek lopeh sokolah. Blog u pon kito oghang dah baco. Mano u nak lari. No way lover boy. Beware of ese punyo wrath. Jangan eksyen lah, Bro.

AAb25 September 2012 05:16: MasyaAllah! Sympathiser, pokono kau ngamok tak tontu halo ni. I am for ever waiting for your wrath. You are no God, lady. Ese nunggu yo ni datanglah. Apo yang you maghah bona ni laki u koh se kacau. Apo fikiran u yang se ganggu ni yang nak bongih bebona ni. You not Allah to curse on some one lah. Please istigfar bebanyak saudari yang mulia oi. Usah ikut an perasaan. Kok u maghah u tak kuek doh. Orang yang kuek adalah oghang yang dapek menahan maghah eh. Soba Sympathiser, soba. Tak do po paedah eh ikut an hawa nafsu doh!!!
AFY25 September 2012 09:31: AAB, malehlah ese nak layan oghang yang namo eh Sympathizer ini. Biaukan dio mongamok. Kita tunggulah apa bondo wrath yang dio nak buek. I have the feeling yang dio ini tak suko jantan. U know what I mean. Tak perlu elaborate. Itu saja yang ese nak komen.

Sympathizer25 September 2012 22:03: pikir unyo pikir memang tak ado faedah eh nak botongkar dongan engkau oghang somuo. Tujuan masuk campur dulu nak loghaikan yang kusut. kaghang dah jadi simpul mati. Eloklah ontok-ontok jo. I pon ado banyak kojo lain yag nak dibuek. Memang tak bofaedah pon. Tapi I masih simpati dongan FY yang apolah yang sodang dibuek eh kek ghumah eh di KL itu. By the way ghumah kau Ro kek Kl itu kek mano?
AAB25 September 2012 23:29: Syukur Alhamdulillah, Sympathiser, u have come to ur senses. Kan its good to be sober kan? Ur now a very strong person. Congratulations!!! Ro tusapo pulak Sympathiser?Tu koh deh FY tu. so u konal lah dio ye. Patulah u support dio bgai nak ghak!

Sympathizer26 September 2012 01:08: In person bolom kona, tapi bilo kito samo sokolah kek TBS tu kito kona oghang eh. Kalau I tak silap FY ini kahwin dongan budak TBS jugak. Tak macam Azizah tu kahwin dongan oghang luar TBS. Yolah macan Dak Abei yang nikah Juhor tu. Tapi I suspect FY ini sapo, bilo I baco coghito yo dalam komen-komen di ateh. Tapi kito hormatilah anonymous dan namo samaran dio. Itu sobab I panggil dio Daro jo atau Ro. Bilo I mikir-mikir tujuan kito ini untuk silaturrahim I pon ghaso tak ado faedah eh do botokak yo tak AAB. I minta maaflah pado u somuo, terutama kek AFY yang I tahu sangat dio ni nakal sikit waktu mudo eh. Bacolah coghito Selendang Sutera Buat Z tu.I donga kabar ado soghang nenek AFY ini jumpo dukun nak tahu apo sobab AFY laghi daghi gumah. Abah eh sayang to-boto kek dio. Botuah bunyak budak. Maaf jolah you monyusahkan u somuo. We'll be friends again, shall we?
AAB26 September 2012 06:36: Alhamdulillah, sojuk hati se Sympathiser. Of course we ARE friends. I memang dah maaf kan u dah. Hari tu lai. Kan elok cam tu kan. Itulah yang dituntut oleh ugama kita pun . Jangan bersengketa . Kok bercakaran pun bemaaf mafan lah. Kan tu lai best. Moga di sana sok kita diberkati oleh NYA. SubhanaAllah. Panjanglah usia kau sympathiser!!!!

Anonymous26 September 2012 08:14: Den golar an polemik ini polemik air mawang. Dan dah somakin ghodo dah bobengkeng pon dah tak ado. Sapo monang? Tak tau lah pulak. Tapi yang teruk AAB dan AFY. Kaki pukul Sympathizer dan. Duo-duo kaki pukol ini dah bosikap tobalik kot, putar 360 darjah.Den ghaso yang monang Faithfully Yours. Lagi pun Polemik Air Mawang ini hidup bilo FY muncol. Dan anonymous eh totap intact. Nobody knows who she really is. A man, A woman or Half-man, Half-woman? We never know.

AAB26 September 2012 09:25: Anonimous, silap kau tu kan FY yang monang do yang monang kek se iolah Sympathiser. Apo pulak tidak eh dio. Dio yang mampu menahan an WRATH eh. U ingat memain koh tu l dio dapek menahan nafsu imarah he. U ingat sonang koh nak melawan nafsu ni oi! FY apo eh dio totap dalam persembunyian an nyo. Dio tak kesah amikamik kek apo yang berlaku doh. Walaupun dio yang menjadi penyobab eh sympathiser nak mengganyang se dan AFY.walau apo pun se bersyukur wrath sympathiser lon sompek di release kan nyo lai. Kok tak den tah dah jadi katak tah apolah gek eh, kan Sympathiser.? Selamat beradu sumo, 0022........27092012.
Hashim Mustafa26 September 2012 22:23: Den baghu maco komen Zahriman kek dalam sinppet foto nostalgia sobolah kanan ateh ini. Dio ado kata dalam pementasan di TBS tahun 1965 itu ado soghang tino yang the fairest of them all, ikut kaco mato Zahriman. Jangan-jangan tu dio Sympathizer yang AAB dah mulo totarik lak tu. Den totap ghatoan Faithfully Yours yang muncul itu monang, sobab dio totap dongan pendirian tak mahun kona an namo eh. Korana janji dongan anak-anak eh. Dan FY tak ponah boghubah molainkan dio jadi mellow dan sotolah AAB bopori-pori moghayu minta dodah an namo eh. Apapon coghito dalam blog ini dah makin monarik. Sampai kenkawan di Arab Saudi pon tak miss mengikutinya. Syabas u all somuo. Ese ini gomar maco yo, nulih tak ghoti. nulih komen macam ni bolehlah den buek. Tapi bahaso botabo lah. Keep up the good work, bro.and sis.

Anonymous26 September 2012 22:29: Bto tu...
AAB27 September 2012 01:20: Pokok dek kau lah shim. Ghugi botolah den kan Shim. Kok iolah yang paling cun tu FY. Tompi Shim bini cantik dini orang kan.? Kok cam tu melopeh pun tak po lah.

Admins. Alumni TBSST27 September 2012 06:40: Tak ado salah eh doh bahaso botabo. Kan kito ado Admins. Alumni TBSST yang jadi editor. Itu po yang dibuek eh untuk sumbangan dari AAB, Zahriman dan somuo kenkawan yang kirim coghito. No hal punyo Hashim. Tulih jolah. Nanti adolah tukang boto an. Ekau ini boto ko namo kau atau gunoan namo samaran. Batch boghapo? Nak tahu jo. Dah jadi member kek ALUMNI TBSST ko bolom. u kato yang paling cun tu FY. Bak kato AAB, oghang eh cun pon bini oghang. Tapi yolah FY ini masih molokek hati eh kek AAB dan AFY. Itu pon dah cukup dah.
AAB27 September 2012 15:36: Ele Shim heah kau yo tu. tak tau nulihlah. Bahaso betabolah, memacamlah lai alasan eh. Kok betabo ado yang ngutip eh. Apo gaduhan pulak. Citolah hal umno kok , ngurat awek politik ko. Kito rang ni nak tau yo. Sharelah pengalaman tu ngan kito rang. Kato kito sado kito, mano poi naik keto. Ha tulihlah ngan tak tulis lai.

Hashim Mustafa28 September 2012 17:58: AAB, Den ini tak ado batch-batch doh, sobab den ini dah sononggeng maso amik pekso LCE. Den ini dulu samolah satu kelas dongan budak-budak yang satu tahun junior dongan AAB sondighi. Lopeh sononggeng, den pon bawak diri poie KL. Di situlah den mulo-mulo jadi kuli batak. Ado yo kawan den yang samo sonasib, macam Latiff Rahman yang tingga kek Kg. Tanah Datar jugak poie KL moncaghi rozoki. Dak Latif itu utung sikit sobab dio dapek jadi despatch boy kek sobuah bank kek PJ. Den ini mongaban yo ko sano ko mari . Cumo den ini tak duduk diam, jumpo oghang kampung, baik dongan dio oghang dan akhir eh den ni dilantik jadi oghang kuek UMNO lah sikit sampailah satu maso ko poringkat bahagian. Taklah kuek bona doh, tapi momadailah untuk poi coghamah sana sini menguekkan laie parti. Itulah coghito eh AAB. Dapeklah den moghaso hidup sonang sikit dan sobab jaso eh tu mungkin dapeklah den botopok bttampa dongan montoghi. Mongahsolah jadi ahli majlis daerah dua term. Tontang oghang tino UMNO, den ni tak pandai. Kojo Den luruh bondol to-boto. Jaghanlah den bak kato oghang monyeleweng dan buek kojo yang tak boto tu. Solamo den dalam UMNO tu, yang kito dongar tu banyak tak boto daripada yang boto eh. AAB tahulah propaganda politik. Yang monontang macam-macam kato, tapi sobonar eh oghang politik macam dulang paku soghopeh yo.
AAB29 September 2012 01:15: Boto tak cakap den Shim. Memang heah kau yo ngato tak pandai itulah. Tak ghoti ini lah. Tak pandai ceghito lah. Tu kek eteh tu elok pon penorangan kau. Paham pun den maco eh. Camno ngobaan tak paidai. Satu nak tanyo Shim. Asal kau mano? Gombaukoh , Kolopelah koh, Joho kok. Ineh koh . Soghoting koh. Jompo koh. Pulau sobang koh. Gadek koh? Yo lah nak tau yo. Com den Air Mawang Joho.

Hashim Mustafa29 September 2012 01:59: Den tak ado kolope doh AAB. Kalau kopalo tu adolah he...Den ini asal ghombau sowaghilah dongan oghang Tok Ipap Undang yang dulu. Dio tu oghang koto kan nikah Logong kan. AFY ado yo datang ko ghumah den sokali duo. Dan den pon ponah ko ghumah eh kek Sg. Buloh tu. Ponah sokali cucu AFY dongan anak arwah, wartawan Faiz dapek UPSR 5 A kek sokolah, anak eh itu dapek hadiah basikal. Den ado waktu tu kek tompek oghang ambik hadiah. Sompeklah den dengan AFY minam teh tarik kek warog sobolah Dewan Soboguna di situ. Kaghang ini lamo dah tak jumpo AFY ini.Dah lobih tigo ko ompek tahun dah. Mungkin dio sibuk dan den pun macam tu yo. Kolomahan den ni tak pandai to boto nak pakai fb ini. Tak ghoti doh. ini pon anak yang tolong pimpin den tengok blog ini.Den pon tk minat, sobab den banyak maso dongan oghang UMNO kek sini.Ado yo bondo nak dibuek. Samolah dongan budak tino Faithfully Yours itu. Ghaso-gahso ponah den kona biudak tino itu, tapi tak sure gak, sobab dio guno namo samaran. Den klau tak silap dio ini oghang Ghombau gak. Ini den toko-toko, jo. mungkin boto mungkin tak boto. Den ini bilo sampai jo Pilihanrayo, baik dalam parti UMNO atau pru umum, joki banyaklah sikit. Coghamah sini dan sinun, macam Latif Rahman tu. Itulah latar den AAB, kalau nak tahu.Dulu dapek tanah sokangang koro, cukuplah nak buek ghumah banglo, sotongah kayu sotongah batu kek tompek den ini. Alhamdulillah oghang UMNO banyak yang pakai kto bosa2, den pon cubo gak nak bolagak sikit. Oghang pakai merci den pon pakai merrci, tapi yang seond hand lah. Den trade in keto proton waja dan den amik keto Merci ini. Bak kato oghang biu papo asal bogayo. Ponah jo dulu waktu AFY tingga kek Bangi, dio mintak den tolong caghian tanah tosopit mano mano, dio nak tinggal dokek den. Tapi den kato an nak caghi ghumah tosopit colah-colah ghumah oghang susah, kalau tanah tosopit yang datu laie tu, boleh bonar. AFY kotawo bodokah-dokah, kato eh nakal kau ni tak abih-abih.
AAB29 September 2012 04:07: Shim mokasehlah atas bio data kau tu. Baru sodap nak boburak ha. Dah konal uso asa eh. Kan kan dah buek ek balik dah. Tak tau fb lah keteh he. Tu yang dah bejelo jelo u tulih tu apo tak ghoti eh tu. La kok tak do kolope eh cam no datang eh tu, yang dak mondoru tu. So kaghang ni pakai merces lah u yo. Hebat lah tu. ese ,,sikudung pai buah sago yo. Dilah lopeh pi pasar dilah.Shim, kawin anak tuan Presiden sok poi tak. Ese insyaAllah poi dah janjidah ngan AFY. Kok poi kito jumpo kek sanolah sok yo. Ingin bona nahk bersuo muko.

Hashim Mustafa29 September 2012 16:48Insya-Allah, kalau ado joki. Kaghang ini tongah mood PRU dan ko mano den dihantar bolom tahu. Donga eh kono poi tompek oghang felda boghi coghamah. Tunggu signal...
AAB29 September 2012 20:44: Shim, tompi nyalangan haghi sabtu dopan ni lon poi felda lai doh kan. Leh lah kito jumpo kek majlis kawin anak presiden sok kan. Insya Allah!

Hashim Mustafa30 September 2012 02:40: Den tak dapek nak janji doh AAB sobab den ini bukan macam u ado pencen graduate. Den ini kan tak ado pencen pon. Somuo haghap pada tulang ompek korek den ni. Kalau bos den kato poi den poilah. Ponah satu waktu dulu den kono poi coghamah sampai ko Sarawak nun. Kawan den Latiff pon samo ponah poi coghamah kek sanun. Bominggu-minggu naik bot belayar kek Sungai Sarawak masok ko hulu. Kalau den ado pencen macam U AAB, tak hondak den kojo macam ni doh. Den ini macam stand by all the time kaghang ini. PRU bilo-ilo maso jo. Malah den dah diarahkan stand by sojak tahun lalu laie. Briefing dah bokali buek dah. Keadaan den kaghang ini macam inilah. Kalau ado joki sampailah den ko sinun.
Anonymous30 September 2012 05:58: Posting Cikgu Tuo Dari Air Mawang ini ghaso eh sampailah sudah ko ponghujung eh. Ese lihat somuo patisipan yang monyumbang dah lombek dan leweh, langsung tak ado somangat laie doh. Eloklah kito tutup jo kes ini. Laie pun coghito asal tontang cikgu tuo ini dah banyak kali boghalih arah. Bak kata mat saleh rolling stone gathers no moss. Kito tak donga laie soro Faithfully Yours, Sympathizer, Bokeh Pelajar TBS, Razak Yahya dan pelbagai Anonymous. AFY, AAB, ZA, MZMY, oghang kuek grup kito ini pon dah sonyap. Konyet-konyet mato pun dah tak ado laie. Kalau ibarat kogheto api dah losing steam. Yang tinggal hanyo Hashim Mustafa dongan AAB, tapi cogito dah lain. Agak eh AAB ini tolalu nak tahu back ground oghang-oghang yang buek komen. Sampi beliau lupo untuk monghormati koinginan moreko supaya remain Anonymous. Ini menjadikan coghito dan komen ini somakin stale. Patut eh AAB kono ikut cara MZMY atau ZA yang komen akhir eh nanti tobongkar jugak sapo dio oghang ini somuo, tak payah didosak-dosak doh. Yang mongherankan selebriti yang tiba-tiba ini tak pulak buek komen dalam posting yang lain kocuali soghang duo. Apo coghito. Hangek-hangek tai ayam laie ko? Memanh dah abih steam na-bona. Cian ese.

Anonymous30 September 2012 06:06: Yo, boto kato Anonymous di ateh. Kito biarlah donga ulasan dan komen sosoghang tu bukan sapo yang buek komen. Kalau yang tukng komen tu tak hondak reveal id mereka tak apolah. kita hormatilah mereka. Yang penting kito hondak donga komen dan pandangan bukan sapo mereko.
Anonymous30 September 2012 06:17: Den tak sodaplah bilo AAB mintak oghang datang ko majlis monyalang ghumah Tuan Presiden kito di Bangi 6 Oktober lalu. Dalam satu komen di ateh AAB moghayu supayo sghang kenkawan kito hadir di majlis monyalang anak ZA. Kito kono kaji satu pokaro. Ado kenkawan kito tak sodap bilo ZA hanyo jompot dalam fb sajo. Biaso eh ado konkawan yang sogan nak datang kalau tak ado jompotan rasmi macam kad jomputan ko dll. Kalau kek kampog ado apo yang disobot "Poie Mangge". Ini adat kito dahulu, walaupun tak banyak yang buek macam tu laie haghi ini. Yang ini kenkawan kono fikirkan. Lagi pula ini yang datang ini atas sobab REUNI Alumni TBSST ko atau jemputan kahwin? Confuse...confuse...

AAB30 September 2012 07:43: Yo la yo lah sapo nak boghonti boghontilah tak do sapo monogah. Sapo nak torus komen toruslah komen tak do sapo yang nyuruh heh doh. Usahlah nak komen komen yang mengangek an telingo. Dan usah lah nak nyalah sesapo pulak .kok blog ni nak jadi tai ayam koh, taik itek koh, taik lombu koh, taik anjing koh bialah deh. Tak sapo untung eh, tak do sapo ghughi eh do. Kok ado komen yang negetib tu simpan yolah. Po paedah nyakit an ati orang. Ugamo tentuan nyuruh cam tu koh. subhanaAllah.
AAB30 September 2012 08:06: Ha, satu lai tontang komen kek ateh tu ngato AbuAman merayu. Oi sodaro paham tak makno merayu ni! Ese ngato an ingin yo. Merayu koh tu. nak nompolak orang ni biala baboto sikit. Nganlah pakai bughan yo. Ikut sodap raso sendiri yo.Ikut sodap mulut tetuan yo. Mano ado ese beriyo nak tahu yang anonymous tu Tontang jemputan Tuan Presiden tu, sapo nak datan datang. Sapo tak ondak tokontok yo lah. Sapo yang nak an di jomput dongan ghujam epok, lambeklah lai. Kan tau pon tetuan, nak jomput ngan ghujam epok. Tentuan kan boghi namo pon. Masya Allah u orang ni perkaro cam ni pun nak jadi an issue!

Hamba Allah30 September 2012 08:11: Salah ko saya memberikan pandangan dan komen. Blog ini bukankah untuk semua kawan-kawan kita dalam grup. dan tujuannya mendapatkan pandangan yang positif mahupun negatif. Lepas itu kita timbangkanlah sendiri. Saya yakin dan percaya blog ini tidak akan tersungkur melainkan kita yang menyungkurnya. Maka saya harap Cikgu Abu Aman yang baik, tidak cepat-cepat melenting bila ada sesiapa yang membuat teguran, seperti dah jadi hangat-hangat tahi ayam dan sebagainya. Kita hendaklah bersikap waras dan memberikan pertimbangan kepada semua pandangan. This is supposed to be a free country. Kita boleh beri apa sahaja andangan selagi tidak memudaratkan grup atau negara kita. Ini pun Tuan Presiden kita sudah menjelaskan awal-awal lagi. Jadi saya mintalah Cikgu Abu Aman bertenang dan tidak cepat melatah. Agama pun melarang umatnya melatahkan, atau melarang kita supaya tidak berfikiran rasional. Nampaknya bahasa yang Cikgu Abu Aman gunakan sedikit tidak mencerminkan bahasa seorang guru. Minta maaflah saya berkata. Tapi ini kenyataan cikgu. Banyak-banyaklah kita berastagafar...

AAB30 September 2012 09:16: Assalamualaikum hamba Allah yan bijak sana, terimokasihlah atas nasehat dan teguran tuan. Tinggi koh se melonting? Ese cuma nyatokan keadaan. Usahlah nak menyalahkan sesiapa. Apo paedah eh ngato blog ni angek angek tai ayamlah keto api habis steamlah. Tak botokoh se cakap tu HambaAllah. Ado koh se melarang tentuan : jangan kato gini jangan kato gitu. Ese cumo tanyo apo paedah eh ngato angek angek tai ayam, ketoapi nak abih steam bagai. Apo paedah heh? Kalau se terkasar bahasa timokasih bebanyaklah atas Teguran Tuan Guru Hamba Allah yamg mulia, ese mohon bebanyak maaflah. Kengkadang untuk mengajar ni ada juga kala nya digunokan bahasa kosek sikit, baru yang di tegur tu soda. Kok tak tak adolah bahasa kesat dan bahasa halus. Tak gitu Tuan Guru Hamba Allah. Tak melambangkan se seorang guru pun tak apolah. Ese pun kan guru lai. Dah pencen lamo dah Tuan Guru Hamba Allah. Bahaso se kosat pun ramai yo murid se yang jadi orang eh. Hamba Allah perfect koh? Tak ponah koh guno bahaso kosat sesekali! Bertuah lah tuan.
Hamba Allah30 September 2012 23:15: Cool...cool...soba...sob cikgu. Cikgu kito ini macam cikgu-cikgu yang lain, tak ado istilah pencen eh doh. Lopeh jadi cikgu, forver oghang panggil cikgu. Pencen or no pencen tak ado hal. Tapi I harap Cikgu Abu Aman bersikap rasional dan waraslah. tak timbul golar Tuan Guru dalam hal ini. I am sincere, ikhlas, tak minta diberikan gelaran Tuan Guru. I am not Tuan Guru Nik Aziz atau Tuan Guru sapo-salo pun. I am what and who I am.That simple. Kalau Cikgu Abu Aman tak setuju dongan pandngan saya, tak yahlah nak perli, sindir atau nak kenen-kenen. I understand. Umor I pon dah monjelang senja. Very straight forward message.I am entitled to my opinion and so are you Cikgu. Can we just respect that for God's sake!

AAB30 September 2012 23:51: La, ado cili api eh koh. Minta maaflah ese teruboh tadi. Ngan ambik atilah yo Tuan guru HambaAllah. Istilah "TER" tak sengajo makno eh kan. Minta maaflah yo Hamba Allah. Orang tetuo ni terlalu sensitif. Sesamolah kito maap memaapkan yo!
Anonymous1 October 2012 03:25: Haiya ini macam kalu don't know what to say lah. You dua oghang a'ah tatak ngam oh!. Are both of you talking the same thing or are you going separate ways. Ini isu manyak kecik oo you all mahu gaduh apa mikin o? Hamba Allah said respect each other. Cikgu Abu Aman kata sulah taluk cili. Mana satu mutut gua pon tak taulah Haiya...

Anonymous1 October 2012 06:42: This issue is getting nowhere. So stop it for good.I believe AAB should be contributing another memoir for all of us to read. How about that episode on why you declined a post in the Education Department. Or it might be of interest to all of us if you could write something about your "insan istimewa". Somebody told me that you have one "insan istimewa" whom you love so dearly. Or anything from "Taman Setiawan to Putra Heights with Love".
AAB1 October 2012 16:57: Yolah, yolah anon, ni nak boghontilah ni. Lopeh ni mang ta ondak lai nak nyongok cikguntuo ni doh. InsyaAllah pengkisahan lain akan muncul. Draf eh dah siap dah. Lon sompek nak sentuh yo lai. Moseh lah yo Anonymous. Bye dan assalamualaikum. The end.

Peramal Tuo3 October 2012 06:29: WALAUPUN AAB DAH TUTUP KOMEN POSTINGNYA INI, DEN GHASOLAH SEJAK SOMONJAK DUA MOMJA INI AAB MOGHAJUK GILER SOBAB DEN TAK TENGOK LAIE DIO NULIH DALAM BLOG INI. YANG ADO CUMO DALAM FB SOSOKALI. KENAPO CENGENG AAB. FAITHFULLY YOURS, SYMPATHIZER PON SAMO. NAMPAK EH SOMUO EH COPEK TOSINGGONG DAN SENSITIF.KALAU INI CAGHO EH KITO TREAT BLOG INI MEMANG BOTO LAH KATO-KATO OGHANG KEKK ATEH INI TAK LAMO LAIE BLOG INI AKAN BOKUBO DONGAN SONDIGHI. KOMEN KEK FB SAJOLAH SOMUO EH, ITU YANG POPULAR. AFY TAK PAYAHLAH NAK NYUSAH-NYUSAH DIGHI SIANG MALAM AGAK EH NAK CUBO MONARIK OGHANG BACO BLOG INI. SAYONARA http://www.alumnitbsst.blogspot.com TUAN PRESIDEN DAN SETIAUSAHA PON TAK BOLEH BUAT APO-APO. TUAN PRESIDEN SIBUK DONGAN SAWIT DAN NYIUR PANDAN EHEH DAN ZAIN SIBUK DONGAN JANTUNG EH.MAGHI KITO KO KODAI KOPI SHAH ALAM EH!

AAB3 October 2012 09:21: Hoi, peramal tuo, usah pandai meramal yo. Cito kau mano deh. Tulih lah dulu baru nak ramal ramal. Kang se uboh cili padi kang , kok meloha mulut tu! Kan sedah boghi sobab eh kek ateh. Tatak baca ka lu. Masya Allah. Manusia manusia. Tulis ikut sodap raso yo. Mati tak berkubolah, merajok giler lah. Lu la gilo.
Peramal Tuo3 October 2012 18:37: DEN TAK YAHLAH NULIH-NULIH DOH. DEN SOKOLAH ATAP JO. TAK MCAM AAB SOKOLAH TINGGI-TINGGI SAMPAI KO LONDON. INI PON CUCU DEN YANG TUNJOK AN BLOG INI. KALAU TIDAK SAMPAI TOKOLOSAT PON DEN TAK JUMPO DOH. OLEH KOGHANO DEN SUKO MACO DEN CUBOLAH KOMEN SOMUO YANG DITULIH KEK BLOG SINI. DEN TENGOK AN BALIK-BALIK OGHANG YANG SAMO NULIH KEK SINI. MANO DEH YANG LAIN, KATO ADO 60 OGHANG LOBEH JADI MEMBER. KALAU OMPEK LIMO OGHANG JO YANG BOSONGKANG MATO NAK HIDUP AN BLOG INI, NATANG APO NAMO EH INI. BOKEH PELAJAR TBS KONON EH BOGHIBU JUMLAH EH, MANO PIE EH. INI NAMO EH KOJO TAK PONUGHEH AAB, NGABIHAN BOGHEH YO. BOTO TAK?. TAPI, DEN NAK TENGOK JOLAH. LOBIH BAIK JADI HABIBAH MANAF, HAGHI-HAGHI TUKAR GAMBAR, HAGHI-HAGI SYOK SONDIGHI. YANG PONING DIO TAK USIK OGHANG LAIN. OK BRO. AAB. MAAF DEN YO!

AAB4 October 2012 02:13: Sesamo lah kito memaapkan. Tektengok yo lah laman ni. Adolah yang baru eh tu. Tu tuan presiden daknulih dah pasal 13 Mei. Nganlah bori komen komen yang nogetib yo. Kok sekulah atap pun pandai yo ber fb. Nganlah ngondah diri sampai cam tu bona. Sumo kito pun yang dah maghrib ni sekulah atap yo maghin. Sumo eh sorupo yo. So maaplah yo Peramal tuo! Assalamualaikum wbt.
Peramaal Tuo8 October 2012 10:23:
Samo-samo.Waalaikumussalam!
Kalau ado sumur di ladang
Bolehlah den numpang mandi
kalau ada umor den panjang
bolehlah kito bojumpo laie.

Pokagho ponting den nak sobot di sini ialah 6 Oktober 2012 haghi itu presiden kito dapek monantu baghu bila anak sulungnyo. Shahrin Zahrain Zahriman berkahwin dongan Nurul Sheila Khalib. Dan pada sobolah malamnya Setiausaha Grup kito, Mohd Zain Mohd Yassin moninggalkan kito buat selama-lamanya. Al-Fatihah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan meletakkan Allahyarham di kalangan oghang yang beriman!

 

1 comment:

  1. Sebak dada ese mombaca somulo posting ini. Terkenangkan arwah Zain yang seperti baru semalam arwah berada bersama kito.

    ReplyDelete